S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteri

Päivitetty 12.9.2024 muutokset:

  • Tarkensimme sukupuolitiedon käsittelyä
  • Lisäsimme tiedon liittymisedun piiriin kuulumista koskevan tiedon käsittelystä
  • Lisäsimme tiedon arvonnoista, joita toteutamme asiakkuuden tai S-Etukortin käytön perusteella

S-RYHMÄN ASIAKASOMISTAJA- JA ASIAKASREKISTERIN TIETOSUOJASELOSTE (12.9.2024 alkaen)

1. Rekisterinpitäjä

Suomen Osuuskauppojen keskuskunta SOK
PL 1, 00088 S-RYHMÄ
S-ryhmän asiakasomistajapalvelu: 010 76 5858
Käyntiosoite: Fleminginkatu 34, 00510 Helsinki
Y-tunnus 0116323–1

2. Tietosuojavastaavan yhteystiedot

3. Käsiteltävät henkilötiedot

Käsittelemme henkilötietojasi, jos kuulut johonkin seuraavista asiakasryhmistä: 

  • Asiakasomistajat: henkilöt, jotka ovat tai ovat olleet osuuskaupan jäseniä.
  • Asiakasomistajatalouteen kuuluvat: henkilöt, jotka kuuluvat tai ovat kuuluneet asiakasomistajatalouteen, mutta jotka eivät välttämättä itse ole osuuskaupan jäseniä.
  • Muut asiakkaat: henkilöt, jotka eivät ole asiakasomistajia tai kuulu asiakasomistajatalouteen, mutta jotka ovat tilanneet jotain S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin perusteella tuotettavia palveluita, kuten S-käyttäjätilin tai sähköisiä uutiskirjeitä tai asioineet verkkokaupassa.

Käsittelemme seuraavia, alla olevan taulukon mukaisia tietoja, jotka on yksilöity tarkemmin taulukon jälkeen: 

 Asiakasomistaja Asiakasomistaja-talouteen kuuluva Muu asiakas 
Perustiedot 
Yhteystiedot 
SukupuoliXX
Henkilökuntatiedot  
Osuuskauppojen jäsentiedot   
Bonusta myöntävät laskutuspartnerit  
Asiakasomistajatalouden tiedot  
Etujen maksutili   
S-Etukortti  
Tunnukset 
Asiakasryhmät 
Asiakkaan luokittelu- ja profilointitiedotXXX
Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot 
Lupa- ja kieltotiedot, eli antamasi suostumukset ja ilmoittamasi käsittelyn vastustamiset 
Tiedot maksetusta eduista ja saaduista alennuksista X
Tarkat ostotiedotXXX
Asiakkaan digitaalinen jalanjälki 
Tieto kuulumisesta kohderyhmäänXXX
Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot 
Asiakaspalaute 
Suostumukseen perustuvat tutkimuskyselyvastaukset 

Asiakasomistajaetujen tuottamiseen käytettävät tiedot: 

  • perustiedot
  • yhteystiedot
  • osuuskaupan jäsentiedot
  • asiakasomistajataloustiedot
  • etujen maksutili
  • S-Etukortti
  • bonusta myöntävät laskutuspartnerit
  • tiedot maksetuista eduista ja saaduista alennuksista
     

Perustiedot: 

  • etu- ja sukunimet, henkilötunnus, syntymäaika, kieli, turvakielto 
  • asiakkuuden alkamis- ja voimassaoloaika 
  • väestötietojärjestelmästä ja palveluntarjoajilta saadut kielto- ja päivitystiedot 

Yhteystiedot: 

  • vakituinen postiosoite, väliaikainen postiosoite, kotikunta, matkapuhelin, muu puhelinnumero, sähköpostiosoite 

Sukupuolitieto:

  • tieto asiakkaan ilmoittamasta sukupuolesta tai tieto siitä, ettei asiakas ole ilmoittanut sukupuoltaan  

Henkilökuntatiedot: 

  • tieto S-ryhmän henkilökunnan alennusoikeudesta 

Osuuskauppojen jäsentiedot: 

  • jäsenyysosuuskauppa, jäsennumero, jäsenyyden tila, jäsenyyden alkamis- ja päättymispäivät, liittymistoimipaikka 
  • osuusmaksun tila, maksettu osuusmaksu, osuusmaksun täyteenmaksamispäivä ja maksutapahtumat 
  • tiedot osuusmaksulle maksetuista koroista, tieto maksetusta ylijäämänpalautuksesta 

Bonusta myöntävät laskutuspartnerit: 

  • rekisteröitymiset Bonusta myöntäville yhteistyöyrityksille, voimassaoloaika 

Asiakasomistajatalouden tiedot: 

  • asiakasomistajatalouden pääjäsen, pääjäsenen kanssa samaan asiakasomistajatalouteen kuuluvat henkilöt 

Etujen maksutili: 

  • etujen maksutilin tilinumero, voimassaoloaika ja tilityyppi 

S-Etukortit, S-Pankki Private Visa -kortit: 

  • kortin numero, korttityyppi, kortin voimassaoloaika, kortin sulkemisen syy 
  • tieto siitä, mihin asiakasomistajatalouteen kortilla tehdyt bonusostot yhdistetään 
  • tieto siitä, minkä osuuskaupan jäsenyyteen perustuen kortti on tilattu 
  • tieto kortin lisäämisestä Apple Wallettiin

Tunnukset: 

  • S-käyttäjätili, asiakastunnus 

Asiakasryhmät: 

  • asiakkaan asiakasryhmittelyt (esim. digitaalisten palveluiden käyttöön liittyvät ryhmittelyt, Sokos-pääostopaikka ja asiakasluokka, päivittäistavara- ja ABC-segmentti) 
  • tiedot asiakkaan osallistumisesta seurojen tai muiden yhteenliittymien kannustajajoukkoihin
  • tieto kuulumisesta osuusmaksuedun piiriin 

Asiakkaan luokittelu- ja profilointitiedot

  • asiakkaaseen liitetyt luokittelut ja profiilit
  • opiskelijastatus

Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot: 

  • tieto tilatuista/käyttöönotetuista palveluista (mm. S-käyttäjätili, Smobiili) 
  • asiakkaan palveluun syöttämät tiedot, palvelun käytön tuottamat tiedot 
  • tietoja asiakassuhteen hoitamiseen liittyvästä rekisterinpitäjän yhteydenpidosta asiakkaaseen 

Lupa- ja kieltotiedot eli antamasi suostumukset ja ilmoittamasi käsittelyn vastustamiset: 

  • markkinointilupa sähköpostiin, markkinointilupa mobiiliin päätelaitteeseen (matkapuhelimeen) 
  • esimerkiksi S-mobiilissa ja ABC-mobiilissa hallinnoitavat, ko. sovelluksia koskevat luvat ja kiellot, kuten ilmoitusluvat 
  • evästevalinnat 
  • suoramarkkinointikielto, puhelinmarkkinointikielto, Puhelin-Robinson, Posti-Robinson, tutkimuskyselyjen kielto 
  • erillissuorapostitusten kielto, tiedoteviestien kiellot 
  • kuitin loppusummaa tarkemman ostotiedon käsittelyn kielto, analytiikan ja asiakasryhmittelyn kielto, kielto kohdentaa mainontaa S-ryhmän ulkopuolisissa kanavissa 

Tiedot maksetusta eduista ja saaduista alennuksista: 

  • asiakasomistajaetuihin oikeuttaviin ostoksiin käytetyn S-Etukortin korttinumero tai jäsen-/asiointinumero, ostopäivä, kellonaika, ostopaikka, kortin käyttötapa, tiedot ostoista kuitin loppusummatasolla
  • maksettu Bonus, Tankkausbonus ja maksutapaetu 
  • saadut asiakasomistajan hintaedut, saadut henkilöstöalennukset 
  • sähköiset takuukuitit ja sähköiset kuitit 

Tarkat ostotiedot

  • tiedot ostoista tuotetasolla  

Asiakkaan digitaalinen jalanjälki 

  • verkkosivujen ja mobiilipalvelujen käyttäjätieto  
  • tiedot käyttöönotettujen digitaalisten palvelujen (esim. verkko- ja mobiilipalvelujen) käyttämisestä tunnistettuna 

Tieto kuulumisesta kohderyhmään

  • tieto kuulumisesta sähköisen suoramarkkinointiviestin tai mobiilipalvelun ilmoitusviestin kohderyhmään

Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot 

  • tiedot ostoskorista sekä tilaus- ja toimitustiedot, kuten tilausnumero, maksutiedot, toimitustapa ja -paikka kuitenkin niin, että ruoan verkkokaupan toimituksiin liittyvät lisätiedot, kuten ovikoodi tai saapumisohjeet, ovat vain tilauksen toimittavan osuuskaupan ruoan verkkokaupan tilaus- ja toimitusrekisterin tietoja 
  • annetut tiedot mieltymyksistä 
  • asiakkaan merkitsemät suosikkituotteet 
  • verkkokaupan palvelua, tilauksia ja toimituksia koskeva asiakaspalvelun kontaktihistoria ja puhelutallenteet 

Asiakaspalaute 

  • palautelomakkeella ja S-mobiilin palautetoimintoa käyttäen annettu palaute 

Suostumukseen perustuvat tutkimuskyselyvastaukset 

  • tutkimuskyselyissä annetut vastaukset silloin, kun vastaaja on antanut nimenomaisen suostumuksensa vastausten käsittelyyn henkilötietona 

4. Henkilötiedon käsittelyperusteet, käyttötarkoitukset ja säilytysajat

S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmän mahdollistaminen edellyttää, että käsittelemme asiakasomistajien ja muiden asiakasomistajatalouteen kuuluvien henkilöiden tietoja. Henkilötietoja tarvitaan esimerkiksi asiakasomistajajärjestelmään liittyvien palveluiden ja etujen tuottamiseen, asiakassuhteiden hoitamiseen, sekä osuuskauppojen jäsenluetteloiden ylläpitämiseksi. Asiakastiedon avulla pystymme myös tarjoamaan S-ryhmän asiakkaille osuvia ja heidän yksilöllisiin tarpeisiinsa mahdollisimman hyvin vastaavia palveluja ja etuja, sekä tuottamaan kohdennettua ja personoitua sisältöä ja mainontaa.

Tiettyjä palveluitamme, kuten S-käyttäjätiliä ja verkkokauppojamme, on mahdollista hyödyntää myös ilman osuuskaupan jäsenyyttä tai asiakasomistajatalouteen kuulumista. Käsittelemme tällaisten asiakkaiden tietoja esimerkiksi verkkokauppa-asioinnin tai muun asiakkaan käyttämän digitaalisen palvelun toteuttamiseen, asiakaspalautteiden käsittelyyn ja muuhun asiakassuhteen hoitamiseen.

Hyödynnämme asiakastietoja myös S-ryhmän liiketoiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä. Tässä tarkoituksessa voimme käyttää henkilötietoja esimerkiksi analysointi- ja profilointitarkoituksessa tai toteuttaaksemme mielipide- ja markkinatutkimuksia. Lisäksi voimme käsitellä henkilötietoja S-ryhmään kulloinkin kuuluvien yhteisöjen ja yhteistyökumppaneiden markkinointitarkoituksiin. S-ryhmällä tarkoitetaan osuuskauppoja ja SOK-yhtymää tytär- ja osakkuusyhtiöineen. Yhteistyökumppaneilla tarkoitetaan puolestaan bonuspartnereita ja kaupallisia yrityksiä, jotka tekevät S-ryhmän kanssa yhteistyötä, yhteismarkkinointia tai ostavat S-ryhmältä medianäkyvyyttä.

TIetojen säilytysajat vaihtelevat niiden käyttötarkoitusten mukaan. Yksittäisen tiedon säilytys jatkuu rekisterissä pisimmän tiedolle määritellyn säilytysajan loppuun, mutta tietoa käytetään kuhunkin määriteltyyn käyttötarkoitukseen vain korkeintaan niin pitkältä ajalta, kuin alla olevassa taulukossa on määritelty. Tiettyjä asiakassuhteen hoitoon liittyviä tietoja säilytämme koko asiakasomistajuuden tai asiakasomistajatalouteen kuulumisen ajan. Sen sijaan esimerkiksi tarkkoja ostotietoja säilytämme korkeintaan oston aikaisen kalenterivuoden loppuun ja sitä seuraavat 10 vuotta.

Henkilötiedot poistetaan yleensä kuuden kuukauden kuluessa asiakassuhteen päättymisestä. Joitakin tietoja säilytämme kuitenkin pidempään, kuten osuuskaupan jäsenyyteen ja osuusmaksutapahtumiin liittyviä tietoja. Näitä tietoja säilytetään rahatapahtuman kalenterivuoden loppuun ja 6 seuraavaa vuotta. Asiakassuhde voi päättyä jäsenyydestä eroamisen tai irtisanomisen johdosta tai asiakkaan jäädessä ilman asiakasomistajataloutta.

S-käyttäjätiliin liittyvät tiedot poistamme käyttäjätiliin perustuvan asiakkuuden päättyessä. S-käyttäjätilin osalta asiakkuus päättyy asiakkaan pyytäessä tilin poistoa.

Alla olevista taulukoista löydät tarkemmat tiedot siitä, mihin käyttötarkoituksiin rekisteriin kuuluvia henkilötietoja käytetään ja kuinka kauan tietoja säilytetään.

4.1 Käsittelyperuste: sopimus

Liittyessäsi osuuskaupan jäseneksi tai asiakasomistajatalouteen, hyväksyt asiakasomistajajärjestelmän säännöt. Osuuskaupan jäsenet hyväksyvät liittyessään myös osuuskaupan säännöt. Digitaalisia palveluitamme käyttävät asiakkaat puolestaan hyväksyvät palveluiden, kuten S-käyttäjätilin, Kerää ja skannaa -palvelun tai verkkokaupan ehdot.  

Asiakasomistajajärjestelmän ja digitaalisten palveluiden toteuttaminen edellyttää, että käsittelemme asiakkaiden henkilötietoja alla kuvattuihin tarkoituksiin.

Käyttötarkoitus:Käsiteltävät tiedot:Käsittelyaika:
Osuuskaupan jäsenhallinto- Perustiedot
- Yhteystiedot
- Osuuskauppojen jäsentiedot
- Etujen maksutili
Osuuskaupan jäsenyyden päätyttyä kalenterivuoden loppuun + 6 vuotta
Vaalien toteuttaminen- Perustiedot
- Yhteystiedot
- Osuuskauppojen jäsentiedot
- Lupa- ja kieltotiedot
Jäsenyyden voimassaolon ajan
Tiedot osuusmaksuille maksetuista koroista ja tieto maksetuista ylijäämänpalautuksista- Perustiedot
- Osuuskauppojen jäsentiedot
- Etujen maksutili 
Osuuskaupan jäsenyyden päätyttyä viimeisen maksutapahtuman kalenterivuoden loppuun + 6 vuotta
Asiakasomistajaetujen, kuten Bonuksen, maksutapaedun ja tankkausbonuksen laskeminen ja maksaminen- Asiakasomistajaetujen tuottamiseen käytettävät tiedot
- Ostotiedot
5 vuotta
Palvelujen ja etujen tuottaminen (esim. S-mobiili, omat ostot, verkkokaupat)
- Asiakasomistajaetujen tuottamiseen käytettävät tiedot
- Tunnukset, S-käyttäjätili
- Asiakasryhmät
- Tuotetasoiset ostotiedot
- Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot
- Lupa- ja kieltotiedot
- Asiakkaan digitaalinen jalanjälki
- Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot
- Henkilökunta- ja alennusoikeustiedot
Asiakkuuden ajan + 6 kuukautta asiakkuuden päättymisen jälkeen. S-käyttäjätilisopimuksen osalta sopimuksen voimassaolon ajan. Tarkat ostotiedot kuluva vuosi + 10 vuotta
Sähköinen kassakuitti, takuukuitti- Kuva kuitistaSähköinen kassakuitti 10 vuotta ostotapahtumasta. Takuukuitti 10 vuotta ostotapahtumasta tai asiakkaan pyynnöstä
Asiakas- ja asiakasomistajaviestintä- Perustiedot
- Yhteystiedot
- Ostotiedot
Asiakkuuden ajan + 6 kuukautta asiakkuuden päättymisen jälkeen. S-käyttäjätilisopimuksen osalta sopimuksen voimassaolon ajan.
Mainonnan kohdentaminen, kirjeposti- Perustiedot
- Yhteystiedot
Asiakasomistajasopimuksen voimassaolo + 6 kk sopimuksen päättymisen jälkeen
Digitaalisten palveluiden käyttäjien tietojen ylläpito- S-käyttäjätilin tiedot
- Perustiedot
- Yhteystiedot (vahvistukset)
- Lupa- ja kieltotiedot
- Asiakkaan digitaalinen jalanjälki 
S-käyttäjätilisopimuksen voimassaolon ajan
Puolustautuminen oikeudellisilta vaatimuksilta- Vaatimuksen puolustamiseksi tarvittavat tiedotTietoja säilytetään, kunnes asia on käsitelty loppuun
Kerää ja skannaa- Etunimi
- S-Etukortin tekninen tunniste
- Tarkat ostotiedot
2 vuotta 

4.2 Käsittelyperuste: suostumus

Suostumus on keskeinen käsittelyperuste, joka tarjoaa sinulle mahdollisuuden itse kertoa meille, että haluat henkilötietojasi käsiteltävän tiettyä tarkoitusta varten. Pyydämme erillisen suostumuksen kuhunkin alla listattuun käyttötarkoitukseen. Suostumuksen antaminen edellyttää sinulta aina aktiivisia toimia, kuten suostumusta koskevan ruudun rastittamista. Voit peruuttaa henkilötietojesi käsittelyä koskevan suostumuksen milloin tahansa.

Käyttötarkoitus:Käsiteltävät tiedot:Käsittelyaika:
Sähköinen suoramarkkinointi (sähköpostitse ja esim. SMS-viesteinä)- Tieto kuulumisesta kohderyhmään
- Yhteystiedot
- Lupa- ja kieltotiedot
2 vuotta 
Mobiilipalvelujen ilmoitusviestien lähettäminen- Tieto kuulumisesta kohderyhmään
- Lupa- ja kieltotiedot
- Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot
2 vuotta 
Mobiililaitteiden laitetunnisteiden perusteella tehtävä markkinoinnin ja mainonnan kohdentaminen- Lupa- ja kieltotiedot
- Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot
- Asiakkaan digitaalinen jalanjälki
2 vuotta 
Asiakassuhteen hoitaminen- Perustiedot 
- S-käyttäjätili 
- Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot 
- Lupa- ja kieltotiedot 
- Tarkat ostotiedot
Asiakkuuden ajan + 6 kuukautta asiakkuuden päättymisen jälkeen. S-käyttäjätilisopimuksen osalta sopimuksen voimassaolon ajan. Tarkat ostotiedot kuluva vuosi + 10 vuotta.
Tietojen luovuttaminen yhteistyökumppaneille esimerkiksi Bonuksen tai muiden asiakasomistajaetujen saamiseksi- Perustiedot
- Osuuskauppojen jäsentiedot
- Henkilökunta- ja alennusoikeustiedot
- Lupa- ja kieltotiedot
Asiakasomistajasopimuksen voimassaolon ajan 
Tietojen luovuttaminen S-ryhmän ulkopuolisille tahoille tai ulkopuolisiin tarkoituksiin esimerkiksi tieteelliseen tutkimukseen. - Perustiedot
- Osuuskauppojen jäsentiedot
- Henkilökunta- ja alennusoikeustiedot
- Tarkat ostotiedot
Asiakkuuden ajan + 6 kuukautta asiakkuuden päättymisen jälkeen. Tarkat ostotiedot kuluva vuosi + 10 vuotta
Evästevalintojen perusteella tehtävä digijalanjälkitietojen käsittely- Asiakkaan digitaalinen jalanjälki2 vuotta, kuitenkin korkeintaan S-käyttäjätilisopimuksen voimassaolon ajan 
Tutkimuksiin ja kyselyihin annettujen vastausten yhdistäminen asiakkaan tietoihin- Asiakasomistajaetujen tuottamiseen käytettävät tiedot
- Tunnukset, S-käyttäjätili
- Asiakasryhmät
- Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot
- Lupa- ja kieltotiedot
- Asiakkaan digitaalinen jalanjälki
- Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot
- Henkilökunta- ja alennusoikeustiedot
- Tarkat ostotiedot
2 vuotta
Opiskelijastatuksen ylläpito- Korkeakoulun sähköpostiosoiteOpiskelijastatuksen voimassaolon ajan. Asiakkaan antama korkeakoulun sähköpostiosoite poistetaan heti, kun opiskelijastatus on vahvistettu.

4.3 Käsittelyperuste: oikeutettu etu

Kuvaus rekisterinpitäjän oikeutetusta edusta

Olemme arvioineet oikeutettua etua sen pohjalta, että S-ryhmän toiminta on osuustoiminnallista ja olemme asiakasomistajien omistama. Koko S-ryhmän kattavaan asiakasomistajajärjestelmään liittyminen on vapaaehtoista ja avointa. S-ryhmän toiminnan tarkoitus on liiketoimintaa harjoittamalla tuottaa asiakaslähtöisiä, merkityksellisiä ja kustannustehokkaita palveluja ja etuja asiakasomistajalle, ja näin edistää asiakasomistajiemme taloudellista hyvinvointia. Ostokäyttäytymisen analysointi, asiakasprofiilien laskeminen sekä näihin liittyvä suoramarkkinointi ja sisältöjen kohdentaminen sekä mielipide- ja markkinatutkimukset ovat keskeisiä keinoja tämän tavoitteen toteuttamisessa. Huolehdimme siitä, että oikeutettuun etuun perustuva käsittely on oikeasuhteista etuihisi nähden ja vastaa kohtuullisia odotuksiasi. 

Sinulla on oikeus vastustaa oikeutettuun etuun perustuvaa henkilötietojen käsittelyä kieltämällä kuitin loppusummaa tarkempien ostotietojen käsittely, analytiikka ja asiakasryhmittely, mielipide- ja markkinatutkimukset, suoramarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen S-ryhmän ulkopuolisissa kanavissa. Voit hallita tietojasi ja rajoittaa niiden käsittelyä S-mobiilin Minä-osiossa ja kirjautumalla S-käyttäjätilillesi missä tahansa S-ryhmän verkkopalvelussa.

Käyttötarkoitus:Käsiteltävät tiedot:Käsittelyaika:
S-ryhmän liiketoiminnan asiakaslähtöinen suunnittelu ja kehittäminen- Asiakasomistajaetujen tuottamiseen käytettävät tiedot
- Tunnukset, S-käyttäjätili
- Asiakasryhmät
- Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot
- S-Etukortit
- Lupa- ja kieltotiedot
- Tarkat ostotiedot
- Asiakkaan digitaalinen jalanjälki
- Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot
- Henkilökunta- ja alennusoikeustiedot
- Sukupuolitieto
- Asiakkaan luokittelu- ja profilointitiedot
Kuluva vuosi + 10 vuotta
Mielipide- ja markkinatutkimusten toteuttaminen- Asiakasomistajaetujen tuottamiseen käytettävät tiedot
- Tunnukset, S-käyttäjätili
- Asiakasryhmät
- Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot
- Lupa- ja kieltotiedot
- Tarkat ostotiedot
- Asiakkaan digitaalinen jalanjälki
- Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot
- Henkilökunta- ja alennusoikeustiedot
- Sukupuolitieto
- Asiakkaan luokittelu- ja profilointitiedot
2 vuotta
Asiakasluokkien ja profiilien muodostaminen palveluiden ja liiketoiminnan kehittämiseksi sekä mainonnan ja markkinoinnin toteuttamiseksi tai kohdentamiseksi
- Asiakasomistajaetujen tuottamiseen käytettävät tiedot
- Tunnukset, S-käyttäjätili
- Asiakasryhmät
- S-Etukortit
- Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot
- Lupa- ja kieltotiedot
- Tarkat ostotiedot
- Asiakkaan digitaalinen jalanjälki
- Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot
- Henkilökunta- ja alennusoikeustiedot
- Sukupuolitieto
Kuluva vuosi + 10 vuotta
Asiakaspalautteiden käsittely- Perustiedot
- Yhteystiedot
- Palautteen tai arvostelun sisältö
2 vuotta 
Puhelimitse tapahtuva suoramarkkinointi- Perustiedot
- Lupa- ja kieltotiedot
Kuluva vuosi + 7 vuotta
Sisältöjen kohdentaminen ja personointi digitaalisissa kanavissa- Perustiedot
- Lupa- ja kieltotiedot
- Asiakkaan ostotiedot
- Sukupuolitieto
- Asiakkaan luokittelu- ja profilointitiedot
- Asiakkaan digijalanjälki
Kuluva vuosi + 10 vuotta
Markkinoinnin toteuttaminen ja mainonnan kohdentaminen S-ryhmän digitaalisissa kanavissa- Perustiedot
- Lupa- ja kieltotiedot
- Asiakkaan ostotiedot
- Asiakasryhmät
- Sukupuolitieto
- Asiakkaan luokittelu- ja profilointitiedot
- Asiakkaan digijalanjälki
Kuluva vuosi + 10 vuotta
Markkinointipalveluiden tarjoaminen S-ryhmän yhteistyökumppaneille- Perustiedot
- Lupa- ja kieltotiedot
- Asiakkaan ostotiedot
- Sukupuolitieto
- Asiakkaan luokittelu- ja profilointitiedot
- Asiakkaan digijalanjälki
Kuluva vuosi + 10 vuotta
Asiakkuuteen tai S-Etukortin käyttöön perustuvien arvontojen toteuttaminen - Perustiedot 
- Yhteystiedot 
- Asiakkaan luokittelu- ja profilointitiedot 
6 kuukautta 
Kerää ja skannaa -palvelussa tehtävä profilointi ja tarkistukset- Etunimi
- S-Etukortti
- Skannatut tuotteet
2 vuotta 
Väärinkäytösepäilyjen tunnistaminen ja selvittäminen sekä S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmän sääntöjen valvominen- Asiakasomistajaetujen tuottamiseen käytettävät tiedot
- Tunnukset, S-käyttäjätili
- Asiakasryhmät
- Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot
- Lupa- ja kieltotiedot
- Tarkat ostotiedot
- Asiakkaan digitaalinen jalanjälki
- Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot
- Henkilökunta- ja alennusoikeustiedot
2 vuotta 
Asiakaspalvelun tuottaminen ja laadun varmistus- Asiakasomistajaetujen tuottamiseen käytettävät tiedot
- Tunnukset, S-käyttäjätili
- Asiakasryhmät
- Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot
- Lupa- ja kieltotiedot
- Tarkat ostotiedot
- Verkkokaupan puhelutallenteet
2 vuotta
Henkilökunnan alennusoikeuden toteuttaminen  - Perustiedot
- Yhteystiedot
- Henkilökunta- ja alennusoikeustiedot
- Asiakasomistajataloustiedot
S-ryhmän työntekijän työsuhteen ajan ja kaksi vuotta sen päättymisestä
Tuotetoiveiden käsittely- Asiakkaan lomakkeelle antamat tiedot
- Puhelinnumero
30 vrk
Puolustautuminen oikeudellisilta vaatimuksilta- Vaatimuksen puolustamiseksi tarvittavat tiedotTietoja säilytetään, kunnes asia on käsitelty loppuun
Saatavien valvonta ja perintä- Perustiedot
- Yhteystiedot
- Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot
Perintäprosessin ajan

4.4 Käsittelyperuste: lakisääteinen velvoite

Lakisääteisten velvoitteidemme toteuttaminen saattaa edellyttää henkilötietojesi käsittelyä alla kuvattuihin tarkoituksiin. 

Käyttötarkoitus:Käsiteltävät tiedot:Käsittelyaika:
Osuuskaupan jäsenhallinto - Perustiedot
- Yhteystiedot
- Osuuskauppojen jäsentiedot
- Etujen maksutili
- Asiakasryhmät
Osuuskaupan jäsenyyden päätyttyä viimeisen maksutapahtuman kalenterivuoden loppuun + 6 vuotta
Verolainsäädännön mukainen tietojen luovuttaminen verottajalle - Perustiedot
- Osuuskauppojen jäsentiedot

Osuuskaupan jäsenyyden päätyttyä viimeisen maksutapahtuman kalenterivuoden loppuun + 6 vuotta
Viranomaisten lakisääteiset tietopyynnöt ja niihin annetut vastaukset - Kaikki viranomaisen lakiin perustuviin pyyntöihin kuuluvat tiedot2 vuotta 
Kirjanpidon laatiminen ja säilyttäminen- Osuusmaksu ja muut kirjanpitoon tarvittavat tiedot

Kalenterivuoden loppuun + 6 vuotta

5. Tietolähteet

Saamme tietojasi S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään liittyessäsi solmimastasi sopimuksesta ja sinulta itseltäsi asiakassuhteen aikana puhelimitse, verkkosivujen kautta, sähköpostilla tai muulla vastaavalla tavalla sekä palvelujen käytön kautta.  

Nimi-, osoite-, matkapuhelinnumero- ja kuolintietojen päivityksiä voidaan saada myös päivityspalveluja tarjoavilta viranomaisilta ja yrityksiltä. Puhelin-Robinson- ja Posti-Robinson-kieltotiedot saadaan Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto r.y.:ltä. Henkilökuntatieto ja tieto alennusoikeudesta saadaan S-ryhmän työntekijärekistereistä. 

Saamme S-Etukortin käyttöön ja tunnistautuneena tehtyyn asiointiin liittyvät tietosi S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään kuuluvilta yhteisöiltä ja S-ryhmän Bonusta myöntäviltä yhteistyökumppaneilta. Lisäksi voimme saada tietoja S-ryhmään kuuluvilta yhteisöiltä sekä asiakasomistajajärjestelmään kuuluvilta yhteistyökumppaneilta, joiden palveluihin tunnistaudutaan käyttäen S-Etukorttia tai muita sinulle annettuja tunnuksia. 

Lisäksi saamme rajatusti henkilötietoa SOK:n ja S-Pankin yhteisistä asiakkaista SOK:n ja S-Pankin yhteisrekisteristä kts. tämän selosteen kohta 12. 

6. Henkilötietojen vastaanottajat

Luovutamme verottajalle tiedot osuuskaupan jäsenelle maksetusta osuusmaksun korosta ja eronneille jäsenille maksetusta pääomanpalautuksista. Voimme myös luovuttaa tietoja voimassa olevan lainsäädännön sallimissa ja velvoittamissa rajoissa esim. viranomaisten tietopyyntöihin vastattaessa. 

Luovutamme osuuskaupalle tiedot ruoan verkkokauppatilauksistasi tilaustesi toteuttamiseksi. Voimme luovuttaa osuuskaupalle myös yhteystietosi ja henkilötunnuksesi, jos tiedot ovat tarpeellisia maksamattoman verkkokauppatilauksen laskutuksen tai perinnän toteuttamiseksi. 

Voimme luovuttaa osuuskaupalle asiakkaan yhteystietoja ja S-Etukorttia koskevia tietoja myös asiakaspalvelutarkoituksiin, sekä osuuskaupan ja asiakasomistajajärjestelmän sääntöjä tai henkilökunnan alennusoikeutta koskevien väärinkäytösten ja rikosepäilyjen tunnistamiseksi, selvittämiseksi ja käsittelemiseksi. 

Luovutamme Postille ja vastaavan kaltaiselle toimijalle, esim. PostNord, tilauksesi toimitustiedot ostamiesi tuotteiden toimittamista varten. Tietojen luovutus perustuu tuotteen hankinnan yhteydessä tehtyyn sopimukseen. 

Luovutamme suostumuksellasi tiedon asiakasomistajuudestasi S-ryhmän Bonusta myöntävälle yhteistyökumppanille. 

Voimme luovuttaa suostumuksellasi tietojasi S-ryhmän ulkopuolisille tahoille tai ulkopuolisiin tarkoituksiin, esimerkiksi tieteelliseen tutkimukseen. 

Asiakaspalautteisiin liittyviä henkilötietojasi vastaanottavat ja käsittelevät S-ryhmän sisäiset asiakaspalvelutiimit sekä tuoteasiantuntijat, jotka osallistuvat palautteesi käsittelyyn. 

Asiakasryhmittelyjäsi ja demografiatietojasi voidaan käsitellä myös yhdessä muiden SOK:n asiakasrekistereiden tietojen kanssa liiketoiminnan kehittämiseksi asiakasryhmittäin tehtävässä analytiikassa ja raportoinnissa. Näitä tietoja voidaan myös käyttää asiakaspalvelun laadun ja kohdentamisen parantamiseksi esimerkiksi varatessasi huoneen S-ryhmän Sokos Hotellista. 

Käytämme tietyissä tilanteissa alihankkijoita, jotka käsittelevät asiakastietoja toimeksiannostamme ja lukuumme. Käyttämämme alihankkijat toteuttavat lukuumme esimerkiksi IT-palveluita, kuten IT-järjestelmien ylläpitopalveluita, asiakasviestintää, markkinointi- ja asiakastutkimuskampanjoita, maksamisen palveluita, sekä verkkokauppojen kuljetus-/toimituspalveluita. Alihankkijat saavat pääsyn sellaisiin henkilötietoihin, joita tarvitsevat tuottaakseen meille sovittua palvelua. Verkkokauppojen maksupalveluntarjoajien osalta tarvittaviin tietoihin voivat kuulua myös kortinhaltijan nimi ja yhteystiedot.

Lisäksi luovutamme rajatusti henkilötietoa SOK:n ja S-Pankin yhteisistä asiakkaista SOK:n ja S-Pankin yhteisrekisteriin kts. tämän selosteen kohta 12. 

7. Henkilötiedon siirrot kolmanteen maahan tai kansainväliselle järjestölle ja käytetyt suojatakeet

Käytämme alihankkijoita henkilötietojen käsittelyssä, ja tietoja siirretään rajatusti Euroopan unionin (EU) tai Euroopan talousalueen (ETA) ulkopuolelle palvelujen tarjoamista, teknistä ylläpitoa ja tukea varten. Voimme toteuttaa tällaisia siirtoja, jos Euroopan komissio on päättänyt, että kohdemaan tai kohdeorganisaation tietosuojan taso on riittävä, tai pystymme muutoin varmistamaan henkilötietojen suojan riittävän tason soveltuvan lainsäädännön mukaisesti esimerkiksi käyttämällä Euroopan komission hyväksymiä vakiolausekkeita. Euroopan komission hyväksymät vakiolausekkeet löytyvät täältä.

Edellytämme, että alihankkijamme sitoutuvat lainsäädännön ja SOK:n asettamiin tietosuoja- ja tietoturvallisuusvaatimuksiin. 

8. Rekisteröidyn oikeudet

Sinulla on seuraavat oikeudet: 

  • Oikeus saada tutustua tietoihisi 
  • Oikeus tietojesi oikaisemiseen 
  • Oikeus tietojesi poistamiseen (esimerkiksi silloin, kun käsittelyperuste on suostumus tai lakiperustetta säilytykselle ei ole)  
  • Oikeus käsittelyn rajoittamiseen (tietojen oikeellisuuden kiistäminen tai lainvastainen käsittely) 
  • Oikeus vastustaa henkilötietojesi käyttämistä suoramarkkinointiin tai muuhun oikeutetun edun perusteella tapahtuvaan käsittelyyn 
  • Oikeus peruuttaa antamasi suostumus 
  • Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen (automaattisen käsittelyn osalta) 
  • Oikeus saada tietosuoja-asetuksen mukaisesti tieto henkilötietojen tietoturvaloukkauksesta 

Voit itse tutustua sinusta S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä oleviin tietoihin kirjautumalla S-käyttäjätilille osoitteessa https://s-kayttajatili.fi. S-käyttäjätilillä voit myös päivittää osaa tiedoistasi. 

Voit peruuttaa antamasi suostumuksen ja vastustaa oikeutettuun etuun perustuvaa käsittelyä ja suoramarkkinointia, ja siten ohjata sitä, miten käytämme henkilötietojasi. Voit tehdä näin antamalla ja poistamalla lupia- ja kieltoja esimerkiksi kirjautumalla S-käyttäjätilille osoitteessa https://s-kayttajatili.fi, S-mobiilissa tai saamasi sähköpostiviestin linkistä. 

Jos haluat käyttää oikeuksiasi tai saada lisätietoa henkilötietojesi käsittelystä, voit myös olla yhteydessä rekisterinpitäjään lähettämällä sähköpostia osoitteella tietosuoja.asiakkuus@sok.fi

Sinulla on myös oikeus tehdä kantelu valvontaviranomaiselle, jos katsot, että rikomme soveltuvaa tietosuojasääntelyä sinua koskevien henkilötietojen käsittelyssä. 

9. Henkilötiedon antamatta jättämisen vaikutukset sopimukselle

Asiakasomistajaksi ja S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään liittymisen edellytyksenä on sopimuksen syntymiseksi vaadittavien tietojen (nimi, osoite, Suomen väestökirjanpitäjän antama henkilötunnus) antaminen. Henkilötietojen antamatta jättäminen estää sopimuksen syntymisen. 

Asiakasomistajatalouteen ja S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään liittymisen edellytyksenä on sopimuksen syntymiseksi vaadittavien tietojen (nimi, osoite, Suomen väestökirjanpitäjän antama henkilötunnus tai syntymäaika) antaminen.  

Rekisterin tietojen perusteella tuotettavien palvelujen edellytyksenä on kunkin palvelusopimuksen syntymiseksi vaadittavien tietojen antaminen. Palvelusopimuksen syntymiseksi edellytettävät tiedot vaihtelevat palveluittain.  

10. Automatisoidun päätöksenteon tai profiloinnin merkitykselliset tiedot

Emme tee rekisterin tietojen perusteella sellaista yksinomaan automaattista päätöksentekoa tai profilointia, jolla olisi oikeusvaikutuksia. Jos olet ottanut käyttöön Kerää ja skannaa -palvelun, teemme palvelussa automaattista päätöksentekoa palvelun ja skannerin käyttötietojen perusteella. Analysoinnin perusteella sinut voidaan ohjata tarkastuslaskentaan kassalle. 

11. Henkilötietojen käsittelyn vaikutukset ja yleinen kuvaus teknisistä ja organisatorisista turvatoimista

Suojaamme henkilötietojasi huolellisesti käyttämällä asianmukaisia tietosuoja- ja tietoturvallisuuskeinoja. Järjestelmätoimittajamme käsittelevät henkilötietojasi tietoturvallisissa palvelintiloissa. Pääsyä henkilötietoihin on rajoitettu ja henkilöstöllä on salassapitovelvollisuus. 

S-ryhmässä suojaamme henkilötietojasi muun muassa ennakoivalla riskienhallinnalla ja turvallisuussuunnittelulla, tietoliikenteen suojakeinoin ja käyttämällä turvallisia laitetiloja, kulunvalvontaa ja turvallisuusjärjestelmiä. Henkilötietoja sisältävät fyysiset asiakirjat säilytetään alkukäsittelyn jälkeen lukituissa ja paloturvallisissa säilytystiloissa. Käyttöoikeuksien myöntäminen ja seuranta on hallittua. Koulutamme henkilötietojen käsittelyyn osallistuvaa henkilökuntaamme säännöllisesti ja huolehdimme siitä, että myös yhteistyökumppaniemme henkilöstö ymmärtää henkilötietojen luottamuksellisen luonteen ja turvallisen käsittelyn merkityksen. Valitsemme käyttämämme alihankkijat huolellisesti. Päivitämme jatkuvasti sisäisiä käytäntöjämme ja ohjeitamme. 

Jos kaikista suojatoimistamme huolimatta henkilötietosi joutuisivat vääriin käsiin, ryhdymme viipymättä selvittämään tapahtumaa ja pyrimme estämään aiheutuvat vahingot. Tiedotamme tietoturvaloukkauksesta tarvittavia viranomaisia ja sinua lainsäädännön vaatimusten mukaisesti. 

12. SOK:n ja S-Pankin yhteisten asiakastietojen yhteisrekisterinpitäjyyttä koskeva tietosuoja

12.1. Yhteisrekisterin tarkoitus ja rekisteröidyt

Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK) rekisterinpitäjänä ja S-Pankki Oyj rekisterinpitäjänä ovat tässä selosteessa kuvattujen tietojen yhteisrekisterinpitäjiä. Kerromme tässä kuvauksessa, ketkä kuuluvat tähän rekisteriin sekä tiedot, joita rekisterissä käsitellään. Kerromme myös, miten yhteisrekisterinpitäjien roolit on järjestetty suhteessa rekisteröityihin. Tämä osio täydentää SOK:n ja S-Pankin asiakasrekisterien tietosuojaselosteita.  

Yhteisrekisterin piiriin kuuluvat luonnolliset henkilöt:  

  • Asiakkaat, joilla on yhtä aikaa voimassa oleva asiakasomistaja-asiakkuus ja S-Pankin asiakkuus. 
  • Asiakkaat, jotka ovat liittyneet asiakasomistajaksi Liity asiakasomistajaksi -verkkopalvelussa. 
  • Asiakkaat, jotka ovat solmineet sopimuksen S-mobiilin käyttöönotosta.  

S-ryhmän ja S-Pankin yhteisenä tehtävänä on tuottaa etuja ja palveluita asiakkailleen. Yhteisrekisterin tarkoituksena on mahdollistaa näiden etujen ja palveluiden tuottaminen ja kehittäminen, jotta sinun on rekisteröitynä mahdollista hyötyä sekä kaupan että pankin asiakkuudestasi parhaalla mahdollisella tavalla. Yhteisrekisterin avulla voimme kehittää myös S-ryhmän ja S-Pankin yhteistä mobiilisovellusta S-mobiilia entistä paremmaksi palveluksi. 

Yhteisrekisterillä haluamme myös mahdollistaa, että sinun on mahdollisimman helppo ylläpitää asiakkuuteesi liittyviä tietoja sekä hallinnoida niitä suostumuksia, jotka ovat yhteisrekisterissä. 

Rekisterinpitäjinä käytämme yhteisrekisteriin kuuluvia tietoja alla kuvattuihin yhteisiin käyttötarkoituksiin. Lisäksi tietoja käytetään erikseen S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin ja S-Pankin asiakasrekisterin tietosuojaselosteissa määritettyihin käyttötarkoituksiin. 

12.2. Yhteisrekisterin sisältämät tietoalueet

Alla on lueteltu yhteiset tiedot, joita S-Pankki ja SOK käsittelevät yhteisiin käyttötarkoituksiin.

Tieto:  Käyttötarkoitus:   Tietojen säilytysaika yhteisrekisterissä *)   Oikeudellinen peruste:  
Henkilön perustiedot (nimi, henkilötunnus, syntymäaika, kieli, sukupuolitieto, kuolinpäivä)  Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi.   Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä kuten kappaleessa 1 kuvataan.  Sopimus, sukupuolitiedon osalta oikeutettu etu      
Yhteystiedot (vakituinen ja väliaikainen postiosoite, matkapuhelinnumero, muu puhelinnumero, sähköpostiosoite)  Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi.   Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä.  Sopimus  
Tieto asiakkaaksi tulosta digitaalisessa kanavassa (Liity asiakasomistajaksi-verkkopalvelu)Liity asiakasomistajaksi -verkkopalvelun tuottaminen.6 kuukautta asiakasomistajaksi 
liittymisestä. 
Sopimus
Tieto S-Pankin tarjoamasta liittymisedusta  Raportointi ja yhteisen edun tuottaminen.  Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. Kuitenkin enintään 18 kuukautta liittymisestä.Oikeutettu etu  
Henkilökuntatieto (tieto henkilökuntaan kuulumisesta, tieto henkilökunnan alennusoikeudesta)  Tietojen ylläpito ja päivitykset henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi.   Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä.  Oikeutettu etu  
Asiakasomistajatalous (tieto henkilön kuulumisesta asiakasomistajatalouteen, voimassaoloaika, jäsen-/asiointinumero)  Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi.   Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä.  Sopimus  
Etujen maksutili (voimassa olevan etujen maksutilin tilinumero)  Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi.   Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä.  Sopimus  
S-Etukortti Visa (korttityyppi, kortin voimassaoloaika, tieto siitä, minkä osuuskaupan jäsenyyden perusteella kortti on tilattu)  S-Etukortti Visa -korttien tuottaminen asiakkaan tiedoilla. Asiakasomistajaetujen tuottamiseen liittyvien selvittelytilanteiden hoitaminen.   Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä.  Sopimus  
Suostumus- ja kieltotiedot (suoramarkkinointikielto, sähköpostimarkkinointilupa, mobiilimarkkinointilupa, puhelinmarkkinointikielto, tutkimuskyselyjen kielto sekä Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry:n rajoituspalvelu Robinson -kieltotiedot)   Tietojen ylläpito ja päivitykset.  Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä.  Oikeutettu etu  
Tieto S-mobiilin käyttöönotostaS-mobiili-palvelun tuottaminen.  S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan.  Sopimus  
Mobiililaitteesta kerättävä mainonnan tunniste laitteen yksilöimiseksi   Tietojen ylläpitäminen ja päivittäminen.  Niin kauan, kun suostumus on voimassa.   Suostumus  
S-mobiilia koskevat suostumukset (sijaintitiedon käyttöön, ilmoitusten vastaanottamiseen)    Tietojen ylläpito ja päivittäminen. Markkinoinnin, sisältöjen ja tiedotteiden kohdentaminen. Asiakaskokemuksen parantaminen sekä liiketoiminnan kehittäminen.   Niin kauan, kun suostumus on voimassa. Kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan.  Oikeutettu etu  
S-mobiilissa annettu S-mobiilia koskeva asiakaspalaute  S-mobiili-sovelluksen kehittäminen ja palautteeseen vastaaminen.    2 vuotta.  Oikeutettu etu  
S-mobiilin digitaalinen jalanjälki (käsittely yhteisrekisterin piirissä ja luovutus S-Pankin ja SOK:n asiakasrekistereihin)   Asiakaskokemuksen parantaminen, S-mobiilin käyttöön perustuvat asiakasryhmittelyt, markkinointiviestinnän kohdentaminen sekä S-mobiilin kehittäminen.    2 vuotta, kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan.  Suostumus   
Asiakkaan tekemät S-mobiilin käyttöliittymävalinnat  S-mobiilin käyttöliittymän personointi.    Valinnan voimassaoloajan, kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan.  Sopimus  
Tieto siitä, että asiakas on merkinnyt edun suosikiksi ja edun poistaminen suosikeista    S-mobiilin käyttöliittymän personointi. Asiakaskokemuksen parantaminen, sisältöjen kohdentaminen sekä S-mobiilin kehittäminen.    Valinnan voimassaoloajan, kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan.  Sopimus  
S-mobiilin käyttöön perustuvat    asiakasryhmittelyt  Etujen ja palvelujen suosittelu ja personointi. S-mobiilin käyttöliittymän personointi. Asiakaskokemuksen parantaminen, sisältöjen kohdentaminen sekä S-mobiilin kehittäminen.     5 vuotta, kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan.   Oikeutettu etu     
Mobiilimaksupalvelun käyttöönottotieto Tietojen ylläpito ja päivityksen asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä ja palvelu on käyttöönotettu. Sopimus 
S-Etukortti mobiilin käyttöönottotieto Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä ja palvelu on käyttöönotettu. Sopimus  

* Henkilötietoja käsitellään myös SOK:n asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin sekä S-Pankin asiakasrekisterin osana itsenäisesti omiin käyttötarkoituksiin.

12.3. Henkilötietojen vastaanottajat ja vastaanottajaryhmät

Luovutamme yhteisrekisteristä henkilötietoja S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin sekä S-Pankin asiakasrekisteriin yllä olevan taulukon mukaisesti. Näiden tietojen käyttötarkoituksena on muun muassa perustietojen ylläpito, S-mobiilin kehittäminen ja asiakasanalytiikka. Voimme luovuttaa rekisterin tietoja kolmansille osapuolille rekistereiden tietosuojaselosteiden mukaisesti.   

Huolehdimme tiedonsiirron lainmukaisuudesta silloin, kun asiakastietojen siirto EU/ETA-maiden ulkopuolelle on henkilötietojen käsittelyn teknisen toteuttamisen kannalta tarpeellista. 

12.4. Rekisteröidyn oikeudet yhteisrekisterissä

Rekisteröitynä voit kääntyä kumman tahansa rekisterinpitäjän puoleen oikeuksiesi toteuttamiseksi yhteisten tietojen osalta. Suosittelemme kääntymään sen rekisterinpitäjän puoleen, joka on olennainen oikeuksiesi toteuttamisen kannalta. Kaupan asiakkuuteen liittyvien asioiden osalta voit kääntyä SOK:n puoleen ja pankkiasioinnin osalta S-Pankin puoleen.  

Jos henkilötiedon käsittely ei ole mielestäsi lainmukaista, sinulla on oikeus tehdä valitus tai ottaa yhteyttä valvontaviranomaisena toimivaan tietosuojavaltuutetun toimistoon. 

Voit estää mainontaa ja analytiikkaa koskevien henkilötietojesi käsittelyn käyttämällä kielto-oikeuttasi tai peruuttamalla antamasi suostumuksen. Tämän seurauksena esimerkiksi S-mobiilin sisältö saattaa olla vähemmän personoitua emmekä voi kohdentaa sinulle tiedotteita tai mainontaa parhaalla mahdollisella tavalla. 

12.5. Yhteisrekisterin osapuolten yhteystiedot

13. Rekisterin yhteyshenkilö

Jos tarvitset lisätietoja henkilötietojen käsittelystä, voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse osoitteella: tietosuoja.asiakkuus@sok.fi

---

Linkit tietosuojaselosteen kieliversioihin:

Tutustu myös tähän: Tietosuoja S-ryhmässä