Päivitetty 12.9.2024 muutokset:
S-RYHMÄN ASIAKASOMISTAJA- JA ASIAKASREKISTERIN TIETOSUOJASELOSTE (12.9.2024 alkaen)
1. Rekisterinpitäjä
Suomen Osuuskauppojen keskuskunta SOK
PL 1, 00088 S-RYHMÄ
S-ryhmän asiakasomistajapalvelu: 010 76 5858
Käyntiosoite: Fleminginkatu 34, 00510 Helsinki
Y-tunnus 0116323–1
2. Tietosuojavastaavan yhteystiedot
3. Käsiteltävät henkilötiedot
Käsittelemme henkilötietojasi, jos kuulut johonkin seuraavista asiakasryhmistä:
Käsittelemme seuraavia, alla olevan taulukon mukaisia tietoja, jotka on yksilöity tarkemmin taulukon jälkeen:
Asiakasomistaja | Asiakasomistaja-talouteen kuuluva | Muu asiakas | |
Perustiedot | X | X | X |
Yhteystiedot | X | X | X |
Sukupuoli | X | X | |
Henkilökuntatiedot | X | X | |
Osuuskauppojen jäsentiedot | X | ||
Bonusta myöntävät laskutuspartnerit | X | X | |
Asiakasomistajatalouden tiedot | X | X | |
Etujen maksutili | X | ||
S-Etukortti | X | X | |
Tunnukset | X | X | X |
Asiakasryhmät | X | X | X |
Asiakkaan luokittelu- ja profilointitiedot | X | X | X |
Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot | X | X | X |
Lupa- ja kieltotiedot, eli antamasi suostumukset ja ilmoittamasi käsittelyn vastustamiset | X | X | X |
Tiedot maksetusta eduista ja saaduista alennuksista | X | X | X |
Tarkat ostotiedot | X | X | X |
Asiakkaan digitaalinen jalanjälki | X | X | X |
Tieto kuulumisesta kohderyhmään | X | X | X |
Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot | X | X | X |
Asiakaspalaute | X | X | X |
Suostumukseen perustuvat tutkimuskyselyvastaukset | X | X | X |
Asiakasomistajaetujen tuottamiseen käytettävät tiedot:
Perustiedot:
Yhteystiedot:
Sukupuolitieto:
Henkilökuntatiedot:
Osuuskauppojen jäsentiedot:
Bonusta myöntävät laskutuspartnerit:
Asiakasomistajatalouden tiedot:
Etujen maksutili:
S-Etukortit, S-Pankki Private Visa -kortit:
Tunnukset:
Asiakasryhmät:
Asiakkaan luokittelu- ja profilointitiedot
Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot:
Lupa- ja kieltotiedot eli antamasi suostumukset ja ilmoittamasi käsittelyn vastustamiset:
Tiedot maksetusta eduista ja saaduista alennuksista:
Tarkat ostotiedot
Asiakkaan digitaalinen jalanjälki
Tieto kuulumisesta kohderyhmään
Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot
Asiakaspalaute
Suostumukseen perustuvat tutkimuskyselyvastaukset
4. Henkilötiedon käsittelyperusteet, käyttötarkoitukset ja säilytysajat
S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmän mahdollistaminen edellyttää, että käsittelemme asiakasomistajien ja muiden asiakasomistajatalouteen kuuluvien henkilöiden tietoja. Henkilötietoja tarvitaan esimerkiksi asiakasomistajajärjestelmään liittyvien palveluiden ja etujen tuottamiseen, asiakassuhteiden hoitamiseen, sekä osuuskauppojen jäsenluetteloiden ylläpitämiseksi. Asiakastiedon avulla pystymme myös tarjoamaan S-ryhmän asiakkaille osuvia ja heidän yksilöllisiin tarpeisiinsa mahdollisimman hyvin vastaavia palveluja ja etuja, sekä tuottamaan kohdennettua ja personoitua sisältöä ja mainontaa.
Tiettyjä palveluitamme, kuten S-käyttäjätiliä ja verkkokauppojamme, on mahdollista hyödyntää myös ilman osuuskaupan jäsenyyttä tai asiakasomistajatalouteen kuulumista. Käsittelemme tällaisten asiakkaiden tietoja esimerkiksi verkkokauppa-asioinnin tai muun asiakkaan käyttämän digitaalisen palvelun toteuttamiseen, asiakaspalautteiden käsittelyyn ja muuhun asiakassuhteen hoitamiseen.
Hyödynnämme asiakastietoja myös S-ryhmän liiketoiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä. Tässä tarkoituksessa voimme käyttää henkilötietoja esimerkiksi analysointi- ja profilointitarkoituksessa tai toteuttaaksemme mielipide- ja markkinatutkimuksia. Lisäksi voimme käsitellä henkilötietoja S-ryhmään kulloinkin kuuluvien yhteisöjen ja yhteistyökumppaneiden markkinointitarkoituksiin. S-ryhmällä tarkoitetaan osuuskauppoja ja SOK-yhtymää tytär- ja osakkuusyhtiöineen. Yhteistyökumppaneilla tarkoitetaan puolestaan bonuspartnereita ja kaupallisia yrityksiä, jotka tekevät S-ryhmän kanssa yhteistyötä, yhteismarkkinointia tai ostavat S-ryhmältä medianäkyvyyttä.
TIetojen säilytysajat vaihtelevat niiden käyttötarkoitusten mukaan. Yksittäisen tiedon säilytys jatkuu rekisterissä pisimmän tiedolle määritellyn säilytysajan loppuun, mutta tietoa käytetään kuhunkin määriteltyyn käyttötarkoitukseen vain korkeintaan niin pitkältä ajalta, kuin alla olevassa taulukossa on määritelty. Tiettyjä asiakassuhteen hoitoon liittyviä tietoja säilytämme koko asiakasomistajuuden tai asiakasomistajatalouteen kuulumisen ajan. Sen sijaan esimerkiksi tarkkoja ostotietoja säilytämme korkeintaan oston aikaisen kalenterivuoden loppuun ja sitä seuraavat 10 vuotta.
Henkilötiedot poistetaan yleensä kuuden kuukauden kuluessa asiakassuhteen päättymisestä. Joitakin tietoja säilytämme kuitenkin pidempään, kuten osuuskaupan jäsenyyteen ja osuusmaksutapahtumiin liittyviä tietoja. Näitä tietoja säilytetään rahatapahtuman kalenterivuoden loppuun ja 6 seuraavaa vuotta. Asiakassuhde voi päättyä jäsenyydestä eroamisen tai irtisanomisen johdosta tai asiakkaan jäädessä ilman asiakasomistajataloutta.
S-käyttäjätiliin liittyvät tiedot poistamme käyttäjätiliin perustuvan asiakkuuden päättyessä. S-käyttäjätilin osalta asiakkuus päättyy asiakkaan pyytäessä tilin poistoa.
Alla olevista taulukoista löydät tarkemmat tiedot siitä, mihin käyttötarkoituksiin rekisteriin kuuluvia henkilötietoja käytetään ja kuinka kauan tietoja säilytetään.
4.1 Käsittelyperuste: sopimus
Liittyessäsi osuuskaupan jäseneksi tai asiakasomistajatalouteen, hyväksyt asiakasomistajajärjestelmän säännöt. Osuuskaupan jäsenet hyväksyvät liittyessään myös osuuskaupan säännöt. Digitaalisia palveluitamme käyttävät asiakkaat puolestaan hyväksyvät palveluiden, kuten S-käyttäjätilin, Kerää ja skannaa -palvelun tai verkkokaupan ehdot.
Asiakasomistajajärjestelmän ja digitaalisten palveluiden toteuttaminen edellyttää, että käsittelemme asiakkaiden henkilötietoja alla kuvattuihin tarkoituksiin.
Käyttötarkoitus: | Käsiteltävät tiedot: | Käsittelyaika: |
Osuuskaupan jäsenhallinto | - Perustiedot - Yhteystiedot - Osuuskauppojen jäsentiedot - Etujen maksutili | Osuuskaupan jäsenyyden päätyttyä kalenterivuoden loppuun + 6 vuotta |
Vaalien toteuttaminen | - Perustiedot - Yhteystiedot - Osuuskauppojen jäsentiedot - Lupa- ja kieltotiedot | Jäsenyyden voimassaolon ajan |
Tiedot osuusmaksuille maksetuista koroista ja tieto maksetuista ylijäämänpalautuksista | - Perustiedot - Osuuskauppojen jäsentiedot - Etujen maksutili | Osuuskaupan jäsenyyden päätyttyä viimeisen maksutapahtuman kalenterivuoden loppuun + 6 vuotta |
Asiakasomistajaetujen, kuten Bonuksen, maksutapaedun ja tankkausbonuksen laskeminen ja maksaminen | - Asiakasomistajaetujen tuottamiseen käytettävät tiedot - Ostotiedot | 5 vuotta |
Palvelujen ja etujen tuottaminen (esim. S-mobiili, omat ostot, verkkokaupat) | - Asiakasomistajaetujen tuottamiseen käytettävät tiedot - Tunnukset, S-käyttäjätili - Asiakasryhmät - Tuotetasoiset ostotiedot - Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot - Lupa- ja kieltotiedot - Asiakkaan digitaalinen jalanjälki - Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot - Henkilökunta- ja alennusoikeustiedot | Asiakkuuden ajan + 6 kuukautta asiakkuuden päättymisen jälkeen. S-käyttäjätilisopimuksen osalta sopimuksen voimassaolon ajan. Tarkat ostotiedot kuluva vuosi + 10 vuotta |
Sähköinen kassakuitti, takuukuitti | - Kuva kuitista | Sähköinen kassakuitti 10 vuotta ostotapahtumasta. Takuukuitti 10 vuotta ostotapahtumasta tai asiakkaan pyynnöstä |
Asiakas- ja asiakasomistajaviestintä | - Perustiedot - Yhteystiedot - Ostotiedot | Asiakkuuden ajan + 6 kuukautta asiakkuuden päättymisen jälkeen. S-käyttäjätilisopimuksen osalta sopimuksen voimassaolon ajan. |
Mainonnan kohdentaminen, kirjeposti | - Perustiedot - Yhteystiedot | Asiakasomistajasopimuksen voimassaolo + 6 kk sopimuksen päättymisen jälkeen |
Digitaalisten palveluiden käyttäjien tietojen ylläpito | - S-käyttäjätilin tiedot - Perustiedot - Yhteystiedot (vahvistukset) - Lupa- ja kieltotiedot - Asiakkaan digitaalinen jalanjälki | S-käyttäjätilisopimuksen voimassaolon ajan |
Puolustautuminen oikeudellisilta vaatimuksilta | - Vaatimuksen puolustamiseksi tarvittavat tiedot | Tietoja säilytetään, kunnes asia on käsitelty loppuun |
Kerää ja skannaa | - Etunimi - S-Etukortin tekninen tunniste - Tarkat ostotiedot | 2 vuotta |
4.2 Käsittelyperuste: suostumus
Suostumus on keskeinen käsittelyperuste, joka tarjoaa sinulle mahdollisuuden itse kertoa meille, että haluat henkilötietojasi käsiteltävän tiettyä tarkoitusta varten. Pyydämme erillisen suostumuksen kuhunkin alla listattuun käyttötarkoitukseen. Suostumuksen antaminen edellyttää sinulta aina aktiivisia toimia, kuten suostumusta koskevan ruudun rastittamista. Voit peruuttaa henkilötietojesi käsittelyä koskevan suostumuksen milloin tahansa.
Käyttötarkoitus: | Käsiteltävät tiedot: | Käsittelyaika: |
Sähköinen suoramarkkinointi (sähköpostitse ja esim. SMS-viesteinä) | - Tieto kuulumisesta kohderyhmään - Yhteystiedot - Lupa- ja kieltotiedot | 2 vuotta |
Mobiilipalvelujen ilmoitusviestien lähettäminen | - Tieto kuulumisesta kohderyhmään - Lupa- ja kieltotiedot - Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot | 2 vuotta |
Mobiililaitteiden laitetunnisteiden perusteella tehtävä markkinoinnin ja mainonnan kohdentaminen | - Lupa- ja kieltotiedot - Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot - Asiakkaan digitaalinen jalanjälki | 2 vuotta |
Asiakassuhteen hoitaminen | - Perustiedot - S-käyttäjätili - Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot - Lupa- ja kieltotiedot - Tarkat ostotiedot | Asiakkuuden ajan + 6 kuukautta asiakkuuden päättymisen jälkeen. S-käyttäjätilisopimuksen osalta sopimuksen voimassaolon ajan. Tarkat ostotiedot kuluva vuosi + 10 vuotta. |
Tietojen luovuttaminen yhteistyökumppaneille esimerkiksi Bonuksen tai muiden asiakasomistajaetujen saamiseksi | - Perustiedot - Osuuskauppojen jäsentiedot - Henkilökunta- ja alennusoikeustiedot - Lupa- ja kieltotiedot | Asiakasomistajasopimuksen voimassaolon ajan |
Tietojen luovuttaminen S-ryhmän ulkopuolisille tahoille tai ulkopuolisiin tarkoituksiin esimerkiksi tieteelliseen tutkimukseen. | - Perustiedot - Osuuskauppojen jäsentiedot - Henkilökunta- ja alennusoikeustiedot - Tarkat ostotiedot | Asiakkuuden ajan + 6 kuukautta asiakkuuden päättymisen jälkeen. Tarkat ostotiedot kuluva vuosi + 10 vuotta |
Evästevalintojen perusteella tehtävä digijalanjälkitietojen käsittely | - Asiakkaan digitaalinen jalanjälki | 2 vuotta, kuitenkin korkeintaan S-käyttäjätilisopimuksen voimassaolon ajan |
Tutkimuksiin ja kyselyihin annettujen vastausten yhdistäminen asiakkaan tietoihin | - Asiakasomistajaetujen tuottamiseen käytettävät tiedot - Tunnukset, S-käyttäjätili - Asiakasryhmät - Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot - Lupa- ja kieltotiedot - Asiakkaan digitaalinen jalanjälki - Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot - Henkilökunta- ja alennusoikeustiedot - Tarkat ostotiedot | 2 vuotta |
Opiskelijastatuksen ylläpito | - Korkeakoulun sähköpostiosoite | Opiskelijastatuksen voimassaolon ajan. Asiakkaan antama korkeakoulun sähköpostiosoite poistetaan heti, kun opiskelijastatus on vahvistettu. |
4.3 Käsittelyperuste: oikeutettu etu
Kuvaus rekisterinpitäjän oikeutetusta edusta
Olemme arvioineet oikeutettua etua sen pohjalta, että S-ryhmän toiminta on osuustoiminnallista ja olemme asiakasomistajien omistama. Koko S-ryhmän kattavaan asiakasomistajajärjestelmään liittyminen on vapaaehtoista ja avointa. S-ryhmän toiminnan tarkoitus on liiketoimintaa harjoittamalla tuottaa asiakaslähtöisiä, merkityksellisiä ja kustannustehokkaita palveluja ja etuja asiakasomistajalle, ja näin edistää asiakasomistajiemme taloudellista hyvinvointia. Ostokäyttäytymisen analysointi, asiakasprofiilien laskeminen sekä näihin liittyvä suoramarkkinointi ja sisältöjen kohdentaminen sekä mielipide- ja markkinatutkimukset ovat keskeisiä keinoja tämän tavoitteen toteuttamisessa. Huolehdimme siitä, että oikeutettuun etuun perustuva käsittely on oikeasuhteista etuihisi nähden ja vastaa kohtuullisia odotuksiasi.
Sinulla on oikeus vastustaa oikeutettuun etuun perustuvaa henkilötietojen käsittelyä kieltämällä kuitin loppusummaa tarkempien ostotietojen käsittely, analytiikka ja asiakasryhmittely, mielipide- ja markkinatutkimukset, suoramarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen S-ryhmän ulkopuolisissa kanavissa. Voit hallita tietojasi ja rajoittaa niiden käsittelyä S-mobiilin Minä-osiossa ja kirjautumalla S-käyttäjätilillesi missä tahansa S-ryhmän verkkopalvelussa.
Käyttötarkoitus: | Käsiteltävät tiedot: | Käsittelyaika: |
S-ryhmän liiketoiminnan asiakaslähtöinen suunnittelu ja kehittäminen | - Asiakasomistajaetujen tuottamiseen käytettävät tiedot - Tunnukset, S-käyttäjätili - Asiakasryhmät - Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot - S-Etukortit - Lupa- ja kieltotiedot - Tarkat ostotiedot - Asiakkaan digitaalinen jalanjälki - Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot - Henkilökunta- ja alennusoikeustiedot - Sukupuolitieto - Asiakkaan luokittelu- ja profilointitiedot | Kuluva vuosi + 10 vuotta |
Mielipide- ja markkinatutkimusten toteuttaminen | - Asiakasomistajaetujen tuottamiseen käytettävät tiedot - Tunnukset, S-käyttäjätili - Asiakasryhmät - Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot - Lupa- ja kieltotiedot - Tarkat ostotiedot - Asiakkaan digitaalinen jalanjälki - Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot - Henkilökunta- ja alennusoikeustiedot - Sukupuolitieto - Asiakkaan luokittelu- ja profilointitiedot | 2 vuotta |
Asiakasluokkien ja profiilien muodostaminen palveluiden ja liiketoiminnan kehittämiseksi sekä mainonnan ja markkinoinnin toteuttamiseksi tai kohdentamiseksi | - Asiakasomistajaetujen tuottamiseen käytettävät tiedot - Tunnukset, S-käyttäjätili - Asiakasryhmät - S-Etukortit - Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot - Lupa- ja kieltotiedot - Tarkat ostotiedot - Asiakkaan digitaalinen jalanjälki - Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot - Henkilökunta- ja alennusoikeustiedot - Sukupuolitieto | Kuluva vuosi + 10 vuotta |
Asiakaspalautteiden käsittely | - Perustiedot - Yhteystiedot - Palautteen tai arvostelun sisältö | 2 vuotta |
Puhelimitse tapahtuva suoramarkkinointi | - Perustiedot - Lupa- ja kieltotiedot | Kuluva vuosi + 7 vuotta |
Sisältöjen kohdentaminen ja personointi digitaalisissa kanavissa | - Perustiedot - Lupa- ja kieltotiedot - Asiakkaan ostotiedot - Sukupuolitieto - Asiakkaan luokittelu- ja profilointitiedot - Asiakkaan digijalanjälki | Kuluva vuosi + 10 vuotta |
Markkinoinnin toteuttaminen ja mainonnan kohdentaminen S-ryhmän digitaalisissa kanavissa | - Perustiedot - Lupa- ja kieltotiedot - Asiakkaan ostotiedot - Asiakasryhmät - Sukupuolitieto - Asiakkaan luokittelu- ja profilointitiedot - Asiakkaan digijalanjälki | Kuluva vuosi + 10 vuotta |
Markkinointipalveluiden tarjoaminen S-ryhmän yhteistyökumppaneille | - Perustiedot - Lupa- ja kieltotiedot - Asiakkaan ostotiedot - Sukupuolitieto - Asiakkaan luokittelu- ja profilointitiedot - Asiakkaan digijalanjälki | Kuluva vuosi + 10 vuotta |
Asiakkuuteen tai S-Etukortin käyttöön perustuvien arvontojen toteuttaminen | - Perustiedot - Yhteystiedot - Asiakkaan luokittelu- ja profilointitiedot | 6 kuukautta |
Kerää ja skannaa -palvelussa tehtävä profilointi ja tarkistukset | - Etunimi - S-Etukortti - Skannatut tuotteet | 2 vuotta |
Väärinkäytösepäilyjen tunnistaminen ja selvittäminen sekä S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmän sääntöjen valvominen | - Asiakasomistajaetujen tuottamiseen käytettävät tiedot - Tunnukset, S-käyttäjätili - Asiakasryhmät - Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot - Lupa- ja kieltotiedot - Tarkat ostotiedot - Asiakkaan digitaalinen jalanjälki - Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot - Henkilökunta- ja alennusoikeustiedot | 2 vuotta |
Asiakaspalvelun tuottaminen ja laadun varmistus | - Asiakasomistajaetujen tuottamiseen käytettävät tiedot - Tunnukset, S-käyttäjätili - Asiakasryhmät - Tilaukset, käyttöönotetut palvelut ja palveluiden käyttöön liittyvät tiedot - Lupa- ja kieltotiedot - Tarkat ostotiedot - Verkkokaupan puhelutallenteet | 2 vuotta |
Henkilökunnan alennusoikeuden toteuttaminen | - Perustiedot - Yhteystiedot - Henkilökunta- ja alennusoikeustiedot - Asiakasomistajataloustiedot | S-ryhmän työntekijän työsuhteen ajan ja kaksi vuotta sen päättymisestä |
Tuotetoiveiden käsittely | - Asiakkaan lomakkeelle antamat tiedot - Puhelinnumero | 30 vrk |
Puolustautuminen oikeudellisilta vaatimuksilta | - Vaatimuksen puolustamiseksi tarvittavat tiedot | Tietoja säilytetään, kunnes asia on käsitelty loppuun |
Saatavien valvonta ja perintä | - Perustiedot - Yhteystiedot - Verkkokauppa-asiointiin liittyvät tiedot | Perintäprosessin ajan |
4.4 Käsittelyperuste: lakisääteinen velvoite
Lakisääteisten velvoitteidemme toteuttaminen saattaa edellyttää henkilötietojesi käsittelyä alla kuvattuihin tarkoituksiin.
Käyttötarkoitus: | Käsiteltävät tiedot: | Käsittelyaika: |
Osuuskaupan jäsenhallinto | - Perustiedot - Yhteystiedot - Osuuskauppojen jäsentiedot - Etujen maksutili - Asiakasryhmät | Osuuskaupan jäsenyyden päätyttyä viimeisen maksutapahtuman kalenterivuoden loppuun + 6 vuotta |
Verolainsäädännön mukainen tietojen luovuttaminen verottajalle | - Perustiedot - Osuuskauppojen jäsentiedot | Osuuskaupan jäsenyyden päätyttyä viimeisen maksutapahtuman kalenterivuoden loppuun + 6 vuotta |
Viranomaisten lakisääteiset tietopyynnöt ja niihin annetut vastaukset | - Kaikki viranomaisen lakiin perustuviin pyyntöihin kuuluvat tiedot | 2 vuotta |
Kirjanpidon laatiminen ja säilyttäminen | - Osuusmaksu ja muut kirjanpitoon tarvittavat tiedot | Kalenterivuoden loppuun + 6 vuotta |
5. Tietolähteet
Saamme tietojasi S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään liittyessäsi solmimastasi sopimuksesta ja sinulta itseltäsi asiakassuhteen aikana puhelimitse, verkkosivujen kautta, sähköpostilla tai muulla vastaavalla tavalla sekä palvelujen käytön kautta.
Nimi-, osoite-, matkapuhelinnumero- ja kuolintietojen päivityksiä voidaan saada myös päivityspalveluja tarjoavilta viranomaisilta ja yrityksiltä. Puhelin-Robinson- ja Posti-Robinson-kieltotiedot saadaan Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto r.y.:ltä. Henkilökuntatieto ja tieto alennusoikeudesta saadaan S-ryhmän työntekijärekistereistä.
Saamme S-Etukortin käyttöön ja tunnistautuneena tehtyyn asiointiin liittyvät tietosi S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään kuuluvilta yhteisöiltä ja S-ryhmän Bonusta myöntäviltä yhteistyökumppaneilta. Lisäksi voimme saada tietoja S-ryhmään kuuluvilta yhteisöiltä sekä asiakasomistajajärjestelmään kuuluvilta yhteistyökumppaneilta, joiden palveluihin tunnistaudutaan käyttäen S-Etukorttia tai muita sinulle annettuja tunnuksia.
Lisäksi saamme rajatusti henkilötietoa SOK:n ja S-Pankin yhteisistä asiakkaista SOK:n ja S-Pankin yhteisrekisteristä kts. tämän selosteen kohta 12.
6. Henkilötietojen vastaanottajat
Luovutamme verottajalle tiedot osuuskaupan jäsenelle maksetusta osuusmaksun korosta ja eronneille jäsenille maksetusta pääomanpalautuksista. Voimme myös luovuttaa tietoja voimassa olevan lainsäädännön sallimissa ja velvoittamissa rajoissa esim. viranomaisten tietopyyntöihin vastattaessa.
Luovutamme osuuskaupalle tiedot ruoan verkkokauppatilauksistasi tilaustesi toteuttamiseksi. Voimme luovuttaa osuuskaupalle myös yhteystietosi ja henkilötunnuksesi, jos tiedot ovat tarpeellisia maksamattoman verkkokauppatilauksen laskutuksen tai perinnän toteuttamiseksi.
Voimme luovuttaa osuuskaupalle asiakkaan yhteystietoja ja S-Etukorttia koskevia tietoja myös asiakaspalvelutarkoituksiin, sekä osuuskaupan ja asiakasomistajajärjestelmän sääntöjä tai henkilökunnan alennusoikeutta koskevien väärinkäytösten ja rikosepäilyjen tunnistamiseksi, selvittämiseksi ja käsittelemiseksi.
Luovutamme Postille ja vastaavan kaltaiselle toimijalle, esim. PostNord, tilauksesi toimitustiedot ostamiesi tuotteiden toimittamista varten. Tietojen luovutus perustuu tuotteen hankinnan yhteydessä tehtyyn sopimukseen.
Luovutamme suostumuksellasi tiedon asiakasomistajuudestasi S-ryhmän Bonusta myöntävälle yhteistyökumppanille.
Voimme luovuttaa suostumuksellasi tietojasi S-ryhmän ulkopuolisille tahoille tai ulkopuolisiin tarkoituksiin, esimerkiksi tieteelliseen tutkimukseen.
Asiakaspalautteisiin liittyviä henkilötietojasi vastaanottavat ja käsittelevät S-ryhmän sisäiset asiakaspalvelutiimit sekä tuoteasiantuntijat, jotka osallistuvat palautteesi käsittelyyn.
Asiakasryhmittelyjäsi ja demografiatietojasi voidaan käsitellä myös yhdessä muiden SOK:n asiakasrekistereiden tietojen kanssa liiketoiminnan kehittämiseksi asiakasryhmittäin tehtävässä analytiikassa ja raportoinnissa. Näitä tietoja voidaan myös käyttää asiakaspalvelun laadun ja kohdentamisen parantamiseksi esimerkiksi varatessasi huoneen S-ryhmän Sokos Hotellista.
Käytämme tietyissä tilanteissa alihankkijoita, jotka käsittelevät asiakastietoja toimeksiannostamme ja lukuumme. Käyttämämme alihankkijat toteuttavat lukuumme esimerkiksi IT-palveluita, kuten IT-järjestelmien ylläpitopalveluita, asiakasviestintää, markkinointi- ja asiakastutkimuskampanjoita, maksamisen palveluita, sekä verkkokauppojen kuljetus-/toimituspalveluita. Alihankkijat saavat pääsyn sellaisiin henkilötietoihin, joita tarvitsevat tuottaakseen meille sovittua palvelua. Verkkokauppojen maksupalveluntarjoajien osalta tarvittaviin tietoihin voivat kuulua myös kortinhaltijan nimi ja yhteystiedot.
Lisäksi luovutamme rajatusti henkilötietoa SOK:n ja S-Pankin yhteisistä asiakkaista SOK:n ja S-Pankin yhteisrekisteriin kts. tämän selosteen kohta 12.
7. Henkilötiedon siirrot kolmanteen maahan tai kansainväliselle järjestölle ja käytetyt suojatakeet
Käytämme alihankkijoita henkilötietojen käsittelyssä, ja tietoja siirretään rajatusti Euroopan unionin (EU) tai Euroopan talousalueen (ETA) ulkopuolelle palvelujen tarjoamista, teknistä ylläpitoa ja tukea varten. Voimme toteuttaa tällaisia siirtoja, jos Euroopan komissio on päättänyt, että kohdemaan tai kohdeorganisaation tietosuojan taso on riittävä, tai pystymme muutoin varmistamaan henkilötietojen suojan riittävän tason soveltuvan lainsäädännön mukaisesti esimerkiksi käyttämällä Euroopan komission hyväksymiä vakiolausekkeita. Euroopan komission hyväksymät vakiolausekkeet löytyvät täältä.
Edellytämme, että alihankkijamme sitoutuvat lainsäädännön ja SOK:n asettamiin tietosuoja- ja tietoturvallisuusvaatimuksiin.
8. Rekisteröidyn oikeudet
Sinulla on seuraavat oikeudet:
Voit itse tutustua sinusta S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä oleviin tietoihin kirjautumalla S-käyttäjätilille osoitteessa https://s-kayttajatili.fi. S-käyttäjätilillä voit myös päivittää osaa tiedoistasi.
Voit peruuttaa antamasi suostumuksen ja vastustaa oikeutettuun etuun perustuvaa käsittelyä ja suoramarkkinointia, ja siten ohjata sitä, miten käytämme henkilötietojasi. Voit tehdä näin antamalla ja poistamalla lupia- ja kieltoja esimerkiksi kirjautumalla S-käyttäjätilille osoitteessa https://s-kayttajatili.fi, S-mobiilissa tai saamasi sähköpostiviestin linkistä.
Jos haluat käyttää oikeuksiasi tai saada lisätietoa henkilötietojesi käsittelystä, voit myös olla yhteydessä rekisterinpitäjään lähettämällä sähköpostia osoitteella tietosuoja.asiakkuus@sok.fi.
Sinulla on myös oikeus tehdä kantelu valvontaviranomaiselle, jos katsot, että rikomme soveltuvaa tietosuojasääntelyä sinua koskevien henkilötietojen käsittelyssä.
9. Henkilötiedon antamatta jättämisen vaikutukset sopimukselle
Asiakasomistajaksi ja S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään liittymisen edellytyksenä on sopimuksen syntymiseksi vaadittavien tietojen (nimi, osoite, Suomen väestökirjanpitäjän antama henkilötunnus) antaminen. Henkilötietojen antamatta jättäminen estää sopimuksen syntymisen.
Asiakasomistajatalouteen ja S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmään liittymisen edellytyksenä on sopimuksen syntymiseksi vaadittavien tietojen (nimi, osoite, Suomen väestökirjanpitäjän antama henkilötunnus tai syntymäaika) antaminen.
Rekisterin tietojen perusteella tuotettavien palvelujen edellytyksenä on kunkin palvelusopimuksen syntymiseksi vaadittavien tietojen antaminen. Palvelusopimuksen syntymiseksi edellytettävät tiedot vaihtelevat palveluittain.
10. Automatisoidun päätöksenteon tai profiloinnin merkitykselliset tiedot
Emme tee rekisterin tietojen perusteella sellaista yksinomaan automaattista päätöksentekoa tai profilointia, jolla olisi oikeusvaikutuksia. Jos olet ottanut käyttöön Kerää ja skannaa -palvelun, teemme palvelussa automaattista päätöksentekoa palvelun ja skannerin käyttötietojen perusteella. Analysoinnin perusteella sinut voidaan ohjata tarkastuslaskentaan kassalle.
11. Henkilötietojen käsittelyn vaikutukset ja yleinen kuvaus teknisistä ja organisatorisista turvatoimista
Suojaamme henkilötietojasi huolellisesti käyttämällä asianmukaisia tietosuoja- ja tietoturvallisuuskeinoja. Järjestelmätoimittajamme käsittelevät henkilötietojasi tietoturvallisissa palvelintiloissa. Pääsyä henkilötietoihin on rajoitettu ja henkilöstöllä on salassapitovelvollisuus.
S-ryhmässä suojaamme henkilötietojasi muun muassa ennakoivalla riskienhallinnalla ja turvallisuussuunnittelulla, tietoliikenteen suojakeinoin ja käyttämällä turvallisia laitetiloja, kulunvalvontaa ja turvallisuusjärjestelmiä. Henkilötietoja sisältävät fyysiset asiakirjat säilytetään alkukäsittelyn jälkeen lukituissa ja paloturvallisissa säilytystiloissa. Käyttöoikeuksien myöntäminen ja seuranta on hallittua. Koulutamme henkilötietojen käsittelyyn osallistuvaa henkilökuntaamme säännöllisesti ja huolehdimme siitä, että myös yhteistyökumppaniemme henkilöstö ymmärtää henkilötietojen luottamuksellisen luonteen ja turvallisen käsittelyn merkityksen. Valitsemme käyttämämme alihankkijat huolellisesti. Päivitämme jatkuvasti sisäisiä käytäntöjämme ja ohjeitamme.
Jos kaikista suojatoimistamme huolimatta henkilötietosi joutuisivat vääriin käsiin, ryhdymme viipymättä selvittämään tapahtumaa ja pyrimme estämään aiheutuvat vahingot. Tiedotamme tietoturvaloukkauksesta tarvittavia viranomaisia ja sinua lainsäädännön vaatimusten mukaisesti.
12. SOK:n ja S-Pankin yhteisten asiakastietojen yhteisrekisterinpitäjyyttä koskeva tietosuoja
12.1. Yhteisrekisterin tarkoitus ja rekisteröidyt
Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK) rekisterinpitäjänä ja S-Pankki Oyj rekisterinpitäjänä ovat tässä selosteessa kuvattujen tietojen yhteisrekisterinpitäjiä. Kerromme tässä kuvauksessa, ketkä kuuluvat tähän rekisteriin sekä tiedot, joita rekisterissä käsitellään. Kerromme myös, miten yhteisrekisterinpitäjien roolit on järjestetty suhteessa rekisteröityihin. Tämä osio täydentää SOK:n ja S-Pankin asiakasrekisterien tietosuojaselosteita.
Yhteisrekisterin piiriin kuuluvat luonnolliset henkilöt:
S-ryhmän ja S-Pankin yhteisenä tehtävänä on tuottaa etuja ja palveluita asiakkailleen. Yhteisrekisterin tarkoituksena on mahdollistaa näiden etujen ja palveluiden tuottaminen ja kehittäminen, jotta sinun on rekisteröitynä mahdollista hyötyä sekä kaupan että pankin asiakkuudestasi parhaalla mahdollisella tavalla. Yhteisrekisterin avulla voimme kehittää myös S-ryhmän ja S-Pankin yhteistä mobiilisovellusta S-mobiilia entistä paremmaksi palveluksi.
Yhteisrekisterillä haluamme myös mahdollistaa, että sinun on mahdollisimman helppo ylläpitää asiakkuuteesi liittyviä tietoja sekä hallinnoida niitä suostumuksia, jotka ovat yhteisrekisterissä.
Rekisterinpitäjinä käytämme yhteisrekisteriin kuuluvia tietoja alla kuvattuihin yhteisiin käyttötarkoituksiin. Lisäksi tietoja käytetään erikseen S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin ja S-Pankin asiakasrekisterin tietosuojaselosteissa määritettyihin käyttötarkoituksiin.
12.2. Yhteisrekisterin sisältämät tietoalueet
Alla on lueteltu yhteiset tiedot, joita S-Pankki ja SOK käsittelevät yhteisiin käyttötarkoituksiin.
Tieto: | Käyttötarkoitus: | Tietojen säilytysaika yhteisrekisterissä *) | Oikeudellinen peruste: |
Henkilön perustiedot (nimi, henkilötunnus, syntymäaika, kieli, sukupuolitieto, kuolinpäivä) | Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. | Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä kuten kappaleessa 1 kuvataan. | Sopimus, sukupuolitiedon osalta oikeutettu etu |
Yhteystiedot (vakituinen ja väliaikainen postiosoite, matkapuhelinnumero, muu puhelinnumero, sähköpostiosoite) | Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. | Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. | Sopimus |
Tieto asiakkaaksi tulosta digitaalisessa kanavassa (Liity asiakasomistajaksi-verkkopalvelu) | Liity asiakasomistajaksi -verkkopalvelun tuottaminen. | 6 kuukautta asiakasomistajaksi liittymisestä. | Sopimus |
Tieto S-Pankin tarjoamasta liittymisedusta | Raportointi ja yhteisen edun tuottaminen. | Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. Kuitenkin enintään 18 kuukautta liittymisestä. | Oikeutettu etu |
Henkilökuntatieto (tieto henkilökuntaan kuulumisesta, tieto henkilökunnan alennusoikeudesta) | Tietojen ylläpito ja päivitykset henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. | Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. | Oikeutettu etu |
Asiakasomistajatalous (tieto henkilön kuulumisesta asiakasomistajatalouteen, voimassaoloaika, jäsen-/asiointinumero) | Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. | Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. | Sopimus |
Etujen maksutili (voimassa olevan etujen maksutilin tilinumero) | Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. | Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. | Sopimus |
S-Etukortti Visa (korttityyppi, kortin voimassaoloaika, tieto siitä, minkä osuuskaupan jäsenyyden perusteella kortti on tilattu) | S-Etukortti Visa -korttien tuottaminen asiakkaan tiedoilla. Asiakasomistajaetujen tuottamiseen liittyvien selvittelytilanteiden hoitaminen. | Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. | Sopimus |
Suostumus- ja kieltotiedot (suoramarkkinointikielto, sähköpostimarkkinointilupa, mobiilimarkkinointilupa, puhelinmarkkinointikielto, tutkimuskyselyjen kielto sekä Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry:n rajoituspalvelu Robinson -kieltotiedot) | Tietojen ylläpito ja päivitykset. | Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä. | Oikeutettu etu |
Tieto S-mobiilin käyttöönotosta | S-mobiili-palvelun tuottaminen. | S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan. | Sopimus |
Mobiililaitteesta kerättävä mainonnan tunniste laitteen yksilöimiseksi | Tietojen ylläpitäminen ja päivittäminen. | Niin kauan, kun suostumus on voimassa. | Suostumus |
S-mobiilia koskevat suostumukset (sijaintitiedon käyttöön, ilmoitusten vastaanottamiseen) | Tietojen ylläpito ja päivittäminen. Markkinoinnin, sisältöjen ja tiedotteiden kohdentaminen. Asiakaskokemuksen parantaminen sekä liiketoiminnan kehittäminen. | Niin kauan, kun suostumus on voimassa. Kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan. | Oikeutettu etu |
S-mobiilissa annettu S-mobiilia koskeva asiakaspalaute | S-mobiili-sovelluksen kehittäminen ja palautteeseen vastaaminen. | 2 vuotta. | Oikeutettu etu |
S-mobiilin digitaalinen jalanjälki (käsittely yhteisrekisterin piirissä ja luovutus S-Pankin ja SOK:n asiakasrekistereihin) | Asiakaskokemuksen parantaminen, S-mobiilin käyttöön perustuvat asiakasryhmittelyt, markkinointiviestinnän kohdentaminen sekä S-mobiilin kehittäminen. | 2 vuotta, kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan. | Suostumus |
Asiakkaan tekemät S-mobiilin käyttöliittymävalinnat | S-mobiilin käyttöliittymän personointi. | Valinnan voimassaoloajan, kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan. | Sopimus |
Tieto siitä, että asiakas on merkinnyt edun suosikiksi ja edun poistaminen suosikeista | S-mobiilin käyttöliittymän personointi. Asiakaskokemuksen parantaminen, sisältöjen kohdentaminen sekä S-mobiilin kehittäminen. | Valinnan voimassaoloajan, kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan. | Sopimus |
S-mobiilin käyttöön perustuvat asiakasryhmittelyt | Etujen ja palvelujen suosittelu ja personointi. S-mobiilin käyttöliittymän personointi. Asiakaskokemuksen parantaminen, sisältöjen kohdentaminen sekä S-mobiilin kehittäminen. | 5 vuotta, kuitenkin korkeintaan S-mobiili-sopimuksen voimassaoloajan. | Oikeutettu etu |
Mobiilimaksupalvelun käyttöönottotieto | Tietojen ylläpito ja päivityksen asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. | Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä ja palvelu on käyttöönotettu. | Sopimus |
S-Etukortti mobiilin käyttöönottotieto | Tietojen ylläpito ja päivitykset asiakasomistajaetujen ja henkilökuntaetujen tuottamisen mahdollistamiseksi. | Niin kauan kuin asiakas on yhteisrekisterissä ja palvelu on käyttöönotettu. | Sopimus |
* Henkilötietoja käsitellään myös SOK:n asiakasomistaja- ja asiakasrekisterin sekä S-Pankin asiakasrekisterin osana itsenäisesti omiin käyttötarkoituksiin.
12.3. Henkilötietojen vastaanottajat ja vastaanottajaryhmät
Luovutamme yhteisrekisteristä henkilötietoja S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin sekä S-Pankin asiakasrekisteriin yllä olevan taulukon mukaisesti. Näiden tietojen käyttötarkoituksena on muun muassa perustietojen ylläpito, S-mobiilin kehittäminen ja asiakasanalytiikka. Voimme luovuttaa rekisterin tietoja kolmansille osapuolille rekistereiden tietosuojaselosteiden mukaisesti.
Huolehdimme tiedonsiirron lainmukaisuudesta silloin, kun asiakastietojen siirto EU/ETA-maiden ulkopuolelle on henkilötietojen käsittelyn teknisen toteuttamisen kannalta tarpeellista.
12.4. Rekisteröidyn oikeudet yhteisrekisterissä
Rekisteröitynä voit kääntyä kumman tahansa rekisterinpitäjän puoleen oikeuksiesi toteuttamiseksi yhteisten tietojen osalta. Suosittelemme kääntymään sen rekisterinpitäjän puoleen, joka on olennainen oikeuksiesi toteuttamisen kannalta. Kaupan asiakkuuteen liittyvien asioiden osalta voit kääntyä SOK:n puoleen ja pankkiasioinnin osalta S-Pankin puoleen.
Jos henkilötiedon käsittely ei ole mielestäsi lainmukaista, sinulla on oikeus tehdä valitus tai ottaa yhteyttä valvontaviranomaisena toimivaan tietosuojavaltuutetun toimistoon.
Voit estää mainontaa ja analytiikkaa koskevien henkilötietojesi käsittelyn käyttämällä kielto-oikeuttasi tai peruuttamalla antamasi suostumuksen. Tämän seurauksena esimerkiksi S-mobiilin sisältö saattaa olla vähemmän personoitua emmekä voi kohdentaa sinulle tiedotteita tai mainontaa parhaalla mahdollisella tavalla.
12.5. Yhteisrekisterin osapuolten yhteystiedot
13. Rekisterin yhteyshenkilö
Jos tarvitset lisätietoja henkilötietojen käsittelystä, voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse osoitteella: tietosuoja.asiakkuus@sok.fi
---
Linkit tietosuojaselosteen kieliversioihin:
Tutustu myös tähän: Tietosuoja S-ryhmässä