AKTA DIG!
Falska meddelanden skickas från varumärken som ingår i S-gruppen

För de flesta av meddelandena gäller samma råd: klicka inte på det om det verkar för bra för att vara sant. S-gruppen begär aldrig att kunden ska uppge bank- eller kreditkortsuppgifter eller göra inbetalningar via e-post eller undersökningar.

Tyvärr missbrukas våra varumärken tidvis och används i irrelevanta sammanhang för att utföra diverse bedrägerier. S-gruppen har naturligtvis inget att göra med de här bedrägerierna.

Syftet med bedrägerierna är att samla in konfidentiell information via undersökningar eller formulär, sprida skadlig programvara eller få deltagaren att förbinda sig till orimliga avtalsvillkor.  

Vi reagerar genast på de falska företag som har kommit till vår kännedom genom att kräva att de slutar använda sig av våra varumärken, anmäla dem till polisen och varna om dem i olika kanaler.

Känn igen nätbedrägeri

Tänk på följande innan du reagerar på meddelandet du har fått: Låter erbjudandet för bra? Ser meddelandet grammatiskt korrekt ut? Verkar innehållet i meddelandet misstänkt på något annat sätt?

Om det finns en länk i e-postmeddelandet kan du kontrollera vilken webbadress länken pekar på genom att hålla muspekaren på länken (klicka inte på länken). Om domänen bakom länken inte stämmer överens med meddelandets avsändare handlar det troligtvis om ett falskt nätfiskemeddelande. Bedrägerier görs nu alltmer även på sociala mediekanaler. Bedragare skapar falska profiler och försöker locka användare, till exempel att delta i falska tävlingar eller registrera sig på främmande webbsidor.

Vad ska du göra om du har fått ett falskt meddelande?

Om du har fått ett falskt meddelande ska du ta bort det eller stänga meddelandet utan att klicka på länkarna i det. Du kan anmäla om det falska meddelande till Kommunikationsverket: www.viestintavirasto.fi.

Om du har blivit utsatt för bedrägerier och exempelvis har uppgett dina kreditkortsuppgifter på den falska webbplatsen ska du kontakta din bank eller ditt kreditkortsbolag omedelbart för att stoppa obehöriga betalningar genom att spärra kortet. Kontakta även konkurrens- och konsumentverket www.kkv.fi/sv/.

Om du har blivit utsatt för sms-bedrägerier ska du kontakta din telefonoperatör gällande eventuella extradebiteringar på fakturan.

Hur vet du att meddelandet kommer från S-gruppen?

S-gruppens tävlingar eller utlottningar är aldrig avgiftsbelagda och sker inte per telefon. Vi skickar bara tävlings- och utlottningsmeddelanden per e-post till användare som har gett oss marknadsföringstillstånd. Vi ber dig aldrig via e-postmeddelanden eller telefon uppge lösenord, kontonummer, bank- eller kreditkortsuppgifter, eller göra inbetalningar.

Varningar om aktuella hot mot cybersäkerheten finns på kommunikationsverkets webbplats: www.viestintavirasto.fi/sv/cybersakerhet/varningar.html

Nedan hittar du exempel på bedrägeriförsök som gjorts i vårt namn:

Exempel på ett bedrägerimeddelande (26.6.2022)