Reglerna för S-gruppens ägarkundssystem

Uppdaterad 7.11.2024 

1                        Inledning 

Handelslagets affärsidé är att producera tjänster och förmåner åt sina ägarkunder. Handelslaget är ett kooperativt företag. Den kooperativa företagsformen innebär, att handelslaget ägs av ägarkunderna som utnyttjar dess tjänster och som var och en har placerat en lika stor insats i företagets kapital. Beslutsrätten i handelslaget tillkommer ägarkunderna som äger handelslaget och som är likvärdiga sinsemellan. 

Resultatet av handelslagets affärsverksamhet används för utveckling av handelslagets tjänster. Om handelslaget efter detta visar överskott, kan överskottet enligt beslut av handelslaget delas ut som ränta på insatsen till medlemmar som har betalt hela sin insats, eller som utdelning i förhållande till den omfattning i vilken medlemmarna har utnyttjat tjänsterna. 

Ägarkundsrelationen till handelslaget samt Bonus och de andra ägarkundförmånerna administreras via S-gruppens gemensamma ägarkundsystem, i vilket följande handelslag ingår (hemorten anges inom parentes): 

Osuuskauppa Arina (Uleåborg), Etelä-Karjalan Osuuskauppa (Villmanstrand), Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa (Seinäjoki), Helsingfors Handelslag Elanto (Helsingfors), Osuuskauppa Hämeenmaa (Lahtis), Osuuskauppa Keskimaa (Jyväskylä), Osuuskauppa Keula (Raumo), Koillismaan Osuus- kauppa (Kuusamo), Handelslaget KPO (Karleby), Kymen Seudun Osuuskauppa (Fredrikshamn), Osuuskauppa Maakunta (Kajana), Osuuskauppa PeeÄssä (Kuopio), Pirkanmaan Osuuskauppa (Tammerfors), Pohjois-Karjalan Osuuskauppa (Joensuu), Satakunnan Osuuskauppa (Björneborg), Suur-Seudun Osuuskauppa SSO (Salo), Osuuskauppa Suur-Savo (S:t Michel), Turun Osuus- kauppa (Åbo) och Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslag (Kyrkslätt) 

S-gruppens ägarkundsystem grundar sig på lagen om andelslag, handelslagens stadgar och principerna för kooperativ verksamhet. I dessa regler behandlas viktiga frågor som anknyter till medlemskapet i handelslaget. 

Rätten till ändringar av stadgarna förbehålls. 

2                        Principerna för ägarkundsrelationen 

Om ägarkundsrelation till handelslaget kan ansöka en person som förbinder sig att följa handelslagets stadgar och betala den i handelslagets stadgar fastställda insatsen. En ägarkund ska ha en av folkbokföringen i Finland utfärdad personbeteckning och en adress i Finland. Handelslaget behöver personbeteckningen bl.a. för att tillförlitligt kunna identifiera sina ägarkunder och för att kunna betala ut ränta på insatsen. 

Ägarkunden har rätt att utnyttja de tjänster som handelslaget erbjuder. Då hen utnyttjar dessa tjänster kan hen tillgodoräkna sig de förmåner som gäller vid varje tidpunkt och som tillkommer hen på de villkor som handelslagets styrelse har beslutat. Handelslagets styrelse kan också fatta beslut om ändring av förmåner och deras betalningssätt. 

2.1                    Ägarkundsrelationen 

Ägarkund kallas en person som utnyttjar S-gruppens tjänster och som är medlem i ett till ägarkundsystemet anslutet handelslag. Det lönar sig att vara ägarkund i det handelslag som verkar på ens hemort, så att man till fullo kan utnyttja de förmåner man får som ägarkund. Ägarkundsförmånerna gäller generellt alla som ingår i ägarkundshushållet. Undantag från detta är rösträtten och valbarheten till handelslagets fullmäktige samt rätten till ränta på insatsen, som alla är förbehållna ägarkunden personligen. 

Ägarkunden betjänas i grundläggande ärenden anslutna till ägarkundsrelationen vid vilket som helst i S-gruppens ägarkundssystem ingående handelslag, oberoende av i vilket handelslag hen själv är ägarkund. 

2.1.1                 Ansluta sig 

Man kan ansluta sig som ägarkund på appen S-mobil och på S-kanava, om den som ansluter sig har tillgång till identifikationsinstrument till S-Bankens, OP-Pohjolagruppens, Nordeas, Danske Banks, Ålandsbankens, Handelsbankens, Aktias, Spar- eller Lokalandelsbankernas respektive webbank. Det går också att ansluta sig som ägarkund vid Ägarkundtjänst och S-Banken -servicepunkter, som finns på Prisma, de större Sokosenheterna samt på utvalda S-marketenheter. Närmaste Ägarkundtjänst och S-Banken -servicepunkten hittar du på S-mobil och på S-kanava: https://www.s-kanava.fi/sv/verksamhetstallen/  (sökord: asiakasomistajapalvelu) 

Den som ansluter sig som ägarkund ingår ett ägarkundsavtal. Kunden ska alltid ge alla de grunduppgifter som efterfrågas på formuläret för ägarkundsavtal. Informationen i formuläret behandlas konfidentiellt. Ägarkundsavtalet ska fyllas i och skrivas under av den som ansluter sig som ägarkund. Det finns ingen åldersgräns för ägarkundsrelationen. Är kunden under 18 år gammal, ska avtalet undertecknas av kundens förmyndare. Den sökandes/intressebevakarens identitet kontrolleras av den anställde vid handelslaget som tar emot ansökan. Samtidigt ska den som ansluter sig betala antingen hela insatsen eller minst delinsatsen. Uppgifterna som meddelas på ägarkundsavtalet lagras i https://www.s-kanava.fi/sv/agarkunds-och-kundregister/, ytterligare information https://tietosuoja.s-ryhma.fi/sv/vilka-uppgifter-samlar-vi-in-och-vad-anvander-vi- dem-till/som-s-formanskortskund/. 

I samband med anslutningen får ägarkunden också ett S-Förmånskort (S-Förmånskortet 3.7.) 

Ägarkunden har tagits upp i handelslaget då ägarkundavtalet har behandlats och den betalda insatsen har bokförts i S-gruppens ägarkunds- och kundregister. Handelslaget har rätt att avslå ansökan om ägarkundsrelation. 

2.1.2                 Medlemsförteckningen 

Enligt 4 kap. 14 § lagen om andelslag ska handelslaget föra en medlemsförteckning över sina ägarkunder. I medlemsförteckningen ska föras ägarkundens namn och adress, antalet andelar och datum då ägarkunden anslöt sig till handelslaget samt i förekommande fall datum då ägarkundsrelationen upphörde. Handelslaget ska också upprätthålla en förteckning över tidigare ägarkunder ända till den dag då handelslaget returnerar deras insats. Uppgifterna om ägarkundernas namn och datum då ägarkundsrelationen började och eventuellt upphörde i medlemsförteckningen ska finnas till allmänt påseende i handelslagets huvudkontor. Ägarkunder, borgenärer och andra som kan visa att deras intresse förutsätter det har rätt att ta del av också andra i registret införda uppgifter. Efter att ha ersatt kostnaderna har var och en rätt att få en kopia av förteckningen eller en del av denna till den del som beställaren har rätt att ta del av. 

2.2                    Insatsen 

Insatsen är ägarkundens placering i handelslagets eget kapital. Då en kund ansluter sig som ägarkund till handelslaget, ska kunden ta en andel och betala handelslaget en i handelslagets stadgar fastställd insats, som är lika stor för alla. En ägarkund kan ha endast en andel i handelslaget. Om en ägarkund vill avgå ur handelslaget, får hen sin insats tillbaka på i lagen om andelslag och/eller handelslagets stadgar föreskrivet sätt. Se punkt 2.3.4. 

2.2.1                 Insatsens storlek 

Insatsens storlek fastställs i handelslagets stadgar. Insatsen kan på i lagen om andelslag föreskrivet sätt höjas enligt beslut av handelslagets fullmäktige. 

Insatsen ska betalas in till handelslaget inom utsatt tid. Den som ansluter sig ska vid anslutningstillfället betala antingen hela insatsen eller minst delinsatsen. Resten av insatsen ska betalas in inom en tid som föreskrivs i handelslagets stadgar. Insatsens storlek är 100 €, delinsatsens 20 €. Betalningstiden för insatsen är i allmänhet två år. 

2.2.2                 Samla ihop till insatsen efter anslutning med delinsats 

Om insatsen inte betalas i sin helhet i anknytning till anslutningen, betalas den resterande delen automatiskt av med den Bonus, Tankningsbonus och betalningssättsförmån som ägarkunden samlar och med eventuell utdelning av överskott. Om insatsen inte har erlagts i sin helhet, förs förmånerna som utbetalats till ägarkunden i pengar till insatsen tills denna är betald i sin helhet. Ägarkunden har rätt att när som helst kontant betala in den resterande delen av sin insats i S-mobil, på ägarkundens webbplats på adressen S-användarkonto.fi eller vid Ägarkundtjänst och S-Banken -servicepunkt. 

Insatsen ska vara betald i sin helhet inom två år, i Helsingin Osuuskauppa Elanto, Etelä-Karjalan Osuuskauppa och i Turun Osuuskauppa inom fem år, från det att personen har antagits som ägarkund. Om ägarkunden inte har betalat sin insats till fullo inom utsatt tid, får hen ett tillkännagivande om saken. 

2.3                    Medlemskapets upphörande 

Ägarkundsrelationen kan upphöra på grund av avgång eller uteslutning. 

2.3.1                 Avgång 

Ägarkunden kan om hen så önskar avgå från sitt ägarkundskap i handelslaget, och får då sin andelsinsats återbetald i regel omedelbart antingen kontant eller till det konto som kunden uppger (mer information i handelslagets regler). 

Ägarkunden ska meddela sin avsikt att avgå med en skriftlig anmälan om avgång, som ska fyllas i fullständigt. Med sin underskrift ger den avgående sitt samtycke till de procedurer som ansluter sig till ägarkundsrelationens upphörande och till att ägarkundsförmånerna upphör. Samtidigt ska hen lämna ifrån sig samtliga till den avslutade ägarkundsrelationen anslutna S-Förmånskorten. 

Avgången träder i kraft då anmälan om avgång har tillställts Ägarkundtjänst och S-Banken -servicepunkten. Vid avgångsögonblicket upphör hela ägarkundshushållets rätt till samtliga ägarkundsförmåner. Rätten till de ägarkundsförmåner som S-Banken erbjuder upphör också. Om kundens kundrelation i S-Banken fortsätter efter utträdet ur handelslaget och hen inte längre ingår i något ägarkundshushåll, tillämpas på S-Bankens tjänster en servicetariff avsedd för andra än medlemmar i handelslagets ägarkundshushåll. 

2.3.2                 Uteslutning 

En ägarkund kan uteslutas ur handelslaget om hen har underlåtit att sköta sina ur ägarkundsrelationen härrörande plikter eller om hen förorsakar handelslaget olägenhet eller skada. I praktiken förekommer uteslutning oftast i samband med insatser, som inte har betalts i sin helhet inom i stadgarna fastslagen tid. Sådana ägarkunder kan uteslutas av handelslaget. 

Handelslagets styrelse beslutar om uteslutning av en ägarkund. En ägarkund delges avsikten att utesluta hen ur handelslaget och om grunden till beslutet samt om handelslagets beslutande organ minst en månad innan beslut om uteslutning ska göras. Delgivandet postas till ägarkundens i medlemsförteckningen antecknade adress eller till någon annan adress som handelslaget har vetskap om. 

De procedurer som hänför sig till ägarkundsrelationens upphörande genomförs i tillämplig mån på samma sätt som vid avgång ur handelslaget. Vid uteslutningsögonblicket upphör hela ägarkundshushållets rätt till samtliga ägarkundsförmåner. 

Vid utträdet ur handelslaget upphör ägarkundens kundrelation med S-Banken inte automatiskt, utan ska sägas upp separat. Efter ägarkundsrelationens upphörande tillämpas på de av S-Bankens tjänster som kunden använder en servicetariff avsedd för andra än medlemmar i handelslagens ägarkundshushåll. 

2.3.3                 Ägarkundsrelationens upphörande vid dödsfall 

Ägarkundsrelationen kan också upphöra på grund av dödsfall. Efter att ha fått vetskap om dödsfallet, skickar handelslaget uppgift om den avlidnes ägarkundsrelation och insatsen som betalts. 

Ägarkundsrelationen till handelslaget och den för detta betalda insatsen ska antecknas i bouppteckningsinstrumentet. Efter bouppteckningen kan den avlidnes ägarkundsrelation avslutas eller överföras till en annan person. Anvisningar för detta finns i ett brev som handelslaget skickar till dödsboet. 

Rättsinnehavarna efter en avliden ägarkund har tillsammans rätt att i ett års tid från dödsdagen använda den avlidna ägarkundens till ägarkundsrelationen knutna ekonomiska rättigheter i handelslaget. Den avlidna ägarkundens rättsinnehavare kan besluta om andelsrätten överförs till en annan person, eller om insatsen ska returneras. Den rättsinnehavare till vilken den avlidna ägarkundens andelsrätt har överförts, kan antas som medlem i handelslaget, om hen meddelar handelslaget därom inom ett år från den avlidnes dödsdag. Om den avlidne ägarkundens rättsinnehavare inte utnyttjar sin rätt inom utsatt tid, avslutas ägarkundskapet. 

Ärenden som anknyter till kontot för inbetalning av förmåner ska skötas med S-Banken Abp. 

2.3.4                 Återbetalning av insatsen 

Då ägarkundsrelationen till handelslaget upphör återbetalas andelsinsatsen i regel omedelbart antingen kontant eller till det konto som kunden uppger (mer information i handelslagets regler). 

2.4                    Överföring av andelsrättighet 

Det lönar sig alltid att vara ägarkund i handelslaget som verkar inom området där man bor. Då ägarkunden flyttar till ett annat handelslags verksamhetsområde, kan andelsrätten överföras till ett annat handelslag. Det är också möjligt att överföra andelsrätten till en annan person inom samma handelslag. Överföring till annan person förekommer oftast i fall, där överföringen sker mellan medlemmar i en och samma familj eller nära släktingar. Närmare anvisningar om överföring av andelsrätter fås vid Ägarkundtjänst och S-Banken -servicepunkten. 

2.5                    Ändringar i ägarkundens uppgifter 

Ägarkunden ska meddela handelslaget om ändringar i de uppgifter som behövs vid skötseln av ägarkundens angelägenheter. Uppgifter som ska meddelas handelslaget är bl.a. ändringar av uppgifterna om hushållet och S-Förmånskorten. För att Bonus, Tankningsbonus, betalningssättsförmånen och alla andra förmåner som betalas ut i pengar ska beräknas korrekt, ska handelslaget besitta aktuell information om personerna som ingår i ägarkundshushållet. Om ändring av S-Förmånskortets egenskaper kan man ansöka bl.a. vid Ägarkundtjänst och S-Banken -servicepunkten. 

S-gruppens ägarkunds- och kundregister uppdateras med uppgifter om namn- och adressförändringar, som fås ur befolkningsdatasystemet för alla kunder i ägarkundshushållet. En kund som bor i ett ägarkundshushåll behöver alltså inte meddela sina adressändringar till handelslaget om hen har gjort en officiell flyttningsanmälan till befolkningsdatasystemet och inte har något giltigt förbud mot uppdatering av kundregistret i befolkningsdatasystemet. I S-användarkontot kan en person som är ägarkund i ett handelslag inom S-gruppen eller som hör till ett ägarkundshushåll hantera sina egna kunduppgifter, till exempel uppdatera sammansättningen av ägarkundshushållet. 

Uppgifterna om mobiltelefonnummer och e-postadresser som lagrats i S-gruppens och kundregister samt de till dessa anknutna tillstånd till marknadsföring kan uppdateras i S-användarkonto (logga in på www.s-anvandarkonto.fi), i S-mobil, vid Ägarkundtjänst och S-Banken -servicepunkten (ofta Prisma och 

Sokosenheter, vissa S-marketenheter) eller genom att må-fr 9–16 ringa S-gruppens Ägarkundstjänst 010 76 5859 (mta/lna). 

3                        Ägarkundsförmånerna 

3.1                    De allmänna principerna för ägarkundsförmåner 

Handelslaget har som syfte att producera tjänster och förmåner för sina ägarkunder och sålunda främja deras ekonomiska välstånd. Handelslagets styrelse beslutar vilka ägarkundsförmåner ska gälla och villkoren för dem. 

Ägarkundsförmånerna gäller generellt hela ägarkundshushållet och beviljas endast på inköp till privathushåll. Ett hushåll har rätt till förmånerna, om en person i hushållet är ägarkund. För att få en ägarkundsförmån måste man identifiera sig för att rätten till förmånen kan verifieras. Man kan identifiera sig som ägarkund med ett fysiskt S-Förmånskort, digitalt med hjälp av en mobilapplikation eller via webbtjänst. Personliga, på ägarkundsrelationen till handelslaget baserade förmåner är den eventuella räntan på insatsen samt rösträtten och valbarheten vid valet av fullmäktige. Alla som ingår i ägarkundshushållet kan i regel utnyttja andra ägarkundsförmåner som produceras av 

S-gruppen och dess samarbetspartner och samla Bonus för sina inköp. Rätten till ägarkundsförmåner träder i kraft då ägarkundsrelationen har godkänts eller då personen har anslutit sig till ett ägarkundshushåll och upphör då ägarkundsrelationen upphör eller då personen inte längre ingår i ett ägarkundshushåll. 

Förmånerna som erläggs i pengar betalas ut på ett konto i S-Banken som fastställts som ägarkundens inbetalningskonto för förmåner. Sådana förmåner är Bonus, Tankningsbonus, betalningssättsförmånen, ränta på insatsen och utdelning av överskott. 

3.1.1                 Ägarkundshushåll 

Ett ägarkundshushåll består av personerna som bidrar till hushållets gemensamma bonusköp. Ägarkundshushållet bildas kring den person som fastställts som huvudmedlem. Huvudmedlemmen ska vara ägarkund i ett handelslag. Huvudmedlemmen kan bjuda in personer till ägarkundhushållet eller avföra personer från det genom att anmäla om det till handelslaget. Var och en som ansluter sig till ett ägarkundshushåll ingår ett avtal om att hen ansluter sig till ägarkundshushållet och S-gruppens ägarkundssystem och godkänner att hens personuppgifter behandlas i S-gruppens ägarkunds- och kundregister. Barnets intressebevakare ingår avtalet på minderåriga barns vägnar. 

En person kan ingå i ett enda ägarkundshushåll och bidra till ett enda hushålls bonusköp, för vilka Bonus betalas till ägarkundshushållets huvudmedlem. Man kan beställa personliga S-Förmånskort till var och en av personerna som ingår i ett ägarkundshushåll för samlande av Bonus och för att alla ska kunna utnyttja de produkt- och tjänsteförmåner som är avsedda för ägarkunder. Rätten till S-Förmånskort upphör i och med att personen lämnar ägarkundshushållet. 

3.2                    Bonus och Tankningsbonus 

Bonus är en på koncentration av inköp baserad köpåterbäring, som betalas till ägarkunder. I Bonus ingår en procentuell Bonus och Tankningsbonus, som betalas i cent/liter. Man får Bonus för inköp vid S-gruppens och dess samarbetspartners samtliga verksamhetsställen och Tankningsbonus för bränsleköp på ABC, oberoende av i vilket handelslag man är ägarkund. Bonus och Tankningsbonus beräknas alltid enligt den bonustabell som tillämpas av det handelslag där 

ägarkundshushållets huvudmedlem är medlem. De inköp som bidrar till Bonus och Tankningsbonus som görs i ägarkundshushållet räknas ihop. Summan av bonusköpen bestämmer nivån i bonustabellen enligt vilken Bonus betalas i procent på alla inköp utom bränsleköpen; på dessa betalas Tankningsbonus i cent/liter. Bonus och Tankningsbonus är enbart för ägarkunder avsedda förmåner, som betalas ut för deras hushålls privata inköp. Bonus eller Tankningsbonus betalas alltså inte till sammanslutningar, och Bonus eller Tankningsbonus ansamlas inte för köp som betalas med företagskort.  Handelslagen vid varje tidpunkt gällande bonustabell finns till påseende på S-kanava. 

3.2.1                 Utbetalning av Bonus och Tankningsbonus 

Handelslaget betalar månatligen in den Bonus och Tankningsbonus som samlats på kontot som fastställts som ägarkundshushållets huvudmedlems inbetalningskonto för förmåner. Om ägarkundens insats inte ännu är helt betald, bokförs Bonus och Tankningsbonus som betalas som bidrag till insatsen ända tills denna är helt betald. Bonus och Tankningsbonus för månadens inköp betalas ut senast den tionde dagen påföljande månad. 

Det åligger ägarkunden att kontrollera beräkningen av Bonus och Tankningsbonus (exempelvis i S-användarkonto eller i S-mobil) och försäkra sig om att ägarkundshushållets alla bonusköp har beaktats i beräkningen. Handelslaget ska utan dröjsmål informeras om eventuella brister. Bonusköp som görs de sista dagarna i månaden kan eventuellt bokföras som bonusköp först nästa månad. Handelslaget och dess samarbetspartner är inte skyldiga att reda ut eller korrigera bonusköp som är över ett år gamla. 

3.2.2                 Att samla Bonus 

Ägarkunder får Bonus på S-gruppens och partnernas cirka 2000 bonusverksamhetsställen över hela landet. Utom på S-gruppens kedjor och verksamhetsställen får ägarkunderna också Bonus av vissa namngivna samarbetspartner. Ytterligare information om landsomfattande och lokala samarbetspartner får man genom ägarkundskommunikationen, på det egna handelslaget, på S-kanava (https://www.s-kanava.fi/sv/formaner-och-partner/) och på S-gruppens ägarkundstjänst. 

S-gruppens egna kedjor är t.ex. Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku, Sokos, Emotion, Sokos Hotellen, Radisson Blu och Radisson RED Hotellen i Finland, Rosso, Frans & les Femmes, Torero, Amarillo, Buffa, Coffee House, Presso, Public Corner, Grill it!, Trattoria och S-gruppens övriga restauranger, S-Rauta, Karla, S-gruppens bilaffärer samt ABC-trafikbutikerna och -automatstationerna. Man får Bonus också på S-gruppshotellens och samarbetspartnernas semesterresor i Finland och utomlands samt på S-gruppens webbutiker (S-kaupat.fi, Sokos.fi och Prisma.fi). 

På bränslen, som köpts på mätarfälten vid ABC-trafikbutiker och ABC-automatstationer, betalas inte Bonus; på bränsleköp betalas Tankningsbonus (se 3.2.3. Samla Tankningsbonus). Övriga inköp på ABC, såsom laddning av elbilar, bidrar till Bonus. 

Utom vid verksamhetsställen i Finland, får ägarkunder Bonus på S-gruppens särskilt angivna verksamhetsställen utomlands. 

Som inköp som berättigar till Bonus räknas inköp vid S-gruppens och dess samarbetspartners bonusverksamhetsställen, dock med beaktande av särskilda villkor för samlandet av Bonus, som behandlas närmare i avsnitt 3.2.4 nedan samt på webbplatsen S-kanava. Laddning av elbilar vid ABC-laddstolpar bidrar till Bonus. 

Alla personer som ingår i ett och samma ägarkundshushåll samlar Bonus till hushållets gemensamma Bonus med sina egna personliga S-Förmånskort eller som identifierad ägarkund. Bonus för hushållets sammanlagda bonusköp betalas till huvudmedlemmen i ägarkundshushållet. Identifiering av en ägarkund eller en person som hör till ett ägarkundshushåll (t.ex. genom att visa upp S-Förmånskortet och läsa in det i betalterminalen vid kassan, genom att meddela medlems-/kundnumret eller i digitala tjänster genom att logga in i tjänsten som ägarkund) fungerar som befullmäktigande att lagra uppgifterna om inköp i S-gruppens ägarkunds- och kundregister och att ge huvudmedlemmen i ägarkundshushållen insyn i uppgifterna om bonusköpet på slutsummanivå. 

Alla som ingår i ägarkundshushållet informeras om totalbeloppet av bonusköpen och utbetald Bonus per e-post, om de har gett sin e-postadress till S-gruppens ägarkunds- och kundregister samt bekräftat adressen. Alla personer som ingår i ett ägarkundshushåll ser i S-mobil och i S-användarkonto uppgift om totalbeloppet av ägarkundshushållets bonusköp och utbetald Bonus samt en specifikation av inköpens fördelning per kedja/kedjegrupp. Dessutom ser huvudmedlemmen i ägarkundshushållet alla bonusköp som gjorts i ägarkundshushållet på slutsummanivå (köpställe och tidpunkt, totalbeloppet av inköpet som bidrar till Bonus). De övriga personerna i ägarkundshushållet ser endast sina egna inköp på transaktionsnivå i tjänsterna. 

Man kan se de sammanlagda bonusköpen under den innevarande månaden i S-mobil, i S-användarkonto och på verksamhetsställenas S-Förmånskortsterminaler. 

3.2.2.1              Bonus som löper upp genom uppvisande av S-Förmånskortet 

Man får Bonus (samt produkt- och tjänsteförmånerna) med ett fysiskt eller ett digitalt S-Förmånskort genom att räcka kortet till kassan i samband med betaltransaktionen. Verksamhetsstället har inte någon skyldighet att i efterskott lägga inköp som gjorts utan kort till bonusköpen. S-Förmånskortet är personligt, och får alltså användas endast av den på kortet angivna personen. Kortet får inte överlåtas åt andra. 

Köp som registrerats som bonusköp syns i summan av ägarkundshushållets sammanlagda bonusköp och i specifikationerna, bl.a. i S-användarkonto, där man också kan kontrollera uppgifterna om ägarkundshushållet. Ändringar i ägarkundshushållet ska anmälas till handelslaget, så bonusköpen kan allokeras korrekt. 

3.2.2.2     Mobilt S-Förmånskort 

3.2.2.2.1 Registrering av Bonus med S-Förmånskortet från Apple Plånbok 

Användare av S-mobil som har iPhone-telefoner kan lägga till sitt S-Förmånskortet i Apple Plånbok iS-mobil. 

På inköp som registreras med S-Förmånskortet i Apple Plånbok får du utöver Bonus också andra ägarkundsförmåner, till exempel elektroniska kassa- och garantikvitton. Betalningssättsförmån samlas också vid betalning via Apple Pay med S-Förmånskort Visa. En uppdaterad lista över ställen där kortet i Apple Plånbok kan användas finns på adressen: https://s-kanava.fi/sv/samla-bonus/s-formanskort/apple-planbok 

3.2.2.2.2 Registrering av Bonus med S-Förmånskortet i S-mobil 

Användare av Android-telefoner (version 8.0 eller senare) kan aktivera S-Förmånskortet i S-mobil och med det registrera Bonus i betalterminalen i kassan utan att behöva använda ett fysiskt S-Förmånskort. 

Telefonens NFC-funktion ska vara aktiverad för att S-Förmånskortet ska kunna användas i S-mobil. För att kunna registrera Bonusen vid betalterminalen innan betalning med mobilappen måste användaren i telefonens inställningar ange att S-mobil, när den är aktiv, kan åsidosätta standardappen för mobilbetalning. På inköp som registreras med S-Förmånskortet i S-mobil får du också andra ägarkundsförmåner, till exempel elektroniska kassa- och garantikvitton. Betalningssättsförmån samlas in också vid inköp som betalats med S-Förmånskort Visa via Google Pay. 

En aktuell lista över dessa platser finns på adressen https://www.s-kanava.fi/sv/samla-bonus/s-formanskorten/for-android-telefoner

3.2.2.2.3              Registrering av Bonus med S-Förmånskortets streckkod 

Användare av S-mobil kan samla Bonus och utnyttja ägarkundsförmåner genom att visa S-Förmånskortets streckkod i S-mobilappen till försäljaren vid kassan. Betalningssättsförmån samlas också vid betalning via Google Pay eller Apple Pay med S-Förmånskort Visa. 

En aktuell lista över S- platser där S-Förmånskortets streckkod kan användas finns på adressen https://www.s-kanava.fi/sv/bonus/s-formanskorten/streckkoden  

3.2.2.3              Samla Bonus som identifierad ägarkund, genom att ange medlemsnummer eller registrera sig som ägarkund 

Bonus samlas på inköp som har gjorts i S-gruppens webbutiker, om kunden har identifierat sig som ägarkund i tjänsten via en S-användarkonto. För att få Bonus och andra ägarkundsförmåner från webbutikens inköp måste ägarkundsinformationen vara kopplad till S-användarkontot. S-användarkontot kan skapas på s-användarkonto.fi. 

Man kan också få Bonus genom att på ett särskilt avtalat sätt meddela sitt medlems-/kundnummer till eller registrera sig som ägarkund hos en tjänsteleverantör som beviljar Bonus. Genom att registrera sig som ägarkund får man Bonus t.ex. för de av LokalTapiolas försäkringar som berättigar till Bonus. För att kunna få Bonus måste innehavaren av avtalet vara ägarkund eller ingå i ett ägarkundshushåll. Den person i ägarkundshushållet som har ingått avtal med samarbetspartnern ska anmäla sina uppgifter till samarbetspartnern. 

Bonusköp som löper upp genom att man anger medlemsnumret eller registrerar sig som ägarkund (bl.a. LokalTapiola) bokförs i regel som bonusköp först under de sista dagarna i månaden då fakturan betalats, eller om fakturan har betalts mycket sent i månaden, månaden efter betalningsmånaden. 

3.2.3                 Samla Tankningsbonus 

Tankningsbonus löper upp på bränslen, som köpts på mätarfälten vid ABC-trafikbutiker och ABC- automatstationer. Totalbeloppet av ägarkundshushållets bonusköp avgör enligt vilket steg i bonustabellen ägarkundshushållet får Bonus som betalas i procent på alla inköp utom bränsleköpen och hur många cent per liter hushållet får Tankningsbonus för sina bränsleköp. 

Alla personer som ingår i ett och samma ägarkundshushåll samlar Tankningsbonus med sina egna personliga S-Förmånskort eller med ABC-mobil, om kunden har identifierat sig som ägarkund i ABC-mobil. Tankningsbonus betalas ut till huvudmedlemmen i ägarkundshushållet för hushållets alla bränsleköp som bidrar till Tankningsbonus. 

Alla som ingår i ägarkundshushållet informeras om utbetald Tankningsbonus per e-post, om de har gett sin e-postadress till S-gruppens ägarkunds- och kundregister. I S-mobil, i S-användarkonto och på S-Förmånskortsterminalen visas uppgifter om ägarkundshushållets totala bonusköp och tankade liter samt det utbetalda tankningsbonusbeloppet. Personer som ingår i ägarkundshushållet kan se en aktuell specifikation av köpen som bidragit till Tankningsbonus i bl.a. S-mobil och S-användarkonto. I tjänsterna ser huvudmedlemmen i ägarkundshushållet sammandragsuppgifterna om hushållets bonusköp och alla ägarkundshushållets bonusköp på transaktionsnivå. De övriga personerna i ägarkundshushållet ser sammandragsuppgifterna om hushållets bonusköp och sina egna bonusköp på transaktionsnivå. 

3.2.4                 Specialvillkor för Bonus 

Det är endast ägarkundhushållets privata köp som räknas som bonusköp. Bonus beviljas inte på inköp betalda med företagskort, också om kortinnehavarens eget namn anges på kortet. 

Bonus beviljas inte på inköp som betalas på basis av faktura, inte heller på avtalsprissatta produkter, om inte annat har avtalats. Bonus beviljas inte på taxfreeköp vid S-gruppens verksamhetsställen. 

Den som köper S-gruppens presentkort får inte Bonus för inköpet, däremot får den som betalar inköp med presentkortet Bonus, om personen har ett S-Förmånskort. 

Bonus beviljas vanligen inte på inköp av förmedlingsprodukter, t.ex. Veikkaus spel. 

På tobaksprodukter, tobakssurrogat, röktillbehör, tobaksimitationer, elektroniska cigarretter, nikotinvätskor och nikotinpreparat, drycker som innehåller över 1,2 volymprocent alkohol samt på livsmedel som innehåller över 2,8 volymprocent etylalkohol såsom sötsaker, glass och konserver beviljas inte Bonus. 

Flaskpanten bokförs som bonusköp då kunden köper dryckförpackningarna och betalar panten. Bonus beräknas på inköpens totalbelopp, så då dryckförpackningarna returneras, minskar flaskreturen totalbeloppet av inköpen på vilket Bonus beräknas. 

Ägarkundsförmånerna vid S-gruppens restauranger är avsedda för ägarkundshushåll, inte för grupper. Produkter med ägarkundspris (vissa viner och matportioner) säljs till sådant pris endast till enskilda ägarkunder och deras bordssällskap då ägarkunden betalar notan. Ägarkunden kan få Bonus för hela bordssällskapets inköp, om hen betalar hela notan med sitt eget personliga betalningsinstrument. En gruppkund (t.ex. en person som arrangerar ett bröllop eller någon annan släktträff och betalar hela notan med sitt eget personliga betalningsinstrument eller kontant) kan få Bonus för sina inköp och utnyttja produkter till ägarkundpris, om saken har avtalats explicit i samband med beställningen. 

För att försäkra sig om sin ägarkundförmån vid S-gruppens hotell, är det skäl att nämna S-Förmånskortet redan då man reserverar. Logi till ägarkundspris och Bonus förutsätter att någon i ägarkundshushållet betalar rummet med ett eget personligt betalningsinstrument (t.ex. ett rum som betalas som gåva eller logi för ett helt sällskap). För att få Bonus för logi, ska rum bokas via S-gruppens egna reserveringskanaler. Dessa är sokoshotels.fi, radissonblu.fi, Sokos Hotellens och Radisson Blu Hotellens Försäljningstjänster samt Sokos Hotellen i Finland och Tallinn samt Radisson Blu och Radisson RED Hotellen i Finland. Om hotellrummet betalas i nätet, skall man skilt anmäla S- Förmånskortets medlems-/kundnummer vid betalningen. Bonus registreras inte i efterhand för logi som betalats på nätet. Ägarkunder får Bonus på logi köpt till ägarkundspris också vid betalning med voucher, om resan i fråga är av privat natur och priset fritidspris. På hotellen får ägarkunden Bonus på priserna som gäller privat resande (inte på priser som gäller företag) samt på hotellpaket. Ägarkunden får Bonus på sport- och konferensresor med grupprabatt, om hen själv betalar sin andel av notan. Vid hotellen godkänns endast ett stamkundkort åt gången, så ägarkunder som använder S-Card, Club Carlson-kort eller flygbolagens kort (t.ex. Finnair Plus), får inte Bonus med S- Förmånskortet. 

På S-gruppens bilaffärer bidrar inköp av service, reservdelar och tillbehör till Bonus. Varje handelslag tillämpar sin egen bonuspolicy på bilköp. 

Laddning av elbilar vid ABC-trafikbutiker och -automatstationer ger Bonus. Däremot betalas Tankningsbonus som cent/liter på bränslen som köps på bränslemacken, i stället för Bonus. Tankningsbonus betalas i enlighet med bonustabellen i det handelslag där ägarkundshushållets huvudmedlem är medlem. 

Vid försäljning av eldningsolja eller brännolja tillämpas vid samlandet av ägarkundsförmåner handelslagets handelslagsspecifika villkor som meddelas separat av den som säljer produkten. 

För samarbetspartnernas del iakttas de partnerspecifika särvillkor för Bonus som gäller vid varje tid. 

3.2.5                 Kontrollera uppgifterna om Bonus och Tankningsbonus 

Personer som ingår i ägarkundshushåll kan granska till Bonus och Tankningsbonus anknutna uppgifter i S-mobil, i S-användarkonto och via S-Förmånskortsterminalerna på verksamhetsställena. I tjänsterna visas ett sammandrag av hushållets bonusköp samt en lista på bonusköpen specificerade per verksamhetsställe med information om slutsumman på kvittona. Huvudmedlemmen i ägarkundshushållet ser i bonusköp alla bonusköp som gjorts i hushållet. De andra personerna som ingår i ägarkundshushållet ser specifikationerna av sina egna bonusköp. 

Ett S-användarkonto kan skapas på adressen s-användarkonto.fi. Kunduppgifterna ska vara anslutna till S-användarkontot, så att bonusuppgifterna kan visas i tjänsten. 

Via S-Förmånskortsterminalen får man uppgifter om ägarkundshushållets sammanlagda bonusköp. S-Förmånskortsterminaler kan man använda med S-Förmånskortet och sin egen fyrsiffriga kundkod, som kan kollas i S-användarkonto (s-anvandarkonto.fi). 

Ägarkunden kan, för att kunna kontrollera betalningen av Bonus och Tankningsbonus, på anfordran vid ett kundtjänstställe få en utskrift av ägarkundshushållets sammanlagda bonusköp och den Bonus och Tankningsbonus som det samlat. 

3.3                    Betalningssättsförmån 

Betalningssättsförmånen är en ägarkundsförmån på 0,5 procent, som beviljas på totalbeloppet av inköp vid S-gruppens verksamhetsställen i Finland som betalas med S-Förmånskort Visa

3.3.1                 Utbetalning av den insamlade betalningssättsförmånen 

Handelslaget betalar den insamlade betalningssättsförmånen den 10:e dagen i månaden efter inköpsmånaden till huvudmedlemmen i ägarkundshushållet på hans/hennes inbetalningskonto för förmåner i S-Banken. Om ägarkundens insats inte ännu är helt betald, bidrar betalningssättsförmånen som betalas till insatsen ända tills denna är helt betald. 

3.3.2                 Samla betalningssättsförmån 

Betalningssättsförmånen beräknas på slutsumman av inköp vid S-gruppens verksamhetsställen i Finland som betalas med S-Förmånskort Visa debit) och vid betalning på kredit (credit). Betalningssättsförmånen är ägarkundshushållspecifik. Alla personer i ägarkundshushållet bidrar med inköpen som de har betalt med sitt S-Förmånskort Visa till betalningssättsförmånen som betalas till huvudmedlemmen i ägarkundshushållet. 

Vid betalning med S-Förmånskort Visa i Apple Pay eller i Google Pay samlar du betalningssättsförmån på S-gruppens verksamhetsställen, när Bonus först har registrerats digitalt eller med ett fysiskt kort. En aktuell lista över dessa platser finns på adressen https://www.s-kanava.fi/sv/samla-bonus/s-formanskorten/  

3.3.3                 Specialvillkor för betalningssättsförmånen 

Till exempel bilhandeln och S-Rauta tillämpar begränsningar på betalningssättsförmånen. Inköp av service, tillbehör och reservdelar ger betalningssättsförmån inom bilhandeln. Vid köp av bil får man inte någon betalningssättsförmån. Vid S-Rauta får man betalningssättsförmån för de inköp till privathushåll som berättigar till Bonus. Uttag och insättningar av pengar och amortering av skuld bidrar inte till betalningssättsförmånen. Bonus beviljas vanligen inte på inköp av förmedlingsprodukter, t.ex. penningspel. Betalningssättsförmån beviljas inte på tobaksprodukter, tobakssurrogat, röktillbehör, tobaksimitationer, elektroniska cigarretter, nikotinvätskor och nikotinpreparat, drycker som innehåller över 1,2 volymprocent alkohol eller för livsmedel som innehåller över 2,8 volymprocent etylalkohol såsom sötsaker, glass och konserver. 

Vid försäljning av eldningsolja eller brännolja tillämpas vid samlandet av ägarkundsförmåner handelslagets handelslagsspecifika villkor som meddelas separat av den som säljer produkten. 

3.3.4                 Kontrollera uppgifter om betalningssättsförmånen 

De som ingår i ett ägarkundshushåll ser beloppet av den utbetalda betalningssättsförmånen i 

S-mobil och i S-användarkonto. Alla som ingår i ägarkundshushållet informeras också om saken per e-post, om de har gett sin e-postadress till S-gruppens ägarkunds- och kundregister. Summan av inköpen som bidrar till betalningssättsförmånen kan man se i S-mobil och i S-användarkonto, och fråga efter personligen vid ett kundtjänstställe eller per telefon av Ägarkundtjänst och S-Banken -servicepunkten. 

3.4                    Utdelning av överskott 

En del av handelslagen kan dela ut överskott av rörelsen som utdelning av överskott. Om handelslagets fullmäktige beslutar om utdelning av överskott, betalas det ut till de ägarkunder, vars medlemskap i handelslaget som betalar utdelning av överskott var i kraft på redovisningsårets sista dag, och vars medlemskap i något handelslag i S-gruppen fortgår på utbetalningsdatum. 

Summan av överskottet som delas ut beslutas årligen av fullmäktige på förslag av styrelsen. Utdelningen av överskott beräknas på basis av bonusköpen vid verksamhetsställen som ägs av ägarkundens eget handelslag. Bonusinköp vid handelslagets dotterbolag, vid andra handelslags verksamhetsställen, SOK:s enheter eller S-gruppens samarbetspartner beaktas inte då utdelningen av överskottet beräknas. 

Utdelningen av överskott betalas till ägarkundens inbetalningskonto för förmåner i S-Banken. Om ägarkundens insats inte ännu är helt betald, bidrar utdelningen av överskott som betalas ut till insatsen ända tills denna är helt betald. Ägarkunden informeras om utbetald återbäring av överskott i 

S-användarkonto och per e-post, om hen har meddelat sin e-postadress till S-gruppens ägar- kunds- och kundregister. Samfund har inte rätt till utdelning av överskott. 

3.5                    Ränta på insatsen 

Om handelslagets fullmäktige på förslag av styrelsen beslutar om utdelning av överskott av rörelsen som ränta på andelskapitalet, betalas det ut till de ägarkunder vars insats var helt betald på redovisningsårets sista dag, och vars till insatsen anslutna medlemskap i något handelslag i 

S-gruppen fortgår på datum för räntebetalningen. Till ägarkunder som inte har betalt hela insatsen betalas alltså inte ränta på insatsen. 

Räntan som eventuellt betalas ut besluts årligen av fullmäktige på förslag av styrelsen. 

Ränta på insatsen betalas till ägarkundens inbetalningskonto för förmåner i S-Banken. Ägarkunden informeras om utbetalningen av ränta per e-post, om hen har meddelat och verifierat sin e-postadress till S-gruppens ägarkunds- och kundregister, samt i S-användarkonto på adressen s-anvandarkonto.fi. 

Handelslaget anmäler den utbetalda räntan på insatsen till skattemyndigheten. Ägarkunden måste kontrollera att räntan på insatsen som hen har fått under skatteåret är antecknad som kapitalinkomst på skattedeklarationen. Något intyg behövs inte. Räntan på insatsen som ett handelslag betalar till sina medlemmar är kapitalinkomst. På handelslagen i S-gruppen tillämpas skattereglementet för andra än offentligt noterade andelslag, enligt vilket 25 % av räntan på insatsen är skattepliktig och 75 % skattefri inkomst. Handelslaget gör inte förskottsinnehållning på belopp under 20 euro. Skattemyndigheten driver in skatten i anknytning till verkställandet av den slutliga beskattningen. 

3.6                    Produkt- och tjänsteförmånerna 

Ägarkundens produkt- och tjänsteförmåner kan utnyttjas med S-Förmånskortet, appen S-mobil eller som identifierad ägarkund i webbtjänsten omedelbart i anslutning till inköpet av produkten eller tjänsten. Förmånerna kan vara antingen landstäckande eller handelslagsspecifika eller allokerade mer exakt till en begränsad kundgrupp, t.ex. på basis av kundrelationen eller användningen av tjänster. Information om ägarkundförmånerna ges bland annat i S-mobil, i ägarkundskommunikationen, på verksamhetsställena och i tidningen Samarbete. 

Produkt- och tjänsteförmånerna kan vara permanenta till naturen, till exempel ägarkundsförmån på rumspriset, som kontinuerligt erbjuds av S-gruppens hotell. Permanenta till naturen är också de månatligen växlande produktförmånerna på Sokos och restaurangernas ägarkundsprodukter, såsom ägarkundsvinerna eller de för ägarkunder specialprissatta matportionerna. 

Alla personer som ingår i samma ägarkundshushåll kan se rabatter på inköp som gjorts av de andra personerna i samma ägarkundshushåll i S-mobil och S-användarkonto. 

3.7                    S-Förmånskortet 

S-Förmånskortet är nyckeln till ägarkundens förmåner i S-gruppen. Man samlar Bonus med S-Förmånskortet, och innehavaren av ett S-Förmånskort är berättigad till ägarkundens produkt- och tjänsteförmåner. S-Förmånskortet kan också förses med betalegenskaper som produceras av S- Banken Abp. Ägarkundsförmåner erhålls förutom med S-Förmånskortet även med kortet S-Banken Private Visa som beviljas av S-Banken Abp, om kortinnehavaren är en ägarkund eller hör till ett ägarkundshushåll.  Företag och sammanslutningar kan inte få S-Förmånskort. S-Förmånskortet, vare sig det är i fysiskt format eller i S-mobil, är personligt, och får inte överlåtas till någon annan person. 

Ett S-Förmånskort beställs åt nya ägarkunder i samband med att de upptas som ägarkunder i handelslaget. Övriga personer som ingår i ägarkundhushållet som gör inköp kan få S-Förmånskort försedda med deras eget namn. Alla innehavare av S-Förmånskort har lika rätt till produkt- och tjänsteförmåner, men Bonus och betalningssättsförmånen betalas till huvudmedlemmen i ägarkundshushållet. 

Att visa upp S-Förmånskortet och läsa det i betalterminalen vid kassan fungerar som befullmäktigande att lagra uppgifterna om inköp i S-gruppens ägarkunds- och kundregister och att ge huvudmedlemmen i ägarkundshushållet insyn i uppgifterna om köpet på transaktionsnivå. Inköpen registreras i ägarkundshushållets gemensamma köp, för vilka Bonus, betalningssättsförmånen och återbäringen av överskottet betalas ut åt huvudmedlemmen i ägarkundshushållet. 

När man ansluter sig som ägarkund på ett verksamhetsställe får hen 1–2 interimistiska S-Förmånskort. Med dessa kort kan den nya ägarkunden samla Bonus och utnyttja produkt- och tjänsteförmåner. Det interimistiska S-Förmånskortet gäller bara en viss, på kortet angiven tid. Då det egentliga S-Förmånskortet har kommit på posten ska det interimistiska kortet förstöras genom att klippa det i tu. 

S-Förmånskortet kan vara ett kontantkort, man kan ansluta betalningsegenskaper som S-Banken tillhandahåller till det och det kan även användas mobilt. 

Rätten till S-Förmånskort upphör i och med att personen lämnar ägarkundshushållet. 

3.7.1 Mobil S-Förmånskort 

Med S-Förmånskortet i mobilen är det möjligt att samla Bonus och utnyttja andra ägarkundsförmåner utan ett fysiskt S-Förmånskort, och dess syfte är i synnerhet betjäna de ägarkunder som betalar sina inköp med mobilen, till exempel med Google Pay eller Apple Pay. Kunden kan dock välja sin egen betalningsmetod, inklusive fysiskt betalkort eller kontanter. Det mobila S-Förmånskortet är inte en betalningsmetod. 

3.7.1.1 S-Förmånskort i Apple Plånbok 

Ägarkunden som använder iPhone kan lägga till sitt S-Förmånskort i Apple Plånbok via S-mobil. En uppdaterad lista över S-gruppens verksamhetsställen där S-Förmånskortet fungerar via Apple Plånbok finns på adressen: https://s-kanava.fi/sv/samla-bonus/s-formanskorten/apple-planbok 

3.7.1.2 S-Förmånskort i S-mobil 

S-Förmånskortet med kontaktlös avläsning kan aktiveras i appen S-mobil som är nedladdad till en Android-telefon. 

S-Förmånskortet i S-mobilen kan användas nästan på alla samma ställen där ett fysiskt S-Förmånskort kan användas. Mer information och instruktioner för användning och ibruktagande finns på https://www.s-kanava.fi/sv/samla-bonus/s-formanskorten/for-android-telefoner 

3.7.2                 S-Förmånskortets streckkod 

S-Förmånskortets streckkod är tillgänglig för alla användare av S-mobil. S-Förmånskortets streckkod visas i S-mobilappen till försäljaren vid kassan.   

En aktuell lista över S- platser där S-Förmånskortets streckkod kan användas finns på adressen https://www.s-kanava.fi/sv/samla-bonus/s-formanskorten/streckkoden  

3.7.3                 Förkommet S-Förmånskort 

Om ett S-Förmånskort Visa förkommer, ska förlusten omedelbart anmälas till spärrtjänsten 020 333 eller till S-Bankens Kundtjänst, tfn 010 76 5810, må–fr klockan 9–16 (mta/lna). Kortinnehavarens ansvar för eventuellt missbruk av kortet upphör vid tidpunkten för anmälan. Om ett kontantkort förkommer, räcker det med att man anmäler det till Ägarkundtjänst och S-Banken -servicepunkt och beställer ett nytt kort. 

3.8                    Kundrelationen till S-Banken 

Ägarkunden ska ha ett konto i S-Banken för inbetalning av de förmåner som erläggs i pengar. 

S-Banken Abp erbjuder kunderna finansiella tjänster: konton för sparande och placeringar, betalningstjänster bl.a. via S-mobil och webbanken, krediter som jämnar ut hushållets utgifter   samt möjligheten att förse S-Förmånskortet med betalegenskaper. För banktjänsterna till personer som ingår i ägarkundshushåll tillämpas en särskild tariff, och kontot, kortet, webbankskoderna och mobiltjänsterna är gratis för personer som ingår i ägarkundshushåll. 

Ytterligare information om S-Banken får man på www.s-banken.fi eller genom att ringa S-Bankens Kundtjänst, tfn 010 76 5810, må–fr klockan 9–16 (mta/lna). 

3.9                    Inbetalningskonto för förmåner 

I anknytning till att en ny ägarkund ansluter sig till handelslaget, öppnas åt ägarkunden i S-Banken ett S-Konto, som fastställs som inbetalningskonto för förmåner, alternativt kan ett existerande S- Konto fastställs som inbetalningskonto för förmåner. På kontot som fastställts som inbetalningskonto för förmåner, betalas förmånerna som betalas ut i pengar, till exempel Bonus. Förmånerna som erläggs i pengar betalas enligt beslut av handelslagens styrelse endast till ett konto i S-Banken. Om en ägarkund har flera S-Konton i S-Banken, ska ett av dem fastställas som konto för inbetalning av förmåner. 

Man kan också definiera ett S-Avkastningskonto eller ett S-Fondkonto som inbetalningskonto för förmåner. 

Kontovillkoren för kontona i S-Banken finns på webbplatsen www.s-banken.fi. 

3.10                  Möjlighet att påverka handelslagets verksamhet 

Ägarkunden kan påverka förvaltningen i sitt handelslag genom att delta i valet av handelslagets fullmäktige samt genom att bli vald till något av handelslagets förtroendeorgan (fullmäktige, förvaltningsråd, styrelse, kundkommitté). 

I valordningen för handelslagets fullmäktige stadgas om ägarkundernas rösträtt samt om deras behörighet att kandidera i fullmäktigeval. Varje ägarkund i handelslaget, som har godkänts som ägarkund före valåret, har rösträtt. En ägarkund ska ha fyllt 15 år före valårets början. Avgångna och uteslutna ägarkunder och avlidna ägarkunders rättsinnehavare har inte rösträtt. 

Varje ägarkund i handelslaget som har antagits som ägarkund och fullt betalat sin andelsinsats före början av valåret, som vid valårets början är myndig och bosatt inom handelslagets område, har rätt att ställa sig upp som kandidat i handelslagets val. 

3.11                  Tidningen Samarbete 

Tidningen Samarbete rapporterar bland annat om aktuella ägarkundsförmåner. Tidningen distribueras på utvalda marketenheter inom S-gruppen. Ägarkunder och personer som hör till ägarkundshushåll får tidningen gratis genom att visa upp S-Förmånskortet. Tidningen Samarbete kan läsas också på webbplatsen https://yhteishyva.fi/samarbete. 

3.12                  Ägarkundförmåner vid avgång och överföring 

Ägarkundsförmånerna upphör då ägarkunden avgår eller utesluts. Bonus och betalningssättsförmån betalas inte ut för utträdes-/uteslutningsmånaden. Vid överföring av andelsrätten fortsätter ägarkundförmånerna i regel utan avbrott. Bonus utgår från och med början av överföringsmånaden enligt den bonustabell som tillämpas av det nya handelslaget. 

4                        Dataskydd och behandling av personuppgifter 

S-gruppen vill skydda sina ägarkunders och andra kunders integritet och informerar aktivt om principerna för skydd av personuppgifter som det följer. Ytterligare information https://tietosuoja.s- ryhma.fi/sv/informationsskydd/. Vi följer gällande lagstiftning om integritetsskydd och myndighetsföreskrifter vid hanteringen av personuppgifter. 

4.1                    S-gruppens ägarkunds- och kundregister 

Enligt 4 kap. 14 § lagen om andelslag är handelslaget skyldigt att föra en medlemsförteckning över sina medlemmar (Medlemsförteckning 2.1.2). S-gruppshandelslagens medlemsförteckningar och andra kunduppgifter som berör ägarkunder och deras ägarkundshushåll administreras i S-gruppens ägarkunds- och kundregister. Det finns Information om behandling av personuppgifterna i S-gruppens ägarkunds- och kundregister på webbsidan https://tietosuoja.s-ryhma.fi/sv/vilka-uppgif- ter-samlar-vi-in-och-vad-anvander-vi-dem-till/ 

Uppgifterna i S-gruppens ägarkunds- och kundregister används för produktion av förmånerna och tjänsterna i S-gruppens ägarkundssystem samt vid skötseln av ägarkunds- och kundrelationer och vid kontakt med kunderna. Uppgifterna utnyttjas också vid planering och utveckling av affärsverksamheten (till exempel genom kundenkäter per e-post, planeringen av S-gruppens verksamhetsnät och sortiment). Uppgifterna i registret kan också användas av S-gruppen (handelslagen och SOK-koncernen med dotterbolag) och dess samarbetspartner för direktmarknadsföring, om inte kunden särskilt har förbjudit det. S-gruppen avser handelslagen och SOK-koncernen med dotter- och andelsbolag. Samarbetspartner avser bonuspartner eller kommersiella företag som har ett samarbete eller gemensam marknadsföring med S-gruppen eller köper mediasynlighet av S-gruppen. 

Man kan förbjuda marknadsföring, undersökningsenkäter, användning av kunduppgifter för analys och profilering, riktning av reklam i kanaler utanför S-gruppen samt behandling av köpuppgifter på produktnivå genom att logga in i S-användarkonto på webbplatsen www.s-anvandarkonto.fi eller genom att meddela om saken till ett av S-gruppens ägarkundtjänsten. 

Från S-gruppens ägarkunds- och kundregister utlämnas uppgifter om betalda räntor på insatser och återbetalning av kapital till skattemyndigheten. Uppgifter kan också utlämnas i enlighet med villkoren och skyldigheterna i gällande lagstiftning till exempel som svar på myndigheternas lagstadgade begäran om information. SOK är med och administrerar begränsade kunduppgifter om S-gruppens och S-Bankens gemensamma kunder i SOK:s och S-Bankens gemensamma register, det vill säga uppgifter om personer som är kunder hos S-Banken och ägarkunder eller hör till ett ägarkundshushåll. Våra gemensamma kunder är också alla som använder S-mobil och kunder som har anslutit sig som ägarkund i webbtjänsten Bli ägarkund, oberoende av om de också är kunder i S-Banken, eftersom dessa tjänster är sådana tjänster som S-gruppen och S-Banken producerar tillsammans. Till SOK:s och S-Bankens gemensamma register lämnar SOK ut namn och adress, personbeteckning, födelsetid, kön, språk, förbud mot direktmarknadsföring, elektroniska marknadsföringstillstånd, förbud mot undersökningsenkäter, förbud mot telefonmarknadsföring och uppgifter om Robinson-förbud, information om att kunden ingår i ett ägarkundshushåll, uppgift om rätt till S-gruppens personalrabatt och förändringar i dessa uppgifter.  SOK utlämnar till handelslaget uppgifter om dina beställningar i online-matbutiken för att dina beställningar ska kunna genomföras. På uppdrag av kunden utlämnar SOK uppgifter om kundens ägarkundsrelation till de samarbetsparter som beviljar S-gruppens Bonus. Se dessutom i punkten Medlemsförteckning. I övrigt utlämnas inte personuppgifter till företag utanför S-gruppens ägarkundsystem. 

Uppgifterna i S-gruppens ägarkunds- och kundregister är baserade på uppgifter som kunden har meddelat i ägarkundsavtalet eller i anknytning till att kunden anslöt sig till ägarkundssystemet eller som kunden har meddelat senare. Dessutom samlas i registret uppgifter om inköp som gjorts med S-Förmånskortet eller som identifierad på webbutiken. Man kan samla uppgifter om inköp på produktnivå i registret, om kunden inte har förbjudit detta. Att registrera inköp med S-Förmånskortet eller som identifierad fungerar som fullmakt för lagring av inköpsdata i registret. 

Huvudmedlemmen i ett ägarkundshushåll kan i sina registeruppgifter utom sammandragsuppgifterna om hushållets bonusköp (månadens bonusköp totalt, månadens bonusköp totalt per kedja/kedjegrupp, bonusprocenten och utbetald Bonus) – både i S-mobil och S-användarkonto– se slutsumman per kvitto av alla Bonus inköp som alla personer i ägarkundshushållet har gjort. Personer som ingår i ett ägarkundshushåll kan i sina registeruppgifter och i uppgifterna om bonusköp i S-mobil och S-användarkonto utom sammandragsuppgifterna endast se slutsumman per kvitto på sina egna inköp. Mer exakta uppgifter, på produkt-, eller produktgruppnivå, kan var och en se endast om sina egna inköp med S-Förmånskortet eller som identifierad. I S-mobil och S-användarkonto kan personer som ingår i ett ägarkundshushåll se ett sammandrag av rabatter som ägarkundshushållet fått. Det finns mer information om behandling av personuppgifterna i S-gruppens ägarkunds- och kundregister och om den registrerades (kundens) rättigheter på webbsidan https://tietosuoja.s- ryhma.fi/sv/vilka-uppgifter-samlar-vi-in-och-vad-anvander-vi-dem-till/som-s-formanskortskund/. Registrets informationsinnehåll beskrivs mer detaljerat i dataskyddsbeskrivningen. Dataskyddsbeskrivningen finns på sidan https://www.s-kanava.fi/sv/agarkunds-och-kundregister/ 

4.2                    Kontrollering av egna personuppgifter 

Kunden kan granska sina uppgifter i S-gruppens ägarkunds- och kundregister på följande sätt: 

    I S-användarkonto kan man granska huvuddelen av sina uppgifter som lagrats i registret. 

    Man kan också beställa ett registerutdrag med en webblankett, med vilken det är möjligt att samtidigt beställa sina egna uppgifter ur flera av S-gruppens kundregister. Kunden kan även skicka ett e-postmeddelande till registeransvarige på adressen tietosuoja.asiakkuus@sok.fi och be att få ta del av sina uppgifter i S-gruppens ägarkunds- och kundregister. 

4.3                    Adressändringar 

S-gruppens ägarkunds- och kundregister uppdateras med uppgifter om namn- och adressförändringar, som fås ur befolkningsdatasystemet för alla kunder i ägarkundshushållet. Kunder, som har gjort en officiell flyttningsanmälan till befolkningsdatasystemet, och inte har något giltigt förbud mot uppdatering av kundregister i befolkningsdatasystemet, behöver inte meddela sina adressändringar separat till handelslaget. Den gällande adressuppgiften kan man kolla i S-användarkonto. 

--- 

Ägarkund kallas en personmedlem i ett handelslag som ingår i S-gruppens ägarkundssystem. 

Ett ägarkundshushåll består av personerna som bidrar till hushållets gemensamma bonusköp. Ägarkundshushållet bildas kring den person som fastställts som huvudmedlem. Huvudmedlemmen ska vara ägarkund. Bonus och betalningssättsförmånen som samlas genom ägarkundshushållets inköp betalas ut till ägarkundshushållets huvudmedlem. Vid behov kan man göra ändringar i ägarkundshushållet (lägga till och ta bort personer från ägarkundshushållet). Var och en som ansluter sig till ett ägarkundshushåll ingår ett avtal om anslutning till S-gruppens ägarkundssystem. På en minderårigs vägnar ingås avtalet av hans eller hennes förmyndare. 

S-Förmånskortet är tecknet på att innehavaren är ägarkund eller ingår i ett ägarkundshushåll och nyckeln till ägarkundsförmånerna. Var och en som ingår i ett ägarkundshushåll förfogar över ett personligt S-Förmånskort försett med personens eget namn. Rätten till S-Förmånskort och ägarkundsförmånerna upphör i och med att personen lämnar ägarkundshushållet. Läs mer om alternativ för S-Förmånskort på https://www.s-kanava.fi/sv/s-formanskorten/ 

Bonus är en köpåterbäring som ägarkunden får för ägarkundhushållets sammanlagda månatliga inköp vid S-gruppens och dess samarbetspartners bonusverksamhetsställen. 

Betalningssättsförmånen är en ägarkundsförmån på 0,5 procent, som beviljas på totalbeloppet av inköp vid S-gruppens verksamhetsställen i Finland som betalas med S-Förmånskort Visa och som omfattas av betalningssättsförmånen. 

 S-mobil är en för personer som ingår i ägarkundshushåll avsedd mobilapplikation som innehåller tjänster som anknyter till ägarkundsrelationen, såsom förmåner, uppgifter om Bonus och elektroniska kvitton samt S-Bankens mobilbank. S-mobilens S-Förmånskort och S-Förmånskortets streckkod i S-mobilappen möjliggör även insamling av Bonus och utnyttjandet av andra ägarkundsförmåner baserade på identifiering som ägarkund. S-Förmånskort med kontaktlös avläsning i S-mobil erbjuds till användare av Android-telefoner. S-Förmånskortets streckkod är tillgänglig för alla användare av S-mobil. Ägarkunder som använder en iPhone kan lägga till sitt S-Förmånskort i Apple Plånbok via S-mobil. 

Ytterligare information