Det finns alternativ för både plånboken och telefonen.
Med S-Förmånskortet Visa Credit/Debit har du både ett kreditkort och ett avgiftsfritt bankkort. Med kortet kan du betala dina inköp överallt – i Finland, utomlands och på webben. Genom att använda kortets Debit-egenskap, det vill säga betalning från bankkonto, debiteras inköp direkt från ditt S-Konto. Genom att utnyttja den förmånliga Credit-egenskapen får du enkelt mer tid för att betala dina inköp.
S-Förmånskortet Visa Debit är ett praktiskt bankkort, med vilket du kan ta ut kontanter och betala inköp i Finland, utomlands och på nätet. Inköpen debiteras direkt från ditt konto i S-Banken. Utmärkt också för ungas träning i att betala, eftersom kortet kan fås från 7 års ålder.
Kontantkortet är ett S-Förmånskort som du kan samla Bonus med och utnyttja prisförmåner. När en person i familjen har ett S-Förmånskort är det möjligt att beställa ett eget S-Förmånskort till alla familjemedlemmar. Kontantkortet har ingen betalningsegenskap så det lämpar sig också för barn och unga. Du kan enkelt beställa eller förnya ett kontantkort i S-användarkontot.
Ta S‑Förmånskortet som fungerar med NFC-funktionen för närfältskommunikation i bruk i S‑mobil. Du får med din telefon samma ägarkundsförmåner som med ett fysiskt S‑Förmånskort. S‑Förmånskortet i S-mobil kan användas på nästan alla S-gruppens verksamhetsställen. För ibruktagandet behöver du endast en Android-telefon som har NFC-funktionen för närfältskommunikation och en inställning för att förbigå standardbetalappen.
med vilken du kan samla Bonus och utnyttja dina förmåner med din telefon. S-Förmånskortets streckkod kan användas med alla telefonmodeller i vilka S-mobil kan användas. Du får nästan samma ägarkundsförmåner som du får med ett fysiskt S-Förmånskort. S-Förmånskortets streckkod används bland annat i matbutiker, Sokos-butiker och Prisma Rauta.
Lägg till S-Förmånskortet i Apple Plånbok så får du samma förmåner som med det fysiska kortet när du handlar med din iPhone eller Apple Watch. S-Förmånskortet i Apple Plånbok fungerar med NFC-läsning. I början kan du få Bonus bland annat på livsmedelsbutiker, Sokos och Prisma.
Användningen av S-Förmånskort Debit utan chip har upphört 31.10.2024
Läs mer på S-Bankens webbplats här.
Nej, det är gratis. Du får S-Förmånskortet när du ansluter dig som ägarkund till handelslaget eller är en del av ägarkundshushållet.
Även S-Förmånskort Visa -betalkort är kostnadsfritt för alla som ingår i ägarkundshushållet, årligen och månadsvis.
Om betalkortet behöver ersättas under giltighetstiden, till exempel om det har försvunnit, debiteras enligt S-Bankens prislista: Serviceavgifter (s-banken.fi)
När du ansluter dig som ägarkund måste du dock betala andelsinsatsen till handelslaget. Andelsinsatsen är inte en avgift för kortet utan en investering som du får tillbaka om du väljer att avsluta ditt ägarkundskap vid något tillfälle. Du kan betala andelsinsatsen antingen fullständigt när du ansluter dig (100 euro) eller i delar (minst 20 euro). Den som är ansluten till ett ägarkundshushåll behöver inte vara en ägarkund, så andelsinsatsen behövs endast från en person per hushåll.
Om kortet inte har betalningsfunktion kan du beställa ett nytt kontantkort via ditt S-användarkonto. Logga in på tjänsten på addressen S-användarkonto.fi och gå till Ägarkundskap / Medlemsinformation, där du kan göra en kortbeställning.
Du kan också beställa ett kontantkort genom att ringa S-gruppens ägarkundtjänst på numret 010 76 5859 vardagar kl. 9-16 (mta/lna) eller genom att besöka närmaste Ägarkundtjänst och S-Banken -servicepunkt (se närmaste och boka tid).
Om du har tappat bort ditt S-Förmånskort Visa -kort ska du omedelbart ringa spärrtjänsten för korten på numret 020 333 (tjänsten är öppen dygnet runt, vid samtal från utlandet +358 20 333). Du får ett nytt kort automatiskt efter att du har meddelat förlusten.
Om ditt S-Förmånskort Visa -kort är skadat kan du beställa ett nytt kort i S-Bankens nätbank antingen genom kortinformationen eller med ett meddelande, eller genom att ringa S-Bankens kundservice på numret 010 765 800 vardagar kl. 9-16.
För att förnya betalkortet debiteras en avgift enligt S-Bankens prislista: Serviceavgifter (s-banken.fi).
Säkerställ först att du är en ägarkund. Det är ett krav för att kunna bjuda in dina familjemedlemmar till ditt eget ägarkundshushåll. Familjemedlemmarna behöver inte bli ägarkunder – de får S-Förmånskortet när de har lagts till i ditt ägarkundshushåll.
Skicka inbjudningar till dina familjemedlemmar antingen inloggad på S-användarkonto.fi (Ägarkundskap / Medlemsinformation) eller via S-mobilappen (Jag / Mina uppgifter / Din ägarkundskap / Dina ägarkundshushållsuppgifter): Klicka på Länken för att bjuda in familjemedlemmar över 18 år till ditt ägarkundshushåll, och sedan får de inbjudningar till sina e-postadresser.
När dina familjemedlemmar har accepterat sina inbjudningar kan du beställa kontantkort åt dem antingen via S-mobilappen eller via ditt S-användarkonto.
Om en familjemedlem som har anslutit sig till ägarkundshushållet vill ha ett S-Förmånskort Visa betalkort kan han eller hon ansöka om det själv från S-Banken: Beställ S-Förmånskort Visa | S-Banken.
Du kan som förmyndare lägga till minderåriga familjemedlemmar direkt i ditt hushåll utan en separat inbjudan från länken ”Lägg till en minderårig person i ditt ägarkundshushåll”. Samtidigt kan du beställa kontantkort åt dem.
S-Förmånskortets streckkod är automatiskt tillgänglig för dig högst upp i S-Förmånskort-sektionen i S-mobilappen. Streckkoden visas för kassören innan du betalar för dina inköp från S-mobilappen till säljaren. Säljaren registrerar inköpen som bonusinköp genom att skanna S-Förmånskortets streckkod.
Det S-Förmånskort som fungerar med närhetsläsning aktiveras separat i S-mobilappen. När tjänsten är tillgänglig för dig kan du registrera dina bonusinköp själv genom att öppna S-mobilappen och föra din telefon till närhetsläsaren på betalterminalen. Inloggning krävs inte – det räcker med att S-mobilappen är aktiverad. Från betalterminalen ser du när bonusen registreras.
På iPhone kan du lägga till S-Förmånskortet i Apple Plånbok från S-mobilens “Jag”-sektion. Läs mer här.
S-Förmånskort Debit -korten utan chip har upphört den 31.10.2024 eftersom korten använde föråldrad teknologi.
Du kan känna igen ett upphört S-Förmånskort Debit -kort genom att det saknar chip och Visa -logotyp, har texten “Debit” i det övre högra hörnet och kortnumret börjar med siffrorna 600300. Du kan kontrollera bilden på S-Bankens webbplats här.
S-Förmånskort Debit -korten utan chip var giltiga sista dagen den 31.10.2024. Korten fungerar inte längre för betalning eller för att utnyttja ägarkundsförmåner i S-gruppens kassor från och med den 1.11.2024. Vänligen skaffa antingen ett kontantkort eller ett S-Förmånskort Visa.
Du kan se informationen på S-Förmånskortterminalen även med ett kontantkort eller ett S-Förmånskort Visa. Kundnumret som används på S-Förmånskortterminalen förblir detsamma.
För att kontrollera informationen rekommenderar vi dock att du använder S-mobil, S-Bankens nätbank eller S-användarkonto.
Du kan ansöka om ett nytt S-Förmånskort Visa -kort, som du kan använda kopplat till ditt S-Konto som ett bankkort, kreditkort eller en kombination av dessa. Kortet är avgiftsfritt för ägarkunder och medlemmar i ägarkundshushållet.
Med S-Förmånskort Visa kan du inte bara samla Bonus och betalningssättförmån på inköp inom S-gruppen, utan också betala för inköp i hemlandet, utomlands och online samt ta ut kontanter från kassor i S-gruppens butiker och automater över hela världen. Du hittar mer information och instruktioner för att ansöka om det nya kortet på brevet du fått samt på S-Bankens webbplats här.