Allmänt
Användarvillkoren för S-gruppens digitala tjänster fungerar som allmänna användarvillkor för S-gruppens olika digitala tjänster som hänvisar till eller använder de tjänster som anges i dessa villkor (hädanefter "Tjänst"). Utifrån användarvillkoren kan vi erbjuda Ägarkunderna elektroniska kvittotjänster och tjänsten Mina köp i S-gruppens webbtjänster och i S-mobil.
Tjänster kan bland andra vara tjänster som rör hanteringen av kunduppgifter, mobilappar eller andra tjänster som hänvisar till dessa villkor.
S-gruppens digitala tjänster använder i huvudsak S-användarkontot. Med hjälp av S-användarkontot kan du även hantera och kontrollera samtycken och tillståndsuppgifter som du gett till S-gruppen samt andra integritetsinställningar.
På S-användarkontot är det möjligt att spara betalningsuppgifterna för betalkort som lagts till på S-användarkontot och de kan användas av kunden i alla tjänster som använder S-användarkontot.
Med hjälp av S-användarkontot kan en person som är ägarkund i ett handelslag inom S-gruppen eller som hör till ett ägarkundshushåll utnyttja de nyttotjänster som erbjuds ägarkunderna i S-gruppen.
Personuppgifter på S-användarkontot behandlas enligt dataskyddsinformationen om S-gruppens ägarkunds- och kundregister samt dataskyddslagstiftningen. För att S-användarkontot ska fungera rent tekniskt krävs användning av cookies eller motsvarande tekniker för att identifiera användaren.
Föremål för och parter i användarvillkoren
Definitioner:
Kund: En person som är kund hos S-gruppen och vars uppgifter upprätthålls i S-gruppens ägarkunds- och kundregister. Kunden kan också vara Ägarkund.
Ägarkund: En person som är ägarkund i ett handelslag inom S-gruppen eller som hör till ett ägarkundshushåll.
SOK: SOK (Centrallaget för Handelslagen i Finland) ansvarar för S-användarkontot.
S-gruppen: S-gruppen utgörs av Centrallaget för Handelslagen i Finland (SOK) och handelslagen inklusive deras dotter- och intressebolag (i detta avtal exklusive S-Banken Ab).
Kontaktuppgifter till tjänsteleverantören:
Centrallaget för Handelslagen i Finland Postadress: PB 1, 00088 S-GRUPPEN Besöksadress: Flemingsgatan 34, 00510 Helsingfors
Förfrågningar om S-användarkontot: S-gruppens ägarkundstjänst 010 76 5858, må–fre 9–16 (0,084 €/minut).
Identifiering och förflyttning mellan tjänster
Kunden kan identifiera sig för S-användarkontot på olika sätt. Ett krav för ibruktagning av S-användarkontot är bekräftelse av elektronisk kontaktinformation. Kunden kan identifiera sig för S-användarkontot på det identifieringssätt som tjänsteleverantören har valt, till exempel med e-postadress eller telefonnummer. Fler identifieringsinstrument kan införas i S-användarkontot när tjänsten utvecklas. Identifieringsinstrumenten till S-användarkontot är personliga och får inte överlåtas till någon annan.
En kund som har identifierat sig kan förflytta sig mellan S-gruppens olika webbtjänster utan att behöva logga in på nytt (enkel inloggning, dvs. Single-Sign-On), om Tjänsten möjliggör detta. Om Kunden har tappat bort eller glömt sina identifieringsuppgifter till S-användarkontot kan Kunden förnya uppgifterna i tjänsten eller S-gruppens kundtjänst.
Sparade betalkortsuppgifter
Kunden kan spara uppgifter om betalkort på S-användarkontot eller i Tjänsten. Om Kunden sparar betalningsuppgifter om betalkort på S-användarkontot, ansvarar Kunden för de k öp som gjorts med de sparade betalningsuppgifterna i olika webbtjänster där S-användarkontot används. Om Kunden misstänker att en utomstående har kommit över användarbehörigheterna till S-användarkontot eller att de har missbrukats, är Kunden skyldig att spärra alla de betalkort vars uppgifter har sparats på S-användarkontot.
Betalkortsuppgifterna förmedlas till betalningsförmedlarens betalsystem, och SOK sparar inte kortuppgifterna i sina register. I S-gruppens ägarkunds- och kundregister sparas endast en teknisk nyckel som hänför sig till betalkortet.
Digitala tjänster och kvittotjänster
Dessa villkor tillämpas på de digitala tjänster som erbjuds kunden. En del tjänster kan vara tillgängliga enbart för Ägarkunder. I tjänsterna kan innehållet i de digitala tjänsterna fastställas mer detaljerat.
Elektroniska kvittotjänster och visualiseringen av köpbeteende
Utifrån detta avtal kan vi erbjuda Ägarkunderna elektroniska kvittotjänster och tjänsten Mina köp i S-gruppens webbtjänster och i S-mobil.
Uppgifterna i den elektroniska kvittotjänsten används endast för att tillhandahålla och visa kvitton, uppgifterna används inte för några andra ändamål.
Alla digitala tjänster använder uppgifter i S-gruppens ägarkund- och kundregister. Du kan ta del av dataskyddsinformationen för S-gruppens ägarkund- och kundregister på adressen: https://tietosuoja.s-ryhma.fi/sv/vilka-uppgifter-samlar-vi-in-och-vad-anvander-vi-dem-till/som-s-formanskortskund/
Mobilt S-Förmånskortet
I S-mobil är det möjligt att använda S-Förmånskortet med smart enheter. Vid användning av det S-Förmånskortet med smart enheter kan det finnas några begränsningar som gäller vissa tjänster (kortet fungerar inte nödvändigtvis på alla försäljningsställen eller vissa specialrabatter är inte nödvändigtvis tillgängliga med kortet).
S-Förmånskortets användning kan vara möjlig med vissa operativsystem. I detta fall tillämpas användarvillkoren och integritetspolicyn för det specifika operativsystemet (t.ex. Apple eller Google).
En identifierad kunds ansvar
Kunden ansvarar för alla åtgärder som han eller hon gör som identifierad i olika webbtjänster. Om Kunden använder S-användarkontot med enheter som används gemensamt eller som andra användare har tillgång till, ska Kunden alltid avsluta sessionen genom att logga ut ur S-användarkontot, rensa enhetens cacheminne och se till att inloggningsuppgifter inte sparas i enhetens minne.
Om Kunden misstänker att en utomstående har kommit över det personliga identifieringsinstrumentet ska Kunden utan dröjsmål ändra sina behörigheter för S-användarkontot eller kontakta tjänsteleverantörens kundtjänst för att stänga S-användarkontot. Om betalkortsuppgifter har sparats på S-användarkontot är Kunden skyldig att utan dröjsmål göra en anmälan till spärrtjänsten för betalkort.
Kunden kan ha rätt att självständigt producera uppgifter för S-gruppens olika tjänster. Tjänsternas funktioner fastställer i mer detaljerade anvisningar vilka uppgifter som kan produceras för olika tjänster och på vilket sätt. Kunden ansvarar för att de överförda uppgifterna är riktiga. De uppgifter som har producerats för tjänster blir en del av det register som anges i nyttotjänsten.
Enheter
Kunden ansvarar för att de enheter, program och dataförbindelser som han eller hon använder fungerar, för deras kostnader och för att hålla dataskyddet uppdaterat.
Nödvändiga uppgifter för Tjänsten
Kunden ansvarar för att de uppgifter som han eller hon sparar på S-användarkontot är korrekta. SOK är inte skyldigt att kontrollera de uppgifter som Kunden lämnar och SOK ansvarar inte för skador eller störningar som Kunden eller en tredje part råkar ut för på grund av att Kunden har lämnat felaktiga uppgifter.
Innehåll
Kunden ansvarar för att han eller hon använder S-användarkontot enligt lagen och inte kränker andras rättigheter. SOK har efter eget gottfinnande rätt att på S-användarkontot radera innehåll som är olagligt, kränkande eller strider mot dessa användarvillkor. Vid missbruk har SOK rätt att ta S-användarkontot ur bruk eller begränsa användningen av kontot.
SOK:s ansvar och rättigheter
Användning av och uppgifter på S-användarkontot
Tjänsten är i princip alltid tillgänglig. Avbrott är möjliga på grund av service, uppdateringar, underhåll och störningar samt av andra liknande orsaker.
Skadeståndsskyldighet
SOK ansvarar inte för indirekta eller medelbara skador som beror på eventuella störningar eller fel i S-användarkontot. SOK ansvarar inte för skador som beror på att S-gruppens verksamhet försvåras orimligt mycket till följd av force majeure eller motsvarande orsak.
SOK ansvarar inte för funktionen, innehållet, tjänsterna eller produkterna i de webbtjänster som använder S-användarkontot och inte för de skador som dessa orsakas kunden eller en tredje part, om inte SOK är den som tillhandahåller tjänsten.
Äganderätt, upphovsrätt och varumärke
De immateriella rättigheterna till Tjänsten tillhör SOK. Kunden har parallell rätt att använda, spara och överföra personuppgifter som finns i Tjänsten och material som har utarbetats utifrån dem.
Ändring och uppdatering av användarvillkor och avbrytande av användning
Ändring av användarvillkor
SOK utvecklar tjänster hela tiden, och därför kan S-användarkontots eller Tjänstens format, användning och innehåll ändras. SOK kan ändra eller uppdatera dessa användarvillkor till följd av utveckling eller annan orsak. SOK meddelar om ändring av användarvillkoren på ett sätt som SOK anser vara lämpligt.
SOK:s rätt att uppdatera och avbryta Tjänsten
SOK kan uppdatera eller stänga S-användarkontot när som helst. SOK har rätt att avbryta användningen av S-användarkontot helt eller för en viss Kund, om Kunden inte följer användarvillkoren eller om SOK har skälig anledning att misstänka att S-användarkontot eller uppgifterna på S-användarkontot används för olaglig verksamhet eller på ett sätt som kan orsaka S-gruppen eller en tredje part skada eller skaderisk.
Tvistelösning
På användarvillkoren tillämpas Finlands lag, oberoende av i vilket land och med vilket tekniskt hjälpmedel S-användarkontot används.
Meningsskiljaktigheter gällande dessa användarvillkor ska i första hand lösas genom förhandlingar mellan parterna. Om detta inte lyckas avgörs tvisterna i Helsingfors tingsrätt. Konsumentkunder har dock rätt att väcka talan mot SOK vid den allmänna underrätten på sin hemort.
Konsumenten har dock alltid rätt att föra ärendet till konsumenttvistenämnden (www.kuluttajariita.fi) för avgörande genom att kontakta konsumenttvistenämnden på adressen Tavastgatan 3, PB 306, 00531 Helsingfors, telefonnummer 029 566 5200 och e-post kril@oikeus.fi.
Innan ett ärende förs för behandling av konsumenttvistenämnden rekommenderar vi att konsumentrådgivningen (https://www.kkv.fi/sv/konsumentarenden/konsumentradgivning/) kontaktas på telefonnumret 029 505 3050. Europeiska kommissionen tillhandahåller även ett webbforum för tvistelösning som särskilt riktar sig till konsumenter som är bosatta i ett annat EU-land: https://ec.europa.eu/consumers/odr/.