Välkommen! Börja med att titta på de vanligast förekommande frågorna - svaret hittas ofta där. Om du inte hittar svaret, kontakta vår kundtjänst. Kontaktuppgifterna hittar du längst ner på sidan.
iPhone-användare av S-mobilen kan lägga till S-Förmånskortet i Apple Plånbok från S-mobilens “Jag”-sektion. Läs mer här https://www.s-kanava.fi/sv/s-formanskorten/apple-planbok/
Användare av S-mobil på Android kan aktivera närkommunikationsaktiverade S-Förmånskortet i S-mobilens “Jag”-sektion. Mer information om S-Förmånskortet för Android-telefoner hittar du här https://www.s-kanava.fi/sv/s-formanskorten/for-android-telefoner/
Alla S-mobilanvändare kan använda S-Förmånskortets streckkod som finns i avsnittet för S-Förmånskortet. Läs mer om S-Förmånskortets streckkod här https://www.s-kanava.fi/sv/s-formanskorten/streckkoden/
S-Förmånskortets streckkod är automatiskt tillgänglig högst upp i S-Förmånskortets avsnitt i S-mobilen. Streckkoden visas i kassan innan köp genomförs från S-mobilen till försäljaren. Försäljaren registrerar köpen som bonusköp genom att skanna S-Förmånskortets streckkod.
Närkommunikationsaktiverade S-Förmånskort för Android-telefoner aktiveras separat i S-mobilen. När tjänsten är tillgänglig kan du själv registrera dina bonusköp genom att öppna S-mobilen och föra din telefon nära betalterminalens närkommunikationsområde. Inloggning krävs inte – det är tillräckligt att S-mobilen är aktiverad. På betalterminalen kan du se när bonusen har registrerats.
På iPhone kan du lägga till S-Förmånskortet i Apple Plånbok från S-mobilens “Jag”-sektion.
Mer information om de mobila S-Förmånskorten finns här: S-Förmånskorten
På Android-telefoner är det närkommunikationsaktiverade S-Förmånskortet i S-mobilen tillgängligt på nästan alla S-gruppens platser.
S-Förmånskortets streckkod och S-Förmånskortet från Apple Plånbok är tillgängliga på följande S-gruppsplatser: Prisma, S-market, Alepa, Sale, ABC Market, Food Market Herkku, ABC Restaurang, Sokos, Emotion, Prisma Rauta och S-Rauta. Bonusregistrering är ännu inte möjlig på andra restauranger, kaféer eller hotell.
Läs mer om de mobila S-Förmånskorten här: S-Förmånskorten
Med mobila S-Förmånskortet får du i övrigt samma ägarkundsförmåner som med det fysiska S-Förmånskortet, förutom att en papperskvitto skrivs ut med S-Förmånskortets streckkod även om du har aktiverat Papperslös hantering.
Läs mer om de mobila S-Förmånskorten här: S-Förmånskorten
Elisa:
Du får Bonus för vissa av Elisas tjänster. Läs mer om S-gruppens Bonus – Elisas och Saunalahtis kundtjänst
Vid fakturering av mobiltelefonabonnemang avgörs registreringen av bonusköp utifrån faktureringsperiodens sista dag. Om faktureringsperioden upphör mellan den 1:a och den 22:a i månaden, registreras bonusköpet i bonuskalkylen nästa månad. Om faktureringsperioden upphör mellan den 23:e och den 31:a i månaden, registreras bonusköpet i bonuskalkylen för därpå följande månad, det vill säga om cirka två månader.
I fråga om Elisas bredband hinner betalningar som anlänt till Elisas konto före den 21:a i månaden med i bonuskalkylen för samma månad, i övrigt registreras inköpen nästa månad.
Fakturan ska vara betald i sin helhet senast på förfallodagen, för att du ska få Bonus.
LokalTapiola:
En person som angetts som betalare på en försäkring som samlar Bonus ska hos LokalTapiola registrera att han eller hon är ägarkund i S-gruppen. Läs mer: https://www.lahitapiola.fi/sv/person/formaner/s-gruppens-bonus
Bonus börjar samlas på försäkringspremier som har betalats efter att ägarkundsrelationen har registrerats.
Skadeförsäkringspremier som omfattas av Bonus och som betalats före den 20:e i månaden hinner i regel med i bonusköpsaldot för samma månad. Transaktionerna registreras i bonusköpen under månadens sista dagar.
Oral Hammaslääkärit:
Du får Bonus genom att visa S-Förmånskortet hos Oral i samband med betalning.
Bonusköpet registreras i samband med betalning under betalningsmånaden.
Sector Alarm:
En person som angetts som betalare i avtalet ska registrera att han eller hon är ägarkund via Sector Alarms kundtjänst. Läs mer: www.sectoralarm.fi/bonus (på finska)
Bonus registreras i samband med att en faktura skapas och bonusköpet registreras inom ett par dagar efter att fakturan skapats.
Silmäasema:
Du får Bonus på köp som berättigar till Bonus genom att visa S-Förmånskortet hos Silmäasema i samband med betalning.
Bonusköpet registreras i samband med betalning under betalningsmånaden.
Viking Line:
En person som betalar en resa ska uppge sitt medlemsnummer i samband med bokning. S-Förmånskortet ska visas vid incheckning.
Läs mer: https://www.vikingline.fi/sv-fi/hitta-resa/s-formanskort/
För resor vars avresedatum är senast den 23:e i månaden, registreras Bonus i regel under avresemånaden.
Bonus dubbelt upp är en tillfällig kampanjaförmån där deltagande platser under kampanjperioden betalar ut dubbel Bonus för köp som görs på platsen. Se en detaljerad beskrivning här.
Om de Bonusar som du har förtjänat från dina inköp inte har betalats in på ditt S-konto, bör du kontrollera följande:
Flaskpanten räknas som bonusinköp när man köper flaskorna och betalar panten. När man sedan återlämnar flaskorna krediteras pantbeloppet, vilket sedan dras av från den totala inköpssumman.
Bonus beräknas alltid utifrån den totala summan av de betalda inköpen, där värdet av den returnerade panten redan har dragits av.
Bonus samlas inte från:
Du hittar de detaljerade villkoren för bonusackumulering i Reglerna för S-gruppens ägarkundssystem (punkt 3.2.4).
Verksamhetsställena har ingen skyldighet att lägga till köp som gjorts utan S-Förmånskort till bonusköpsaldot i efterskott.
Se till att du har S-Förmånskortet med dig och att det fungerar. Du kan också använda S-Förmånskortet som finns i S-mobil, antingen genom kontaktlös avläsning eller med streckkoden. Läs mer om våra alternativ här: S-Förmånskorten
Om kontantkortet är i dåligt skick kan du beställa ett nytt genom att logga in på s-anvandarkonto.fi, i S-mobil under Jag eller genom att besöka ett Ägarkundstjänst eller S-Banken-serviceställe.
Du kan skaffa dig ett S-Förmånskort genom att bli en ägarkund och betala handelslagets andelsinsats. Du kan gå med:
Du kan betala andelsinsatsen antingen på en gång i sin helhet (100 €) eller minst 20 € i delbetalningar, vilket ger dig betalningstid för resten enligt bestämd tid i handelslagets regler (vanligtvis 24 månader).
Andelsinsatsen är en investering som du får tillbaka om du någon gång väljer att avstå från S-Förmånskortet och ägarkundsrelationen.
Obs! Du kan få ett S-Förmånskort även om du inte själv har blivit en ägarkund: det räcker att du tillhör ett ägarkundshushåll.
Varje ägarkund investerar i handelslagets kapital när de ansluter sig genom att antingen betala en andelsinsats på 100 euro eller börja med en delbetalning på 20 euro och komplettera med Bonusar från sina inköp tills hela summan på 100 euro är betald. Den återstående delen kan också betalas när som helst separat. När beloppet är helt betalt betalas den ackumulerade Bonusen ut som kontanter till kundens konto.
Andelsinsatsens betalningsperiod är vanligtvis 24 månader, tiden är specificerad i varje handelslags stadgar.
Om du väljer någon gång att säga upp din ägarkundsrelation får du tillbaka din investerade andelsinsats enligt handelslagets regler.
Ja, du kan bli ägarkund online om du uppfyller följande krav:
Du kan överföra din ägarkundsrelation till ett annat handelslag vid Ägarkundtjänst och S-Banken -servicepunkterna (sök närmaste och boka tid). Ta med dig ditt S-Förmånskort och en legitimationshandling.
Måste jag säga upp mitt nuvarande medlemskap i handelslaget och sedan gå med i ett annat?
Kommer mina köp som jag gjort innan överföringen, men för vilka Bonus inte har betalats ännu, att räknas in i det nya handelslaget?
Får jag ett nytt S-Förmånskort när jag byter handelslag?
Vid överföringen kommer nya S-Förmånskort att beställas för alla i hushållet. De nya korten innehåller information om det nya handelslaget, men alla andra funktioner förblir desamma som i de nuvarande S-Förmånskorten. De nya korten skickas per post hem, och de nuvarande S-Förmånskorten kan användas som vanligt tills de nya korten anländer.
Det räcker med att en person i hushållet blir ägarkund och bjuder in andra att delta i det gemensamma ägarkundshushållet. Den som bjuder in är alltid huvudmedlemmen i hushållet, vars konto får all Bonus från alla inköp.
Så här bjuder du in andra:
Du kan ändra din e-postadress antingen i S-mobilappen eller på adressen s-användarkonto.fi.
I S-mobilappen: Öppna S-mobilappen och gå till avsnittet “Jag” > Välj “Mina uppgifter” under ditt namn > Välj “E-post” > Ange din e-postadress och klicka på “Bekräfta” > Öppna bekräftelsemeddelandet som skickats till din e-post och anteckna bekräftelsekoden > Ange bekräftelsekoden.
På S-användarkontot: Gå till adressen s-användarkonto.fi och logga in på tjänsten. På sidan “Mina uppgifter/Profil” ser du din aktuella e-postadress. > Klicka på knappen “Redigera” > Ange din e-postadress och klicka på “Bekräfta” > Öppna bekräftelsemeddelandet som skickats till din e-post och anteckna bekräftelsekoden > Ange bekräftelsekoden.
På samma sätt kan du även ändra ditt telefonnummer antingen i S-mobilappen eller på S-användarkontot.
Ditt användarnamn är din e-postadress.
Om du inte längre har tillgång till e-postkontot som du använde för att skapa ditt S-användarkonto, kan du logga in med dina bankkoder, förutsatt att du har kopplat ditt eget S-Förmånskort till kunduppgifterna.
Så här loggar du in med bankkoder:
Ange din e-postadress (till vilken du inte längre har åtkomst) och välj “Bankkoder” från nästa vy. Slutför identifieringen på din banks webbplats. Byt omedelbart efter inloggning din e-postadress till en adress som du har tillgång till.
Om inloggning med bankkoder inte är möjligt, ring S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859, mån-fre 9–16 (mta/lna) eller skicka ett meddelande via feedbackformuläret på adressen https://www.s-kanava.fi/sv/responsblankett/ . Välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-Förmånskortet och Bonus
Du kan logga in med dina bankkoder, förutsatt att du har kopplat ditt eget S-Etukort till dina kunduppgifter.
Så här loggar du in med bankkoder:
Om det inte är möjligt att logga in med bankkoder, ring S-gruppens ägarkundtjänst på telefonnummer 010 76 5859, mån-fre 9–16 (mta/lna) eller skicka ett meddelande via feedbackformuläret på adressen https://www.s-kanava.fi/sv/responsblankett/. Välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-Förmånskortet och Bonus.
Se till att du har angett rätt e-postadress och begär att bekräftelsekoden skickas på nytt.
Kontrollera även din e-postkorg för skräppost eller reklammeddelanden. Om du fortfarande inte får e-posten kan du också försöka logga in med SMS-autentisering.
Vissa finska e-posttjänster och vår tjänsteleverantör kan ha fördröjningar vid e-postleveranserna, till exempel *@iki.fi; *@kolumbus.fi.
Om du efter flera försök fortfarande inte får bekräftelsekoden till din e-postadress, rekommenderar vi att du använder en annan e-postadress i ditt S-användarkonto, om möjligt.
Du kan också logga in på ditt S-användarkonto med dina bankkoder, förutsatt att du har kopplat ditt S-Förmånskort till dina kunduppgifter. Så här loggar du in med bankkoder:
Om inloggningen inte lyckas, ring S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859, mån-fre 9–16 (mta/lna) eller skicka ett meddelande via feedbackformuläret på adressen https://www.s-kanava.fi/sv/responsblankett/ . Välj ämnet Ägarkundsrelationen, S-Förmånskortet och Bonus
Din webbläsares säkerhetsinställningar kan hindra sparandet av en viktig cookie för inloggningen. Om cookie-sparandet misslyckas kommer du att hamna på sidan “Inloggningen misslyckades” efter att ha angett inloggningskoden (felkod: AUTH-4376).
Detta misslyckande med inloggningen har observerats upprepade gånger i mobilwebbläsare, särskilt i Samsung Internet. Om felet uppstår, försök logga in med en annan webbläsare eller enhet. Problemet kan också lösas genom att försöka logga in igen.
Om felet kvarstår, kontakta S-gruppens ägarkundstjänst på telefonnummer 010 76 5859 (mta/lna).
Kontrollera att du har angett rätt telefonnummer och se till att du också har bekräftat det med den bekräftelsekod som skickats till numret. När telefonnumret har bekräftats på ditt S-användarkonto kan du använda det för framtida inloggningar.
Första gången du loggar in behöver du en e-postbekräftelse. När du har bekräftat ditt mobiltelefonnummer kan du använda det för framtida inloggningar. Du kan bekräfta telefonnumret på sidan Mina uppgifter i ditt S-användarkonto.
Ett bekräftat telefonnummer ökar säkerheten för ditt konto och möjliggör inloggning med SMS. Ett telefonnummer kan endast vara bekräftat för ett S-användarkonto åt gången.
Se även till att telefonnumret är i rätt format. Landskoden väljs från nedfällbart menyn och telefonnumret läggs in i textfältet utan landskod, till exempel 0501234567 eller 501234567.
Om du inte får ett SMS kan du begära att det skickas igen genom att klicka på “Skicka igen”. Om du fortfarande inte får SMS, logga in med din e-postadress och kontrollera situationen för ditt mobiltelefonnummer på ditt S-användarkonto.
S-mobil applikationen kan användas med iPhone och Android smarttelefoner. Försäkra dig om, att du har minst följande version av operativsystemet: iOS 15 eller Android 8.0.
Såhär granskar du operativsystemversionen:
Såhär uppdaterar du operativsystemet:
Notera! Av säkerhetsskäl kan appen S-mobil tas i bruk endast i Finland.
Förmånen kan synas i förväg för att säkerställa att du får information om den kommande förmånen i god tid. Knappen för att lösa in förmånen är grön när den är tillgänglig för inlösen.
Du kan ladda ned S-mobil i appbutiken och registrera dig som användare från början, precis som du har gjort tidigare i din andra enhet. Antalet enheter är inte begränsat i S-mobil, utan du kan vara registrerad i flera samtidigt.
Om du aktiverar S-mobil med S-Bankens bankkoder är det bäst att du tar bort onödiga enheter efter aktiveringen: Jag / Identifiering / Inaktivera.
Meddelandena från S-mobil hanteras från S-mobilens inställningar.
Du kan antingen stänga av alla meddelanden eller välja att endast få vissa meddelanden, till exempel information om nya elektroniska kvitton eller förmåner.
De förmåner som erbjuds i S-mobil syns också på S-användarkontot, där du är inloggad som ägarkund, under avsnittet “Förmåner och tips”: https://s-kayttajatili.fi/sv/formaner. Du kan lösa in förmånerna genom att logga in på dessa sidor med din mobila enhet.
S-Banken har begränsat användningen och uppdateringsmöjligheterna för S-mobil utomlands för att förhindra missbruk enligt följande:
1. Begränsningar för nedladdning av S-mobil
Du kan bara ladda ner S-mobil som en ny app när telefonens landsinställning är Finland (inklusive Åland) och du befinner dig fysiskt i Finland.
2. Begränsningar för uppdatering av S-mobil
Du kan bara uppdatera S-mobils appversion när telefonens landsinställning är Finland, Sverige eller Estland. Genom att ändra telefonens landsinställning till något av dessa länder kan du uppdatera appen även om du är utomlands.
Ändra landsinställningen i appbutiken:
iOS: App Store – Konto – Välj dig själv -> Land/region -> Ändra land eller region -> Välj land eller region för butiken som överensstämmer med din betalningsadress -> Finland
Android: Play Butik – Öppna Google Play Butik på din Android-enhet -> Profilbild -> Inställningar -> Allmänt -> Konto- och enhetsinställningar -> Land och profiler -> Välj det land du vill lägga till ett konto för -> Lägg till en betalningsmetod för det landet enligt instruktionerna på skärmen
För att få S-gruppens nyhetsbrev till din nya e-postadress följer du dessa steg:
Till exempel kan bonusinformation och andra personliga meddelanden endast skickas till en bekräftad e-postadress.
Genom att bekräfta säkerställer du att endast du har åtkomst till e-postadressen som finns i dina kunduppgifter.
Du kan bekräfta din e-postadress antingen i S-mobilappen eller samtidigt när du skapar ett S-användarkonto.
Om din e-postadress ännu inte har bekräftats, klicka på “Bekräfta” -knappen i dina kontoinställningar. Vi skickar sedan en bekräftelsekod till din e-postadress, som du anger i tjänsten för bekräftelseändamål.
Om du har lämnat en officiell flyttningsanmälan till befolkningsdatasystemet och inte har ett giltigt förbud mot utlämnande av adressuppgifter i befolkningsdatasystemet, så uppdateras adressuppgiften automatiskt hos oss.
Du kan underhålla e-postadressen och telefonnumret och till dessa anknutna marknadsföringstillstånd på S-användarkonto och i S-mobilappen (inloggad med S-Bankens bankkoder).
Om du har lämnat en officiell flyttningsanmälan till befolkningsdatasystemet och inte har ett giltigt förbud mot utlämnande av adressuppgifter i befolkningsdatasystemet, så uppdateras adressuppgiften automatiskt hos oss.
Automatisk uppdatering av uppgifterna är dock inte möjlig om du har ett förbud mot uppdatering av kundregister eller en spärrmarkering i befolkningsdatasystemet, eller om dina kunduppgifter hos oss är bristfälliga (t.ex. personbeteckning saknas). Då kan du göra enligt följande:
Observera, att du efter en namnändring själv ska beställa ett S-Förmånskort på det nya namnet. Du kan beställa kontantkort i Oma S-kanava. Om ditt kort har betalegenskaper, kan du beställa det nya kortet via S-bankens webbank i korts uppgifter eller genom att skicka ett meddelande. För det nya betalkortet debiteras en avgift enligt S-Bankens servicetariff.
Din e-postadress eller ditt mobiltelefonnummer kan du själv uppdatera på S-användarkonto eller i S-mobil.
Som huvudmedlem i din ägarkundshushåll kan du radera personen från ditt hushåll på ditt S-användarkonto i Mina uppgifter -avsnitt. Du bör meddela den person vars parallellkort har raderats från hushållet om att rätten till S-Förmånskort och andra ägarkundsförmåner inte längre gäller.
Som medlem i ett ägarkundshushåll kan du själv lämna ägarkundshushållet på S-användarkonto eller genom att ringa S-gruppens ägarkundstjänst tfn 010 76 5859 må-fr kl. 9-16 (mta/lna).
Obs! Radering från ägarkundshushåll innebär inte att S-Bankens produkter och tjänster slutar automatiskt, men ägarkundsförmånerna från dem upphör. Eventuella dispositionsrätt till kontot och kort med betalningsegenskap skall sägas upp separat. Mera information från S-Banken.
Om du vill begränsa kommunikation från S-gruppen och våra samarbetspartner som är baserad på S-gruppens ägarkunds- och kundregister, kan du enligt eget val spärra separata direktutskick, marknadsföring per telefon, undersökningsenkäter eller all marknadsföring.
Du kan styra användandet av dina kunduppgifter för kommunikation på ditt S-användarkonto eller genom att kontakta S-gruppens ägarkundstjänst tfn 010 76 5859 må-fr kl. 9-16 (mta/lna). Genom att välja spärr av separata direktutskick får du inga andra direktutskick som levereras per post. En spärr mot undersökningsenkäter spärrar alla enkäter, också alla panelenkäter. Om du väljer att spärra marknadsföring förbjuder du all direktreklam och alla undersökningsenkäter, och får då som ägarkund bara officiella meddelanden som anknyter till medlemskapet i handelslaget.
S-Förmånskorten som tillhör de andra personerna i ägarkundshushållet är också försedda med en unik 10-siffrig kod. Det är kundnumret som familjemedlemmarna använder på samma sätt som ägarkunden använder sitt medlemsnummer.
På S-Förmånskortet står medlems-/kundnumret efter handelslagets namn. Medlems-/kundnumret är inte lika med kortnumret som står ovanför kortinnehavarens namn.
De fyra första siffrorna i medlems-/kundnumret änger handelslaget och de sex sista är det individuella medlems-/kundnumret. Sifferseriens format är alltså 4 + 6 siffror.
Vi underlättar vardagen för alla våra ägarkunder som använder digitala tjänster genom att automatiskt spara deras kvitton i digital form. Det innebär att även om det fysiska kvittot försvinner, har du fortfarande tillgång till en digital kopia när du behöver den. Till exempel gör detta eventuella returer smidiga.
Ett kvitto som har sparats i kvittoarkivet är i praktiken bara en digital kopia av det kvitto du fått i kassan. Ett kvitto som sparats i kvittoarkivet uppfyller också det lagstadgade kravet på att tillhandahålla ett kvitto.
Ja. På S-användarkonto.fi kan du avaktivera kvittoarkivet helt eller ta bort enskilda kvitton.
Om du helt avaktiverar det elektroniska kvittoarkivet, sparas varken dina inköps- eller garantikvitton längre i arkivet. De kvitton som har samlats fram till dess raderas också permanent.
Efter detta får du ett papperskvitto vid kassan, vilket innebär att den eventuellt tidigare använda papperslösa tjänsten upphör.
Bra att veta:
Kvittoarkivet är en integrerad del av de digitala tjänster som erbjuds till S-gruppens ägarkunder. Arkivet aktiveras när du godkänner användarvillkoren för de digitala tjänsterna. Ett kvitto som sparats i arkivet uppfyller även lagens krav på kvittoskyldighet.
Kvittoarkivet är i praktiken bara ett sätt att lagra kvitton digitalt som annars automatiskt skulle skrivas ut vid kassan. Kvittona lagras inte på din enhet; du kan bara se dem i dina personuppgifter på S-mobil och S-användarkonto. De tar alltså inte upp någon plats på din enhet.
Du får automatiskt elektroniska kassa- och garantikvitton för inköp som är registrerade med S-Förmånskort på följande platser: S-kaupat.fi, S-market, Prisma, Sale, Alepa, Food Market Herkku, Prisma Rauta, Sokos, Emotion och ABC.
Obs. För tillfället kan elektroniska kvitton endast erhållas från fysiska butiker i Finland och från S-kaupat.fi. Kvitton från andra webbutiker samlas för närvarande inte in i kvittoarkivet hos S-gruppen.
Endast kvitton för inköp lagras i kvittoarkivet, kvitton för insättningar eller uttag i kassan arkiveras inte där.
Du kan avstå från papperskvitton om du har ett S-Förmånskort Visa eller en NFC-kompatibel S-Förmånskort i S-mobil.
Gör så här:
Kontakta antingen inköpsstället eller S-gruppens ägarkundservice på telefonnummer 010 76 5859 mån-fre 9–16 (mta/lna).
Kvittoarkivet är en förmån för ägarkunder, så dess användning är knuten till att tillhöra ett ägarkundshushåll.
Om du ger upp ditt medlemskap eller lämnar ägarkundshushållet upphör dina rättigheter till ägarkundsförmåner.
Även om din tillgång till kvittoarkivet upphör, är garantin för de produkter du har köpt normalt giltig fram till garantitidens slut.
Kassa- och garantikvitton är personliga. Varje familjemedlem som är ansluten till ägarkundshushållet ser endast sina egna kassa- och garantikvitton för köp som gjorts med deras eget S-Förmånskort.
Tjänsten “Mina köp” finns i avsnittet för S-Förmånskort / Bonus och inköp i S-mobilappen. Där kan du följa din personliga konsumtion under den senaste månaden eller året.
I tjänsten ser du dina exakta köpuppgifter och kan nu även dela dem med de andra i ditt ägarkundshushåll som väljer att dela sina köpuppgifter med dig. I praktiken bjuder ägarkundshushållets huvudmedlem in de andra myndiga medlemmarna i ägarkundshushållet att följa med de gemensamma inköpen via Familjedelning. Den som har fått en inbjudan kan antingen ansluta sig till delning av köpuppgifter eller låta bli att ansluta sig. Inbjudan skickas via tjänsten Mina köp och därför ska tjänsten tas i bruk innan man kan ansluta sig till Familjedelning.
Vilken information delar jag och med vem?
Du delar all den exakta information om inköp som du själv ser i tjänsten Mina inköp. Du delar ditt namn och din exakta inköpsinformation med de andra i ditt ägarkundshushåll och som har godkänt delning av sina köpuppgifter och anslutit sig till Familjedelning. Då du ansluter dig till Familjedelning visas dina köpuppgifter retroaktivt för ett år. Du kan när som helst granska de som är med i Familjedelningen via inställningarna i tjänsten Mina köp.
Köpuppgifterna specificerar inte vems köp det är fråga om.
I delen Bonus bibehålls köptransaktionerna tillsvidare i sin nuvarande form, dvs. huvudmedlemmen ser hela ägarkundshushållets köptransaktioner på slutsummans nivå, men de andra ser bara sina egna köptransaktioner.
Går det att hindra delning av vissa köptransaktioner?
När du delar dina köpuppgifter inom ditt ägarkundshushåll delar du alla de exakta köpuppgifter som du själv kan se i tjänsten Mina köp. Du kan inte hindra att uppgifter om enskilda köp visas i tjänsten. Om du inte vill att de andra i ditt ägarkundshushåll ska se dina köpuppgifter kan du avvisa inbjudan till Familjedelning eller avsluta delningen av köpuppgifter senare genom att lämna Familjedelningen.
Hur kan jag avsluta delningen av mina köpuppgifter i tjänsten Mina köp?
I egenskap av huvudmedlem i ett ägarkundshushåll administrerar du Familjedelningen och kan då du vill via inställningarna avsluta delningen av köpuppgifter för hela ägarkundshushållet.
Om du däremot har inbjudits att dela dina köpuppgifter kan du via inställningarna lämna Familjedelningen. Då syns dina köpuppgifter inte längre bland de gemensamma köpuppgifterna, men delningen av köpuppgifter mellan de andra personerna som har anslutit sig till Familjedelning fortsätter.
För tillfället kan man bara dela köpuppgifter inom samma ägarkundshushåll. Om vi vill dela köpuppgifter med varandra måste vi ansluta oss till samma ägarkundshushåll. Det går att göra ändringar i ägarkundshushållet via S-användarkontot eller vid en Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkt (hitta närmaste och boka tid), där man kan skicka en inbjudan per e-post till en annan person för att ansluta dem till ägarkundshushållet. Inbjudan godkänns med bankkoder.
Ur kundens synvinkel är det mest åskådligt att jämföra så kallade normalprissatta produkter med varandra och med den metoden blir jämförelsen så objektiv som möjligt.
Matkorgsjämförelsen beaktar produkterbjudanden som gäller alla kunder, även utan stamkundskort.
Mängdrabatter eller rabatter, som är direkt stamkundsanknutna, tas däremot inte med i matkorgsjämförelsen. Så kallade mängdrabatter (t.ex. 5 produkter för 2 euro) har inte beaktats i tjänsten, det går endast att jämföra priserna för en produkt. I matkorgsjämförelsen beaktas inte heller de förmåner som eventuella kundprogram ger, såsom Bonus eller Plussa eller erbjudanden för stamkunder.
Tjänsten hämtar prisuppgifterna från nätet, tjänsten kan således inte beakta exempelvis butiksspecifika rabatter i närbutikerna. Rabatter kan variera dagligen. Dessutom kan de olika aktörerna ha olika sorts rabatter, och rabatter är svåra att tolka så att de blir jämförbara. Därför blir det tydligast att beräkna utifrån listpriser.
Vår verksamhet i S-gruppen baseras på en ständigt förmånlig prisnivå – och Bonus därtill. Ständigt förmånliga priser är för oss en bestående modell och kundernas förmån. Butikskedjorna har olika slags förmånsprogram.
För närvarande har alla prisuppgifter och butiker, som finns öppet tillgängliga på nätet tagits med i tjänsten. Detta är ännu inte möjligt för alla butiker. Vi kan endast jämföra S-gruppens och K-gruppens butiker, vars prisuppgifter finns öppet på nätet.
Ju mer omfattande det går att jämföra produkter, desto mer betydelse får matkorgsjämförelsen.
Syftet är att tjänsten ska kunna jämföra alla inköp, som kunden gjort under de 12 senaste månaderna. För varje enskilt fall finns det dock inte jämförbara referensprodukter, som har ett aktuellt pris, i den andra butikens sortiment. Alla butiker har inte motsvarigheter till alla inköp, så Prisjämföraren visar på ett transparent sätt, hur stor andel av inköpen som är jämförbara samt ger en ungefärlig simulerad beräkning av alla inköpen.
Matkorgsjämforelsen visar produkterna i den ordning, där det är störst prisskillnad. För att garantera tjänstens transparens och tillförlitlighet tas det endast med produkter som verkligen är sinsemellan jämförbara. Tjänsten visar endast produkter, som är sinsemellan jämförbara och som finns i båda butikerna.
Till exempel har frukt, grönsaker och produkter bakom servicediskar, vilka behöver vägas, sina egna EAN-koder, som ofta till och med är butiksspecifika. Därför är inte sådana produkter jämförbara med varandra i samma utsträckning, som till exempel förpackade torra varor.
I S-gruppens ägarkunds- och kundregister lagras uppgifter om handelslagets ägarkunder och de kunder som anmälts till deras ägarkundshushåll. I registret lagras bl.a. de uppgifter som kunden har gett på ägarkundsavtalet: namn, personnummer, kontaktuppgifter för anslutningen till handelslaget samt information som getts senare genom kommunikation, t.ex. om tjänster som beställts – handelslagets nyhetsbrev mm.
Från och med maj 2014 har man i S-gruppens ägarkunds- och kundregister kunnat lagra uppgifter på produktnivå om inköp som gjorts av kunder som använt S-Förmånskort. Inledningsvis kommer endast vissa kedjor (Sokos, Emotion och S-gruppens webbutiker) att leverera inköpsdata på produktnivå till registret, medan en del (bl.a. S-market, Prisma, Sale, Alepa, Food Market Herkku, ABC) levererar uppgifter på produktgruppsnivå. De andra verksamhetsställena (bl.a. samarbetspartnerna) levererar som tidigare information om slutsumman på kvittot. Uppgifter om inköp samlas för kalkylering och utbetalning av Bonus och andra förmåner som betalas kontant, för allokering av marknadsföring och utveckling av affärsverksamheten. I registret finns det också information om utbetald Bonus och andra förmåner som betalts kontant samt adresser för betalningarna av förmåner.
Uppgifter som anknyter till kundrelationen med S-Banken hanteras i S-Bankens kundregister (www.s-banken.fi)
Utförligare information om de personuppgifter som behandlas i S-gruppens ägarkundssystem och deras användningsändamål samt om dina rättigheter finns i dataskyddsinformationen om S-gruppens ägarkunds- och kundregister på www.s-kanava.fi/dataskydd. Dataskyddsbeskrivningen för S-gruppens ägarkunds- och kundregister finns på Ägarkunds- och kundregister – S-kanava
Ägarkundsdata (grunduppgifterna om ägarkunden, uppgifterna om köphistoria) används för beräkning av Bonus, betalningssättsförmånen och återbäring av överskott, för hantering av medlemsadministration, allokering av kommunikation samt för utveckling av utbudet av förmåner och av verksamhetsnätet.
Som hjälpmedel vid riktandet av kommunikation används bl.a. inköpdata samt uppgifter som kunden har gett på sitt ägarkundsavtal eller senare.
I S-gruppen hanteras uppgifter om kunder som har anslutit sig till ägarkundsystemet. Vi använder uppgifterna som samlats in till förmån för ägarkunderna genom att producera tjänster och förmåner.
Ägarkundsdata (grunduppgifterna om ägarkunden, uppgifterna om köphistoria) används för beräkning av Bonus, betalningssättsförmånen och återbäring av överskott, för hantering av handelslagets medlemsadministration, riktande av kundkommunikation samt för utveckling av förmånsutbudet och verksamhetsnätet.
Som hjälpmedel vid riktandet av kommunikation används bl.a. inköpdata samt uppgifter som kunden har gett på sitt ägarkundsavtal eller senare. Uppgifterna i registret kan också utnyttjas vid planering och utveckling av affärsverksamheten. På basis av inköpsdata arkiveras också garantikvittona för alla produkter med garanti som du har köpt automatiskt i elektroniskt format på ditt S-användarkonto och i S-mobilappen.
Ägarkunderna har nytta av att inköpsdata överlåts: utom Bonus, betalningssättsförmån och återbäring av överskott får de kommunikation och ett utbud av tjänster och förmåner samt verksamhetsställen som bättre motsvarar det verkliga behovet.
Du får mer information om uppgifterna som samlas och hur de används i registerbeskrivningen här: Ägarkunds- och kundregister – S-kanava
Du kan välja mellan två alternativ:
Ja, du kan förbjuda att specificerade köpuppgifter utnyttjas, i Mina uppgifter på ditt S-användarkonto. Då används köpuppgifter på kvittots slutsummanivå.
Du kan dock samla in Bonus även om du förbjuder utnyttjande av specificerade köpuppgifter.
När du ansluter dig som ägarkund öppnas ett konto åt dig i S-Banken för utbetalning av Bonus och andra ekonomiska förmåner. Du blir således även kund i S-Banken.
S-Banken, liksom alla andra banker, är skyldig att fråga dig olika uppgifter för att säkerställa säkerheten och smidigheten i din bankaffär. Läs mer på S-Bankens webbplats.
Ägarkunden och alla andra personer i ägarkundshushåll betalar varken månads- eller årsavgifter för S-Kontot. Samma person kan ha flera S-Konton. Man kan också ge andra personer dispositionsrätt till ett S-Konto. Ägarkunden och alla andra personer i ägarkundshushållet kan öppna S-Konton. S-Konton som innehas av minderåriga ska öppnas av dessas intressebevakare. Mer information om S-Kontot hittar du på S-Bankens webbplats.
Ägarkunder och alla andra personer i ägarkundshushåll betalar varken månads– eller årsavgifter för S-Kontot. S-Bankens servicetariff hittar du på S-Bankens webbplats.
Saldot och transaktionerna på ditt S-Konto kan du se:
Att Bonus betalas in på ett konto i S-Banken är bekvämt och praktiskt också för ägarkunden: Bonus som betalas in på kontot blir inte gammal och växer med ränta på kontot. Ägarkunden betalar varken års– eller månadsavgifter för kontot i S-Banken.
Varför kan inte Bonus styras till ett konto i någon annan bank än S-Banken?
Utbetalning av Bonus och andra förmåner som betalas i pengar till konton i ett penninginstitut som ägs av S-gruppen är ur handelslagets synpunkt det klart förmånligaste sättet att betala ut de förmåner som tillkommer ägarkunderna. Inom S-gruppen strävar man alltid till så kostnadseffektiva lösningar som möjligt med syftet att maximera ägarkundens nytta av verksamheten. Att styra utbetalningen av Bonus till konton i andra banker skulle förutsätta ändringar i systemen och därmed förorsaka kostnader.
Som regel gäller, att betalningssättsförmånen beräknas på inköpets slutsumma. Det finns ändå vissa undantag. Betalningssättsförmån beviljas inte på inköp av tobaks- eller alkoholinköp samt förmedlingsprodukter, t.ex. penningspel. Inköp av service, tillbehör och reservdelar ger betalningssättsförmån inom bilhandeln. däremot inte köp av bil. Vid S-Järnmarket får man betalningssättsförmån för de inköp som berättigar till Bonus.
Du får inte betalningssättsförmån på inköp i S-gruppens verksamhetsställen i utlandet eller i företag utanför S-gruppen, t.ex. samarbetspartner.
Betalningssättsförmånen kan man följa upp t.ex. i appen S-mobil och på s-användarkonto.fi. Betalningssättsförmånen som ägarkundhushållet har samlat in för månadens inköp betalas i likhet med Bonus på huvudmedlemmens konto i S-Banken.
Betalningssättsförmån får du på totalbeloppet av inköp vid S-gruppens verksamhetsställen i Finland som betalas med S-Förmånskort Visa. Man får betalningssättsförmån oberoende av om inköpen debiterar ett bankkonto eller ett kreditkonto.
Läs mer om S-Bankens konton här.
Bonus på dina inköp kan samlas med mobil när du användar S-mobilappens digitala S-Förmånskortet eller S-Förmånskortets streckkod. Bonus kan samlas även med ABC-mobil.
Yhteishyvä/Samarbete är ett medium för alla ägarkunder i handelslagen och tidningen är en kundförmån för våra ägarkunder.
Yhteishyvä/Samarbete är tillgänglig för alla ägarkunder i de fysiska matbutikerna och i matbutiken på nätet och du kan ta ett exemplar i samband med shoppingturen. Yhteishyvä/Samarbete är gratis för ägarkunder.
En andelsinsats är en investering på 100 euro som gör dig till en ägarkund i ett handelslag. Det ger dig rätten till ditt eget S-Förmånskort, som ger tillgång till alla förmåner för delägare, såsom Bonus på dina inköp och rabatterade priser på många produkter och tjänster.
Om du någon gång bestämmer dig för att avstå från ägarkundsrelationen får du naturligtvis tillbaka den betalda andelsinsatsen.
Ja, det kan du! Du kan bli ägarkund genom att skaffa ett S-Förmånskort och betala andelsinsatsen i mindre delbetalningar. Minsta betalning vid anslutningen är 20 euro.
Om du väljer att betala andelsinsatsen i delar, används de intjänade inköpsförmånerna, såsom Bonus och eventuell 0,5 % betalningsförmån för inköp beltada med S-Förmånskortet, först för att betala andelsinsatsen till fullo. Detta fortsätter tills hela andelsinsatsen på 100 euro har betalats.
När du har betalat hela andelsinsatsen får du Bonus och betalningsförmånen direkt till dig själv, och du kan använda dem precis som du vill.
Om andelsinsatsen inte har betalats i sin helhet och du vill betala det återstående beloppet, kan du göra det genom att logga in på dina egna kunduppgifter på webbadressen S-användarkonto.fi eller genom att besöka närmaste Ägarkundstjänst och S-Banken -servicepunkt (sök närmaste och boka tid).
Om andelsinsatsen inte har betalats i sin helhet inom utsatt tid, måste tyvärr handelslaget enligt sina regler avsluta ägarkundsrelationen. Vanligtvis är betalningstiden för andelsinsatsen i handelslaget två år.
En gång om året kan handelslaget betala ränta på andelsinsatsen om föregående års resultat tillåter det. Räntan betalas till ägarkunderna som har betalat hela sin andelsinsats före föregående års slut.
Beslutet om att betala ränta fattas av handelslagets fullmäktige, som väljs av ägarkunderna.
Handelslaget kan en gång om året betala ut återbäring av överskott till sina ägarkunder utöver Bonus, om resultatet tillåter det. Beslut om utbetalningnen fattas årligen av handelslaget fullmäktige.
Återbäringen av överskott beräknas som en procentandel av ägarkundens inköp under det föregående året vid handelslagets egna verksamhetsställen.
På handelslagets egna webbsidor kan du få reda på om ditt handelslag betalar återbäring av överskott. Länkar till handelslagets webbsidor hittar du här.
För att få din insamlade Bonus och andra kontantutbetalda förmåner behöver du ett konto hos S-Banken. Öppna enkelt ett S-Konto via vår webbtjänst och beställ samtidigt ett S-Förmånskort Visa Debit och webbankskoder. För våra ägarkunder är alla dessa tjänster avgiftsfria. Kortet och webbankskoderna skickas per post inom cirka två veckor. Så här gör du: