Säkerställ att du använder den nyaste versionen av S-mobil, för att kunna lägga till ditt S-Förmånskort i Apple Plånbok.
Du får med din iPhone eller Apple Watch samma ägarkundsförmåner som med ett fysiskt S‑Förmånskort:
S‑Förmånskort i Apple Plånbok kan användas på följande av S-gruppens verksamhetsställen: Prisma, S-market, Sale, Alepa, ABC Market, ABC Restaurang, Food Market Delikatessen, Sokos, Emotion, Prisma Rauta och S-Rauta.
I andra restauranger, caféer, hotell eller hos våra partners är det ännu inte möjligt att registrera Bonus eller dra nytta av ägarkundsförmåner med S-Förmånskortet i Apple Wallet, så vänligen ha ditt fysiska S-Förmånskort till hands.
Glöm inte att lägga till din S-Förmånskort Visa i Apple Pay för enkel betalning. Du får även 0,5 % bonus när du betalar med S-Etukortti Visa via Apple Pay på S-gruppens verksamhetställen.
Logga in i S-mobil och gå till avsnittet Jag.
Lägg till S-Förmånskortet i Apple Plånbok.
Slutför tillägget av S-Förmånskortet genom att trycka på ”Lägg till” -knappen. Håll kvar standardinställningarna för kortet.
Dubbelklicka på hem-/sidoknappen i iPhone eller Apple Watch och identifiera dig i Apple Plånbok.
Håll din iPhone eller Apple Watch nära betalterminalens avläsare. Betalterminalen meddelar när S-Förmånskortet har lästs.
Betala på önskat sätt.
För att titta på denna video måste du acceptera tredjepartscookies
Ibruktagning
För att titta på denna video måste du acceptera tredjepartscookies
Användning
Innan du ska betala kan du gå in i Apple Plånbok och ändra inställningarna för S-Förmånskortet:
OBS! För att säkerställa att S-Förmånskortet fungerar, inaktivera inte den översta inställningen ”Uppdatera automatiskt”, utan inaktivera endast den nedersta inställningen ”Automatiskt val”.
I Apple Plånbok finns betalkort separat från andra kort som kundkort och biljetter. Därför måste du lägga till S-Förmånskortet i Apple Plånbok för att kunna samla Bonus, och ett betalkort för att kunna betala med Apple Pay.
Du kan inte få Bonus och andra ägarkundsförmåner genom att endast betala med S-Förmånskortet Visa och Apple Pay. Funktionen för att lägga till vardera kort erbjuds i S-mobil i anslutning till funktionen för att lägga till S-Förmånskortet eller S-Förmånskortet Visa. Du kan lägga till S-Förmånskortet i Apple Plånbok i avsnittet Jag i S-mobil.
Om du inte vill ha Bonus för ett visst köp, till exempel för att du betalar med ett företagskort, kan du före du betalar ändra S-Förmånskortets inställningar i Apple Plånbok:
Om du inte hittar vad du letar efter på vår webbplats kan du även ringa oss på tel. 010 76 5859 (må-fr 9-16, mta/lna).
S-Förmånskortet i Apple Plånbok fungerar även i självbetjäningskassorna. Att samla Bonus med S-Förmånskortet i Apple Plånbok är inledningsvis möjligt i följande kedjor: Prisma, S-market, Alepa, Sale, Food Market Delikatessen, ABC Market, ABC Ravintola, Sokos, Emotion, S-Rauta och Prisma Rauta.
Ja, det kan du. Bonus och förmåner samlas även när du använder Apple Watch, följ dessa steg:
Observera:
När kortinnehavaren loggar in själv med egna webbankskoder i S-mobil går det att lägga till S-Förmånskortet i Apple Plånbok i avsnittet Jag i S-mobil.
Om det inte går att aktivera S-mobil t.ex. på grund av bristfälliga kunduppgifter är det bäst att kontakta vår kundtjänst på tfn 010 76 5859 (må–fr 9–16 msa/lna).
Lös in mobilkuponger på normalt sätt så att du visar den öppnade kupongen i kassan och trycka på ”Lös in kupong” innan du betalar.
Kontrollera att du har uppdaterat S-mobil till den nyaste versionen av appen, för att kunna lägga till ditt S-Förmånskort i Apple Plånbok i avsnittet Jag.
Kontrollera att du lagt till ditt S-Förmånskort i Apple Plånbok. Du kan lägga till S-Förmånskort i avsnittet Jag i S-mobil eller i vyn för S-Förmånskortets streckkod.
Om allt är i sin ordning men registrering av Bonus inte lyckas kan det hända att betalterminalen inte har uppdaterats för att kunna avläsa Apple Plånbok. Vi ber dig att meddela detta genast till försäljaren i kassan, så att vi kan uppdatera betalterminalen i fråga så snart som möjligt. Då ska Bonus registreras på något annat sätt, t.ex. med S-Förmånskortets streckkod som finns i S-mobil.
Nej. S-Förmånskort avläses från Apple Plånbok med hjälp av NFC-teknik och mellan betalterminalen och din iPhone eller Apple Watch.
Du kan lägga till S-Förmånskort i Apple Plånbok med en iPhone vars operativsystemversion är åtminstone iOS 15 och iPhonen bör ha den nyaste versionen av S-mobil. Därefter kan du dessutom använda S-Förmånskort med Apple Watch, om du använder synkronisering mellan iPhone och Apple Watch.
Även om du kan använda S-mobil med t.ex. iPad, kan du inte använda iPad för att lägga till S-Förmånskort i Apple Plånbok, eftersom iPad saknar appen. Det är inte heller möjligt att se S-Förmånskort i Plånbok med en iPad.
Tjänsten Plocka och skanna är inte tillgänglig med S-Förmånskortet i Apple Plånbok. Du kan använda skannern med det fysiska S-Förmånskortet.
I Apple Plånbok finns betalkort separat från andra kort som kundkort och biljetter. Om du har S-Förmånskort Visa-kortet som betalkort och S-Förmånskortet som kundkort är allt i sin ordning och du kan först registrera Bonus för ditt köp och därefter betala med S-Förmånskortet Visa, precis som med ett fysiskt kort.
Om du har flera S-Förmånskort Visa eller ett kombinationskort, kan du separat lägga till vardera som betalkort i Plånbok.
Ja, S-Förmånskortet som behövs för att samla Bonus och S-Förmånskortet Visa som behövs för att betala är i praktiken två olika kort i Apple Plånbok. Om du vill kan du alltså samla Bonus med S-Förmånskortet i Apple Plånbok och betala ditt inköp med kontanter, presentkort eller ett annat betalkort i Apple Plånbok.
När du betalar med S-Bankens betalkort på S-gruppens verksamhetsställen får du dock betalningssättsförmånen på 0,5 % utöver Bonusen, även via Apple Pay.
Vi uppdaterar till exempel ändringar i namnuppgifter och uppgiften om aktivering av papperslös ärendehantering till S-Förmånskortet i Apple Plånbok nästan omedelbart. Kontrollera därför att du aktiverat automatiska uppdateringar för S-Förmånskortet i Apple Plånbok. Om du inte ännu har aktiverat dem, aktivera dem och vänta en stund.
Om uppgifterna trots detta inte uppdateras kan du kontakta vår kundtjänst.
Om du inte har aktiverat automatiska uppdateringar för S-Förmånskortet, upphör kortet att gälla efter en viss tid. Aktivera först automatiska uppdateringar, sedan kan du fortsätta att använda kortet.
Om det fortfarande står att kortet är ogiltigt, ska du ta det bort helt och lägga till det från S-mobil från början.
Kontrollera först om S-Förmånskortet har överförts till avsnittet för ogiltiga kort i Plånbok. Om du inte har aktiverat automatiska uppdateringar för S-Förmånskortet, upphör kortet att gälla efter en viss tid. Om kortet har överförts till ogiltiga kort kan du genom att först aktivera automatiska uppdateringar för kortet börja använda det igen.
Om det fortfarande står att kortet är ogiltigt, ska du ta det bort helt och lägga till det från S-mobil från början.