MINA KÖP, MINA VERKTYG

Nyttig information om dina inköp.

Vad är tjänsten Mina köp?

I tjänsten Mina köp får du mycket intressant och användbar information om dina inköp. Prova till exempel Prisjämföraren eller Kalkylatorn för inhemskt ursprung. Eller vill du veta hur många plastpåsar du har köpt det senaste året? Bekanta dig med tjänsten Mina köp, du hittar den i appen S-mobil.

Vilka är de vanligaste produkter i din matkorg?

I avsnittet Inköpen kan du se vilka produkter du har köpt mest den här månaden eller förra året. Vill du till exempel veta hur många plastpåsar du har köpt det senaste året?

Se näringsinnehållet i dina matinköp.

Näringskalkylatorn avslöjar ärligt näringsvärdena i dina matinköp. Extra kalorier, salt och fett kan komma från överraskande produkter.

Kalkylatorn har utvecklats tillsammans med Finlands ledande nutritionister och de rekommenderade värdena är baserade på finska näringsrekommendationer, Fineli-databasen och Europaparlamentets och rådets förordning.

Hur inhemsk är din matkorg?

Med Kalkylatorn för matens inhemska ursprung kan du försäkra dig om att råvarorna och produktionen av de livsmedel du köper faktiskt är inhemska. Du kan enkelt se informationen även för en enskild produkt.

Se klimatpåverkan och koldioxidavtryck i din matkorg.

Med Kalkylatorn för matens koldioxidavtryck kan du se varifrån koldioxidavtrycket kommer i din matkorg, vilka produktgrupper som är de största bidragsgivarna och hur du kan enkelt minska ditt koldioxidfotavtryck.

Kalkylatorn för koldioxidavtryck har utvecklats tillsammans med experterna från Naturresursinstitutet (Luke).

De produktgruppsspecifika klimateffekterna baseras på de senaste tillgängliga forskningsdata.

Jämför dina grönsaksinköp med den dagliga rekommendationen.

Grönsakskalkylatorn visar hur många kilo färsk frukt och grönsaker du har köpt under året. Du kan också se dina genomsnittliga grönsaksinköp på daglig basis.

Se om dina grönsaksinköp överstiger den dagliga rekommendationen på ett halvt kilo!

FAMILJEDELNING
INFORMATION ÄVEN OM GEMENSAMMA INKÖP

Som standard visar tjänsten Mina köp dig endast information om dina egna, personliga köp. Om flera personer i ditt hushåll handlar mat lönar det sig att ta i bruk Familjedelning. Då kan ni se resultaten också av gemensamma inköp.

Om du är huvudmedlemmen i ägarkundshushållet kan du aktivera Familjedelning i tjänsten Mina köp och bjuda in andra vuxna i samma hushåll att gå med. Alla inbjudna kan välja om de vill tacka ja till inbjudan eller inte.

Ta i bruk Familjedelning

Ofta ställda frågor om tjänsten Mina köp

  • Tjänsten Mina köp är riktad till alla ägarkunder. I tjänsten Mina köp ser du på produktgrupps- och produktnivå vad, var och när du har köpt under det innevarande året. Köpuppgifterna visas per produktgrupp, såsom ost, grönsaker, öl, färsk fisk, choklad osv. Mina köp -tjänsten hittar du i S-mobil. 

    I det inledande skedet visas i tjänsten dina köp på Prisma, S-market, Sale, Alepa, ABC och Kodin Terra. Köp inom övriga kedjor och i webbutiker (t.ex. Sokos, Emotion) introduceras stegvis i tjänsten. 

    Uppgifter om köp på hotell och restauranger samt hos våra samarbetspartner samlas in i S-gruppens ägarkunds- och kundregister enbart på kvittots slutsummanivå. Därför kommer de inte att läggas ut i tjänsten Mina köp.

  • I tjänsten Mina köp ser du dina exakta köpuppgifter och kan nu även dela dem med de andra i ditt ägarkundshushåll som väljer att dela sina köpuppgifter med dig. I praktiken bjuder ägarkundshushållets huvudmedlem in de andra myndiga medlemmarna i ägarkundshushållet att följa med de gemensamma inköpen via Familjedelning. Den som har fått en inbjudan kan antingen ansluta sig till delning av köpuppgifter eller låta bli att ansluta sig. Inbjudan skickas via tjänsten Mina köp och därför ska tjänsten tas i bruk innan man kan ansluta sig till Familjedelning. 

    Vilken information delar jag och med vem? 

    Du delar all den exakta information om inköp som du själv ser i tjänsten Mina inköp. Du delar ditt namn och din exakta inköpsinformation med de andra i ditt ägarkundshushåll och som har godkänt delning av sina köpuppgifter och anslutit sig till Familjedelning. Då du ansluter dig till Familjedelning visas dina köpuppgifter retroaktivt för ett år. Du kan när som helst granska de som är med i Familjedelningen via inställningarna i tjänsten Mina köp. 

    Köpuppgifterna specificerar inte vems köp det är fråga om. 

    I delen bonus bibehålls köptransaktionerna tillsvidare i sin nuvarande form, dvs. huvudmedlemmen ser hela ägarkundshushållets köptransaktioner på slutsummans nivå, men de andra ser bara sina egna köptransaktioner. 

    Går det att hindra delning av vissa köptransaktioner? 

    När du delar dina köpuppgifter inom ditt ägarkundshushåll delar du alla de exakta köpuppgifter som du själv kan se i tjänsten Mina köp. Du kan inte hindra att uppgifter om enskilda köp visas i tjänsten. Om du inte vill att de andra i ditt ägarkundshushåll ska se dina köpuppgifter kan du avvisa inbjudan till Familjedelning eller avsluta delningen av köpuppgifter senare genom att lämna Familjedelningen. 

    Hur kan jag avsluta delningen av mina köpuppgifter i tjänsten Mina köp? 

    I egenskap av huvudmedlem i ett ägarkundshushåll administrerar du Familjedelningen och kan då du vill via inställningarna avsluta delningen av köpuppgifter för hela ägarkundshushållet. 

    Om du däremot har inbjudits att dela dina köpuppgifter kan du via inställningarna lämna Familjedelningen. Då syns dina köpuppgifter inte längre bland de gemensamma köpuppgifterna, men delningen av köpuppgifter mellan de andra personerna som har anslutit sig till Familjedelning fortsätter.

  • För tillfället är det endast möjligt att dela köpuppgifter inom ett ägarkundshushåll. Om ni vill dela era köpuppgifter med varandra, bör ni ansluta er till samma ägarkundshushåll. Ändringar i ägarkundshushållet kan göras via S-användarkonto eller Ägarkundstjänst och S-Banken –servicepunkt (de flesta Prisma och Sokos, vissa S-marketar), där du kan be en annan person ansluta sig till ditt ägarkundshushåll genom att skicka en inbjudan per e-post. Inbjudan godkänns med bankkoder. 

  • Den nya funktionen Prisjämföraren i tjänsten Mina köp jämför prisnivån i två olika butiker. Kunderna kan välja två butiker som är viktiga för dem och jämföra priserna på matinköp mellan dessa två. Tjänsten tar med inköp som användaren gjort under de senaste 12 månaderna i jämförelsen, således jämförs produkter, som kunden själv faktiskt köper och behöver. 

    Prisjämförelsen görs alltid med nuvarande och aktuella prisuppgifter, som är högst två dygn gamla. Prisernas jämförbarhet säkerställs genom att prisuppgifterna för produkterna som jämförs är från samma dag för de båda butikerna i jämförelsen. Prisnivåerna hämtas från webbutikerna, men situationen är inte i realtid utan priserna uppdateras dagligen. En jämförelse kan göras mellan S-gruppens och K-gruppens butiker, eftersom det för dessa finns aktuella uppgifter som är tillgängliga på webbplatser.

    Alla butiker har inte motsvarigheter till alla inköp, så Prisjämföraren visar på ett transparent sätt hur stor andel av inköpen som är jämförbara. Prisjämföraren ger en ungefärlig uppskattning av alla inköp där jämförbara priser finns med och enligt dessa visas en uppskattad besparing även för de produkter, som inte varit direkt jämförbara. 

  • Ur kundens synvinkel är det mest åskådligt att jämföra så kallade normalprissatta produkter med varandra och med den metoden blir jämförelsen så objektiv som möjligt. 

    Prisjämföraren beaktar produkterbjudanden som gäller alla kunder, även utan stamkundskort. 

    Mängdrabatter eller rabatter, som är direkt stamkundsanknutna, tas däremot inte med i Prisjämföraren. Så kallade mängdrabatter (t.ex. 5 produkter för 2 euro) har inte beaktats i tjänsten, det går endast att jämföra priserna för en produkt. I prisjämförelsen beaktas inte heller de förmåner som eventuella kundprogram ger, såsom Bonus eller Plussa eller erbjudanden för stamkunder. 

    Tjänsten hämtar prisuppgifterna från nätet, tjänsten kan således inte beakta exempelvis butiksspecifika rabatter i närbutikerna. Rabatter kan variera dagligen. Dessutom kan de olika aktörerna ha olika sorts rabatter, och rabatter är svåra att tolka så att de blir jämförbara. Därför blir det tydligast att beräkna utifrån listpriser. 

    Vår verksamhet i S-gruppen baseras på en ständigt förmånlig prisnivå – och Bonus därtill. Ständigt förmånliga priser är för oss en bestående modell och kundernas förmån. Butikskedjorna har olika slags förmånsprogram. 

  • För närvarande har alla prisuppgifter och butiker, som finns öppet tillgängliga på nätet tagits med i tjänsten. Detta är ännu inte möjligt för alla butiker. Vi kan endast jämföra S-gruppens och K-gruppens butiker, vars prisuppgifter finns öppet på nätet. 

    Ju mer omfattande det går att jämföra produkter, desto mer betydelse får prisjämförelsen. 

    Syftet är att tjänsten ska kunna jämföra alla inköp, som kunden gjort under de 12 senaste månaderna. För varje enskilt fall finns det dock inte jämförbara referensprodukter, som har ett aktuellt pris, i den andra butikens sortiment. Alla butiker har inte motsvarigheter till alla inköp, så Prisjämföraren visar på ett transparent sätt, hur stor andel av inköpen som är jämförbara samt ger en ungefärlig simulerad beräkning av alla inköpen. 

    Prisjämföraren visar produkterna i den ordning, där det är störst prisskillnad. För att garantera tjänstens transparens och tillförlitlighet tas det endast med produkter som verkligen är sinsemellan jämförbara. Tjänsten visar endast produkter, som är sinsemellan jämförbara och som finns i båda butikerna. 

    Till exempel har frukt, grönsaker och produkter bakom servicediskar, vilka behöver vägas, sina egna EAN-koder, som ofta till och med är butiksspecifika. Därför är inte sådana produkter jämförbara med varandra i samma utsträckning, som till exempel förpackade torra varor. 

  • Kalkylatorn anger de olika näringsvärdenas andelar av alla de köpta livsmedlen och jämför dem med de officiella rekommendationerna. Därför spelar det inte någon roll hur många konsumenter det finns i hushållet. Om rekommendationen är till exempel att socker ska utgöra högst 20 % av det totala energiinnehållet och andelen av din eller din familjs köp är 25 % innebär detta att andelen socker ligger cirka 5 % över rekommendationerna. 

    Varför visas inte näringsämnena för alla mina köp i Näringskalkylatorn? 

    I kalkylatorn registreras inte heller produkter vars vikt- eller näringsämnesuppgifter av en eller annan orsak inte finns tillgängliga för tjänsten. Till exempel registreras vissa produkter som säljs färska i lösvikt över disk eller i bageriet inte fullständigt i kalkylatorn, och nya produkter kan visas med en viss fördröjning. Tills vidare finns inga tillförlitliga näringsämnesuppgifter om flerpack, och dessa inkluderas därför inte i kalkylatorn. Vi utvecklar dock hela tiden tjänsten för att göra produktuppgifterna mer heltäckande. 

    Familjens eller din personliga konsumtion? 

    Kalkylatorn anger de olika näringsvärdenas andelar av alla de köpta livsmedlen och jämför dem med de officiella rekommendationerna. Därför spelar det inte någon roll hur många konsumenter det finns i hushållet. Om rekommendationen är till exempel att socker ska utgöra högst 20 % av det totala energiinnehållet och andelen av din eller din familjs köp är 25 % innebär detta att andelen socker ligger cirka 5 % över rekommendationerna. 

    Varför visas inte näringsämnena för alla mina köp i Näringskalkylatorn? 

    I kalkylatorn registreras inte heller produkter vars vikt- eller näringsämnesuppgifter av en eller annan orsak inte finns tillgängliga för tjänsten. Till exempel registreras vissa produkter som säljs färska i lösvikt över disk eller i bageriet inte fullständigt i kalkylatorn, och nya produkter kan visas med en viss fördröjning. Tills vidare finns inga tillförlitliga näringsämnesuppgifter om flerpack, och dessa inkluderas därför inte i kalkylatorn. Vi utvecklar dock hela tiden tjänsten för att göra produktuppgifterna mer heltäckande. 

  • I tjänsten Mina köp i S-mobil finns en kalkylator för inhemskt ursprung där du kan följa upp den inhemska andelen av de livsmedelsprodukter du köper i fråga om råvarorna och tillverkningsprocesserna. Kalkylatorn gör åtskillnad mellan produkter som tillverkas i Finland av finländska råvaror och produkter som tillverkas i Finland, men som kan innehålla utländska råvaror. Dessutom visar kalkylatorn de utländska matinköpen på en separat lista. Den inhemska andelen beräknas utifrån matinköpens värde. I kalkylatorn ser du uppgifter om det inhemska ursprunget till och med på produktnivå. 

    Kalkylatorn åskådliggör andelen inhemska matinköp på två nivåer. På den första nivån finns produkter som tillverkas i Finland av inhemska råvaror. Att råvarorna är inhemska och tillverkningen sker i Finland garanteras av förpackningsmärkningarna Gott från Finland och Hjärtbladsmärket. 

    På den andra nivån finns produkter som tillverkas i Finland, men som kan innehålla råvaror som inte har finländskt ursprung. Dessutom visar kalkylatorn de utländska matinköpen på en separat lista. 

  • Kolavtrycksräknaren ger information om kolavtrycket för dina inköp på produktgruppsnivå utifrån faktiska konsumtionsdata. Genom tjänsten kan du se klimateffekterna av din egen varukorg och hur de fördelar sig mellan olika produktgrupper på ett så jämförbart sätt som möjligt. 

    Kolavtrycksräknaren för livsmedel har utvecklats i samarbete med Naturresursinstitutet Luke. De produktgruppsspecifika klimateffekter som fastställts av Luke baserar sig på de senaste forskningsrönen. 

    I beräkningen av kolavtrycket beaktas jordbruksproduktionen, förädlingen, förpackningarna och transporterna ända fram till butiksdörren. Förändringar i markanvändningen och kolreservoarer har inte beaktats i beräkningarna, eftersom metoderna för beräkning av i synnerhet kolreservoarer ännu är under utveckling och i detta skede inte har kunnat beaktas för alla produkter från olika länder som kan finnas i varukorgarna. 

    Varje produkt i varukorgen tas med i beräkningen. I stället för kolavtrycket för enskilda produkter används uppgifter om kolavtrycket för olika produktgrupper som baserar sig på forskning. Exempelvis kolavtrycket för ett mjölkpaket beräknas utifrån värdet för hela produktgruppen mjölkprodukter. 

    Därtill beräknas produktgruppens mest sålda produkters ursprung i de produktgrupper där ursprunget har särskild betydelse och uppgifter om utsprunget är tillgängliga (nötkött, grönsaker, fisk, spannmålsprodukter). Tjänsten Mina köp använder också information om kundens egna inköp, så att kunden får en så bra uppfattning som möjligt om klimateffekterna av den egna varukorgen. 

HUR ANVÄNDS DINA UPPGIFTER

Information om dig som kund uppkommer varje gång du handlar. Det är helt hälsosamt att fråga hur företagen använder informationen och till vems fördel. 

I handelslagen är det enkelt att svara på den frågan. Kundinformationen tillhör ägarkunderna och används bara till deras fördel. Precis som handelslagens avkastning.